Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)


Sukkess

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir egentlig støtt og stadig overrasket over hvor mange windowsbrukere det er på ifi-egentlig. Også disse kjipe vim(p)-erne da gitt. ;)

 

Har ikke hatt en maskin med Windows på snart 3 år :D

VIM(P)?(Texteditoren eller har jeg ikke fått med meg et eller annet?)

 

Uansett, jeg har ingen problemer med at folk bruker windows på ifi, med tanke på at det er stor sansynlighet for at vi må bruke windows etter vi er ferdige på IFI. OSet er uansett bare et verktøy. Og det er hvordan vi bruker det som teller.

Lenke til kommentar

Editoren ja ;)

 

Jeg er forøvrig sterkt uenig. Jeg vil tro at alle (eller så og si alle) som starter på en informatikkutdanning har erfaring med Windows, mens svært mange har ikke erfaring med GNU/Linux eller Unix.

 

Erfaringer fra flere OS > erfaringer fra ett OS

 

QED.

 

Det er forøvrig absurd hvor mye ufri programvare som benyttes på norske utdanningsinstitusjoner selv om det finnes gode frie alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er en fordel med erfaring med flere OS, men det er fult mulig å bruke flere OS. Og vis man har brukt Linux og Windows, og trives bedre med Windows ser jeg ikke noe problem i at de bruker det.

 

Selv bruker jeg begge deler. For det meste bruker jeg forskjellige linux distroer men hender jeg enda booter opp windows partisjonen min en gang i mellom.(For det meste når jeg har lyst til å spille et eller annet spill.) Men jeg ser enda OSet som et verktøy og så lenge du har gjort et valg så ser jeg ingen problemer med at du bruker hvilket OS du vil.

 

Vi må også huske at vi går på universitetet for å få kompetanse innen et felt. Og for å få kompetanse innen for eksempel IT er det viktig å kunne mer enn en ting. Så ja, det er viktig at studenter også lærer seg å bruke linux.

 

Men jeg er helt enig med deg at frie programvare burde brukes mer av universiteter og utdaningsinstutisjoner.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

 

 

Selvfølgelig er det greit å "kunne" flere operativsystemer. Dog går vi ikke på IT-drift så hva det vil si å "kunne" et OS er vel relativt løst definert. Jeg vil si at det er meningsløst å ha windows på maskinene på IFI bortsett fra der det kreves helt spesiell software for å kjøre gjennom et eller annet fag. Vi kan regne med at alle på IFI "kan" Windows, så vi trenger ikke ha det ute på termstuene for folkeopplysningens skyld. Dessuten er det bortkastede midler til lisensutgifter. Derimot tror jeg mange har glede og nytte av mer erfaring med Linux og ikke minst å jobbe fra en terminal.

 

IFI burde gå foran med et godt eksempel på bruk av både fri og åpen sofware og standarder. Ikke bare for resten av universitetet men også for instituttets egne studenter.

Lenke til kommentar

Nå skrev vel jeg heller aldri "kunne et OS" men kunne flere ting.

 

Men jeg er faktisk enig i noe av det du har skrevet. Bare det at over 40% av pcene på termstuene på matnat er windows sier vel sitt. Men at Windows også har sin plass på et IT studie syns jeg faktisk er rett.

Lenke til kommentar

Det er flere kurs som "krever" windows. Da pga spesifikk programvare. Dette gjelder hvertfall INF1300 og INF3100. Mulig også 2270 og 1050.

Men det betyr ikke at man må ha Windows på termstuene. Windows-serverene er fine for slikt (selv om det tar ørten år å logge på).

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke Windows har noe som helst på en utdanningsinstutisjon å gjøre. For det første er det penger rett i kassa til Microsoft, og vi vet alle at de meler egen kake. Dessuten opprettholdes markedsandelen deres. For dette får instituttet ingen ting tilbake annet enn ekstrautgifter for lisenser, i mine øyne helt absurd. Dette mener jeg gjelder all ufri software brukt i utdanning.

 

For det andre driver vi ikke med IT-drift og ingen lærer noe som helst Windows-sentrisk på IFI, altså har det null verdi å ha dette OSet som allmen alternativ løsning. Jeg regner altså med at folkens på ifi fra før vet hvordan man bruker det til hverdags, noe jeg tror er en rimelig antagelse.

 

Derimot er det mange som møter Linux/Unix for første gang og disse lærer noe nytt. Jeg vil også hevde at erfaring fra lavnivå-OS og kjennskap til coreutils og binutils og filosofien bak dette er en viktig del av kompetansen alle bør ha etter å ha studert på IFI enten de tar OS-kurset eller ikke.

 

Når det gjelder disse modelleringsverktøyene i databasefagene og INF1050 så finnes det rikelig med alternativer som kjører godt på Linux. stORM er noe dritt uansett. Det er rimelig at FOSS benyttes i hvertfall på 1000-nivå. Jeg er sikker på at man kan lene seg litt på foreleserne i de emnene det gjelder.

Lenke til kommentar

Johan, må si meg ganske uenig der. Det å kutte ut Windows vil for en utdanningsinstittusion være selvmord.

 

1) I arbeidslivet vil mesteparten jobbe på windows, hvis du da er middels/under middels på hvordan ting gjøres på windows vil du starte langt bak andre slik sett.

 

2) Det å komme på en utdanningsinstitusion med kun kunnskaper om Windows for så å bli tvunget over på Linux vil IKKE få folk til å se positivt på hverken Linux eller institusjonen.

 

3) GNU/Linux handler om friheten til å velge. Bruke det du føler deg komfortabel med og som passer best til jobben. Det å fjerne en plattform for en slik institusion vil da stride direkte imot hva GNU/Linux handler om. En slik institusion burde tilby de fleste plattformer i en eller annen form. F. eks. har en på IFI tilgang til redhat, windows, Solaris og BSD.

 

Jeg er enig i at en viss kjennskap til Linux vil være veldig nyttig, men en burde ikke kutte ut noen plattformer, heller legge til flere. Der jeg derimot er enig med deg, er poenget ditt med å bruke platformspesifik programvare. Det er noe dritt.

Lenke til kommentar

Det er deg og dine synspunkter. Men det er viktig at studentene får kjennskap til programvare som brukes i industrien. F.eks er/var Rational en de facto standard for modelleringering av UML selv om det finnes mange alternativer, ett annet eksempel er genova men det er vel for å støtte opp om norsk programvare.

Lenke til kommentar

Det er bare tull at det legges opp til Windowsbruk i så stor grad som det gjøres på IFI. Det _ingen_ grunn til at det skal eksistere Windowsmaskiner på termstuene så lenge man har Windows-servere som kan benyttes for de som absolutt må jobbe på Windows.

 

  • All programvare som benyttes bør være fri så lenge de frie alternativene er like gode som proprietære
  • Der hvor det ikke finnes gode frie alternativer må det benyttes plattformuavhengig programvare
  • Det burde ikke finnes rene Windows-maskiner, folk som absolutt må bruke Windows benyttes Windows-serverene
  • Tilkobling og bruk av eget utstyr må skje på like villkår uavhengig av utstyr (altså VPN, utskrift fra bærbar, etc). Det må være like enkelt uavhengig av om man kjører Windows, GNU/Linux, BSD eller OS X

 

2) Det å komme på en utdanningsinstitusion med kun kunnskaper om Windows for så å bli tvunget over på Linux vil IKKE få folk til å se positivt på hverken Linux eller institusjonen.

Det er jo uansett tilfelle i dag. Man kan ikke gjennomføre et normalt studium på IFI uten å benytte GNU/Linux i en viss grad.

 

I mine øyne er det veldig enkelt: Legg opp til bruk av GNU/Linux over hele linja, ha alternativer for folk som tviholder seg til Windows (slik som windows-serveren), men ikke sy puter under armene på Windows-brukerne. Det medfører bare at de får sjokk og panikk når de plutselig får beskjed om at "I dette kurset bruker vi Emacs" eller "Programmet må kompilere på GNU/Linux".

Lenke til kommentar

Når det gjelder ditt punkt 1. er jeg ikke enig. Som sagt, jeg antar at folk allerede kan bruke windows til hverdags. Det blir ikke gitt kurs i Windows på IFI. Det blir heller ikke gitt kurs i IDE eller andre produksjonsorienterte verktøy på IFI så vidt jeg vet, med mulig unntak av Eclipse i OSS-kurset. Dog er Eclipse cross-platform så det faller begge veier.

 

2) Generelt er dette et universitet og poenget er ikke å være en racer i hverken windows, linux eller noen andre verktøy. Universitetet skal ikke ha som mål å utdanne folk som er racere i hverken det ene eller det andre OSet eller diverse verktøy, men gi folk muligheten til å løse generelle problemer ved hjelp av det de har lært. Altså blir hverken linux eller windows eller Java satt i fokus, heller objekt-orientert programmering som et konsept og hvilke fordeler og ulemper dette har. Hva som er den faktiske implementasjonen er ikke fullt så interessant. De som tror at man er klar for å skrive produksjonskode i f.eks Java rett etter IFI kan nok få seg en overraskelse.

 

3) Jeg ble kanskje litt oppildnet. Det er ikke snakk om tvang, folk må gjerne få lov å bruke hva de vil på egen laptop. Kanskje er det tilogmed en realpolitisk nødvendighet å ha et par windows-maskiner stående, dog synes jeg at folk bør bli oppfordret til å bruke Linux eller andre på IFI. Det å ikke tilby mange terminaler med Windows på er på ingen måte tvang.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan det bli færre windows maskiner og mer fokus på Linux, men hvorfor skal personer som føler seg mer komfortable på Linux bli tvunget til å jobbe der? Så lenge alt som gjøres følger kravene, altså at det kompilerer i Linux når det kreves, ser jeg ingen problemer med det. Lissenser til Windows kjøpes inn uansett, da det kun er matnat på UiO som har redhat lissenser. Ser virkelig ikke helt problemet med at en har både windows og Linux terminaler.

 

Hvis du mener det er for mange Windows maskiner i forhold til Linux kan jeg si meg enig, er ofte jeg kommer på termstuene og det kun er Windows maskiner ledig, men både windows og Linux har sin plass på universitetet.

Lenke til kommentar
Jukset er nok i INF1000 eller INF1010. Tipper de har levert en tidligere students besvarelse, da flere har publisert sine besvarelser på nettet. Uansett helt på sin plass at de sparkes på tryne ut.

Det aktuelle kurset er INF1100.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke Windows har noe som helst på en utdanningsinstutisjon å gjøre. For det første er det penger rett i kassa til Microsoft, og vi vet alle at de meler egen kake. Dessuten opprettholdes markedsandelen deres. For dette får instituttet ingen ting tilbake annet enn ekstrautgifter for lisenser, i mine øyne helt absurd. Dette mener jeg gjelder all ufri software brukt i utdanning.

 

Å nei og nei. Tenk å ta betale for et produkt noen har laget. Det er ille det, eller hva?

Endret av Zic0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...