Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)

Sukkess

Anbefalte innlegg

Jeg tar 1010 nå, og hvis man har klart oblig2 - skal ikke oblig3 (sudokuoppgaven) være noe problem. Jeg har heller ikke hørt noe om jukset.

Hva er oblig2 i 1010 nå om dagen?

Da jeg hadde det i 08 skulle vi lage datastrukturer fra scratch. Binærtre, ArrayList og dual linked list.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er jo helt ute å kjører. Hvordan kan du mene at hvis man greier oblig2 så greier man oblig3 også? Oblig 3 var mindre arbeid ja, men var helt annerledes. Dessuten krevde det mye tenking i oblig3 for hvordan oppgaven skulle løses, mens oblig2 kunne man hive seg over og skrive som en codemonkey. GUI og rekursjon kan jeg også tenke meg kan være vanskelig å svelge for enkelte. Og jeg tror også det er 1010 elever da sudoku oppgaven har nettopp vært inne for retting.

Lenke til kommentar

Det var da veldig ...

Meningene mine er basert på erfaringene til de andre på gruppa, inkludert meg selv. Jeg syntes det er rart at studenter måtte ty til juks for å løse en oppgave jeg og andre fant mye enklere enn den foregående.

Endret av TobiasFunke
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har alle masterfag vært unvdervist på engelsk lenge eller er det noko nytt?
Med 7DA-reformen (effektiv f.o.m. i høst) skal alle mastere være på engelsk. Litt usikker på hvor mange master-emner som tidligere ble holdt på norsk, men nå blir det altså slutt på det.

Tror [iNF1080] skal være et introduksjonskurs i logikk. En slags inf1800 light. Men er ikke helt sikker her altså.

Slik jeg forstod det er INF1080 arvtakeren til MAT1030
Jeg la ikke merke til at de hadde fjernet mat1030 i alle de nye bachelorgradene.
INF1080 har 5p overlapp med MAT1030 og INF1800, så i praksis er det både en MAT1030-erstatning og en INF1800-light. Grunnen til at MAT1030 legges ned er imidlertid ikke at INF1080 opprettes, men at studentgrunnlaget til MAT1030 forsvinner (det har blitt holdt av forelesere fra IFI for IFI-studenter, men på MatNat) når det ikke lenger er obligatorisk. Selv mener jeg det er på høy tid at IFI lager sin egen MAT1030.

Jukset er nok i INF1000 eller INF1010. Tipper de har levert en tidligere students besvarelse, da flere har publisert sine besvarelser på nettet. Uansett helt på sin plass at de sparkes på tryne ut.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Noen som vet om studiet Informatikk: design, bruk, interaksjon er lurt å satse på? Lett å få seg jobb etter endt udanning? http://www.uio.no/studier/program/inf-design/

Står mellom det studiet og dette: http://www.hio.no/Studietilbud/Bachelorstudier/Bachelorstudium-i-anvendt-datateknologi

Det er ikke mange som kan si noe om de nye programmene i informatikk er bra, men en ting er sikkert. Om du skal være (så å si) garantert å få jobb bør du ta en toårig master etterpå. Skulle noen miste jobben på grunn av nedbemanning er det de med bachelorbakgrunn som går først.

Høgskolen er rotete administrativt, og jeg kan ikke tenke meg at de er like gode på bedriftspresentasjoner og dermed jobbmuligheter som UiO.

Endret av josefsson
Lenke til kommentar

Du skal ikke forvente noe lett kurs. Der er det mange som har gått i fella. Det er en grunn til at det er et heltidsstudium. Jeg er for eksempel på Blindern fra første forelesning (0900 eller 1000) til 16 og utover, hver dag. Jeg har rett og slett ikke tid til arbeid, da jeg gjerne vil ha litt fritid også. Jeg arbeider heller hele sommeren, for å opparbeide meg penger til resten av året.

Dog, jeg går på informatikk med matematikk - men som sagt, det er MANGE som har startet på informatikk og blitt tatt fullstendig på senga over at det ikke er en gratis bachelor.

Lenke til kommentar

Du skal ikke forvente noe lett kurs. Der er det mange som har gått i fella. Det er en grunn til at det er et heltidsstudium. Jeg er for eksempel på Blindern fra første forelesning (0900 eller 1000) til 16 og utover, hver dag. Jeg har rett og slett ikke tid til arbeid, da jeg gjerne vil ha litt fritid også. Jeg arbeider heller hele sommeren, for å opparbeide meg penger til resten av året.

Dog, jeg går på informatikk med matematikk - men som sagt, det er MANGE som har startet på informatikk og blitt tatt fullstendig på senga over at det ikke er en gratis bachelor.

Tror du Informatikk: design, bruk, interaksjon blir ett hardt studie? Ser det er en del programmering og jeg er ikke veldig god i matematikk.

Lenke til kommentar

Hei!

Skal begynne å studere informatikk til høsten. Og lurer på noen ting angående pc bruk. Går det fint å ha en mac eller er det letter å ha en windows pc? Er det non programmer som ikke finnes til mac som man må ha? Hvilke spesifikasjoner er minimumskrav på en pc, som hovedsaklig ska brukest tl studiet+ litt film?

Takk på forhånd for svar !

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV

Man trenger egentlig ikke laptop i det hele tatt, ettersom at maskinene som finnes på termstuene er mer enn gode nok. Om en først skal kjøpe seg maskin så er hvilken som helst god nok. OS har ikke noe si, men det er mange fag som krever at koden skal kunne kompileres på linux.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det på de første kursene sitter en mengde mennesker med Windows, men etterhvert som man kommer "oppover i systemet" bruker flere og flere OS X eller GNU/Linux. Mac burde gå helt fint det.

+ at det faktum at man blir bannlyst hvis man bruker windows :p

Selv bruker jeg windows på min personlige laptop, men gjør ofte ukesoppgaver på maskinene i termstua på IFI. Synes det er veldig hendig å ha en laptop spesielt på gruppetimer. Er en idiot med ark så jeg har alt på min lille Dell. Dessuten hender det at det er fult på termstua eller man bare vil sitte på en grupperom med et par andre og løse oppgaver. Fungerer ypperlig og anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...