Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)

Sukkess

Anbefalte innlegg

De fleste som tar master ved Distribuerte multimedia systemer og Nettverk og distribuerte systemer har INF3151 eller tar denne i første semester i mastergraden. Kjenner til at studenter ved sistnevnte gruppe ikke har hatt NF3151. I bunn og grunn kommer det an på valg av tema for masteroppgave.

De jeg kjenner som har tatt masteroppgave ved Objektorientering, modellering og språk har ikke hatt INF3151, og jeg skjønner ikke helt hvorfor det står oppført.

Ledige master oppgaver på IFI: http://www.ifi.uio.no/studier/masteroppgaver/

(Dessverre legger ikke alle gruppene ut oppgaver der..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med prosjekoppgave mener du kanskje masteroppgave?

Det studiet er en bachelor. Den kan du bygge på med en master i masterporgammet informatikk eller elektronikk og datateknologi, mikroelektronikk. Eneste forskjellen er at du slipper / ikke får ta INF5700 - Organisering og ledelse av tekniske prosjekter, men det blir neppe noe savn...

Men begynn på UiO, valg av emner og evt. bytte av studie og sånt ordner seg alltid :)

Master "delen" i "Nano og mikroelektronikk" er litt forskjellig satt opp enn masteren i "Elektronikk og datateknologi"

For å se hvordan masteren er satt opp i "nano o mikroelektronikk":

3. avdeling (4 semestre). Alle profesjonsstudentene har et eget prosjektlederemne som omhandler hvordan man kan etablere og lede en bedrift. Du spesialiserer deg og er selv med på å utforme en stor oppgave innen det fagfeltet du interesserer deg mest for. I tillegg til denne oppgaven består 3. avdeling av emner med gjesteforelesere fra næringslivet der også utenlandske teknologimiljøer vil delta.

Fremgangsmåte for å skaffe seg masteroppgave:

Studenten må skrive et essay/problemnotat som vurderes av veileder til bestått/ikke bestått.

Tema for essayet skal veileder hjelpe studenten med å finne, og skal helst være relatert til planlagt mastergradsoppgave. Det normale er en drøfting av problemstillinger i minst 2 ulike vitenskapelige artikler/bøker og en egen vurdering. Rapporten skal ha et omfang på minst 10 og høyst 15 sider. Studentene kan levere en første versjonen for så å få tilbakemelding på denne. Leveringsfrist for endelig versjon er innen utgangen av semesteret etter opptak til master-delen av studiet, 3 avd. Studieadministrasjonen må ha tilbakemelding fra veileder på sensuren av rapporten, og rapporten må være bestått senest det andre semesteret man skriver oppgaven.

Kunne du har forklart meg kort, hva forskjellene er?

Det er nemlig denne delen "Alle profesjonsstudentene har et eget prosjektlederemne som omhandler hvordan man kan etablere og lede en bedrift." som fasinerer meg veldig

Endret av Baba2
Lenke til kommentar
Er en stund til jeg skal ha master, men tenker på Objektorientering, modellering og språk som tema hvertfall. Men da er det greit å vite. Blir ikke 3151 med mindre jeg ikke finner noe annet å ta.

Ved master på OMS ville jeg vurdert INF3110 og INF2100. INF1800 ser jeg du har tatt før.

Lenke til kommentar
...

Kunne du har forklart meg kort, hva forskjellene er?

Det er nemlig denne delen "Alle profesjonsstudentene har et eget prosjektlederemne som omhandler hvordan man kan etablere og lede en bedrift." som fasinerer meg veldig

Prosjektlederemnet er INF5700 - Organisering og ledelse av tekniske prosjekter som jeg nevte. Dette får du ikke ta om du ikke går på profesjonsstudiet. Ingen jeg kjenner har likt dette emnet (og det er mange), så vær glad! Eneste positive folk sier er at det er lette studiepoeng. Det finnes bedre slike fag du kan velge på UiO. Resten er likt...

Tar du en bachelor må du søke deg inn på master, men det pleier så godt som aldri være noe problem. Du har i tillegg mulighet for å søke på de to tidligere nevne programmene.

Endret av ashore
Lenke til kommentar

Åja, da er det ikke så farlig :) Har nok av emner å ta til høsten. Er oppe i seks stykker nå hvor jeg skal ta 4 av dem.

INF2100, INF1300, INF3331, INF3110, INF1400, AST1010.

Føler 3 programmeringsfag blir veldig heavy, så bli enten 3331 eller 3110. Har lyst til å ta begge så den jeg ikke velger nå bli neste høst (hvis det går an).

Lenke til kommentar
Prosjektlederemnet er INF5700 - Organisering og ledelse av tekniske prosjekter som jeg nevte. Dette får du ikke ta om du ikke går på profesjonsstudiet. Ingen jeg kjenner har likt dette emnet (og det er mange), så vær glad! Eneste positive folk sier er at det er lette studiepoeng. Det finnes bedre slike fag du kan velge på UiO. Resten er likt...

Tar du en bachelor må du søke deg inn på master, men det pleier så godt som aldri være noe problem. Du har i tillegg mulighet for å søke på de to tidligere nevne programmene.

Haha, genialt at jeg skal ha nettopp dette faget førstkommende høst. Har også hørt fra mange folk at det er et rimelig unødvendig og idiotisk fag, spesielt har jeg hørt mye dritt om en helgetur (til Halden?).

Noen som har noen tips til et svært enkelt fag som jeg kan ta som lette studiepoeng ved siden av de vanlige fagene? Tenker på fag som er like greie som eksempelvis STK1000. Jeg mangler nemlig 10 studiepoeng for å komme ajour med lånekassen, så er ute etter å få disse så billig som mulig..

Lenke til kommentar

INF1400 er enkelt og greit. Andre kan være AST1010 og ENT1000 (har ikke tatt disse).

Vil du ha spennende emner som på samme tid er lite arbeidskrevende? Sjekk ut FYS4220 (mye INF1060-stoff + tur til CERN de siste to årene...) og UNIK4140 (ingen obliger. spennende bøker. muntlig eksamen. eksamen primo oktober.)!

Lenke til kommentar
Vil du ha spennende emner som på samme tid er lite arbeidskrevende? Sjekk ut FYS4220 (mye INF1060-stoff + tur til CERN de siste to årene...)

Ah, *varme minner* (om *kalde* betonggulv). FYS4220 var veldig spennende, om enn ganske overlappende med OS-kursene.

Har noen tilbakemeldinger/tanker rundt inf4130/inf3130? Det høres veldig spennende ut. Noen som har tatt det og har lyst til å synse?

Lenke til kommentar

Liker du NP-komplette problemer, og den type problemstillinger? Mesteparten av kurset vil fokusere på dette.

Utover det må jeg si kurset er spennende og interessant.

Ellers må jeg si ang. INF5700 at det er veldig nyttig for realister å ha fag i ledelse og organisasjon, selv om man kanskje ikke synes det er verdens mest spennende tema akkurat nå. Uten dette er det vanskeligere å klatre i jobber, og forstå problemstillingene som firmaet står ovenfor. Og selv om programmering er morsomt nå, tror du at du vil holde på med programmering til du går av med pensjon?

(Har ikke hatt INF5700 selv, men tok INF5290 og der var det mye bra.

Lenke til kommentar
Liker du NP-komplette problemer, og den type problemstillinger? Mesteparten av kurset vil fokusere på dette.

Etter obligene/eksamensoppgavene å bedømme er kun en del av kurset om problemer relatert til NP-kompletthet og/eller uavgjørbarhet. Jeg vil egentlig lære litt mer om trær og deres anvendelse, samt litt computational geometry (egentlig mye computational geometry, men det får være et selvstudium).

Lenke til kommentar

Etter obligene/eksamensoppgavene å bedømme er kun en del av kurset om problemer relatert til NP-kompletthet og/eller uavgjørbarhet. Jeg vil egentlig lære litt mer om trær og deres anvendelse, samt litt computational geometry (egentlig mye computational geometry, men det får være et selvstudium).

Jeg tok kurset høsten 08, og da var 1 av 3 oppgaver i oblig2 samt halve oblig3 om NP-kompletthet og kalkulerbarhet... Og hvis du ser på forelesningene vil du se at 5 av 13 (14 om du teller oppsummeringen) forelesninger handler om NP-kompletthet.

Kurset har gode forelesere og de tar for seg mange andre spennende problemstillinger, men bare vær klar over at mye av tiden i kurset vil gå med til NP-kompletthet, noe som gjør at man ikke går så mye i dybden på andre ting. Så hvis du synes det er vanskelig å forstå/totalt uinteressant, bør du være klar over dette før du tar kurset. (Er jo også mulig de endrer kurset noe for alt jeg vet)

Lenke til kommentar

Tidligere var alle 3000 og 4000-emner på IFI klonet, og arbeidsomfanget/vanskelighetsgraden er dermed ikke nødvendigvis høyere i 4000-emnene. F.eks. hadde INF4260 hadde en "kopi" som het INF3260. For ca. 2 år siden la man ned enten 3000 eller 4000-varianten av de fleste emnene (pga. restriksjoner "ovenfra"). Hovedgrunnlaget for å bestemme hvilken variant som skulle fortsette, var andelen bachelor vs. masterstudenter som tok emnet, og gjerne andre ting som hvilke programmer de var ment for.

Denne høsten kan du for siste gang ta den nedlagte varianten av emnene på MatNat. Les mer om klonede emner på MN.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV

Sitter å jobber med å få timeplanen min til å gå opp neste semester. Lurer derfor hvor vanlig det er å åpne 10X gruppene i fag som f.eks. inf3151, inf3320 og lignende fag?

Lenke til kommentar

Hei!

Skal etter all sannsynlighet begynne på informatikk på UiO til høsten, men er en smule usikker på hvilken spesialiseringen jeg skal velge. Vet at det er lett å søke seg fram og tilbake, så burde egentlig ikke være noe stort problem dersom en ombestemmer seg, men likevel...

Her er det jeg har søkt på (i prioritert rekkefølge):

1. Informatikk, robotikk og intelligente systemer

2. Informatikk, systemutvikling: modellering og prog.

3. Informatikk, nano- og mikroelektronikk

4. Informatikk, 3-årig

5. Matematikk, informatikk og teknologi

6. IT - språk, logikk, psykologi

Kan omprioritere frem til 1. juli.

Har 6.16 i snitt, så kommer inn uansett hva jeg velger:P

Er det egentlig noen spesielle fordeler ved å ta profesjonsstudiet i robotikk contra å sette sammen en lignende fagpakke selv, bortsett fra at studieløpet er tilrettelagt+det beryktede kurset i organisering og ledelse?

Og er det noen som tar robotikk/har noen erfaringer med studiet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...