Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)


Sukkess

Anbefalte innlegg

Ser ut til å være litt mindre matematikk på informasjonsteknologi på HiO enn informatikk på UiO. Dermed er det ikke sikkert at studiet kvalifiserer til like mange mastergradsstudier. En av fordelene med UiO/IFI er at de har et stort utvalg kurs du kan ta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok inf2100 forrige semester. Absolutt et fag verdt å få med seg. Man kan plukke med seg ganske mye grei kunnskap der. Dag Langemyr er forøvrig en av IFIs desidert beste forelesere. inf2100 er relativt billige studiepoeng om man er oppegående på programering. Eneste negative var at en stor del av obligene var å prøve å tolke hva det var man egentlig hadde tenkt med pre-koden.

 

Men ja, absolutt et fag som er verdt å få med seg.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Tenker absolutt på å ta enten INF2100 eller INF2120, da man får nok mye bedre innblikk i å utvikle større systemer som kan være greit å ha når man skal ut i arbeid. De fleste andre høyskoler og universiteter tilbyr bacheloroppgaver, regner med at de fagene er det nærmeste man kommer til noe sånt.

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg tror inf2100 ligger _langt_ unna en bachloroppgave. Jeg skrev hovedoppgave på høyskolen i Oslo for en del år siden. 1 semesters prosjekt hos VG-multimedia som gikk live etter vi var ferdig, og jeg må si at hele inf2100 kanskje tilsvarer 2 uker av hovedoppgaven ;)

Lenke til kommentar
3320 er helt klart et veldig morsomt kurs, men du burde ha en del matematikk for å holde følge der. Er du glad i matte er det derimot bare en del jobbing som gjenstår. Anbefales helt klart.

 

Helt enig, dette er blant de morsomste kursene på IFI. Og du trenger ikke all verdens matte for å ta det, men jo mer du har (spes innenfor vektormatte) jo lettere er det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tenker på å søke informatikk nå til høsten. Har hatt IT1 og tar IT2 på skolen nå. Må si jeg liker det veldig godt, men her driver vi med Actionscript i Flash. Om noen har noe erfaring med actionscript, hvordan er programmingen man driver med på informatikk iforhold til actionscript? Hva er det man egentlig programmerer i informatikk? Databaser? Websider? Håper noen kan hjelpe meg litt med å få innsikt i hva informatikk faget omfatter. :)

Lenke til kommentar
Jeg tenker på å søke informatikk nå til høsten. Har hatt IT1 og tar IT2 på skolen nå. Må si jeg liker det veldig godt, men her driver vi med Actionscript i Flash. Om noen har noe erfaring med actionscript, hvordan er programmingen man driver med på informatikk iforhold til actionscript? Hva er det man egentlig programmerer i informatikk? Databaser? Websider? Håper noen kan hjelpe meg litt med å få innsikt i hva informatikk faget omfatter. :)

 

- So, what is the secret ingredient?

- It is whatever you want it to be.

 

(STR).

 

Du kan jo se på hjemmesidene til de kursene som undervises for å danne deg et bilde om hva man skal programmere. I starten nokså banale ting. Deretter omtrent det du vil.

 

Å fortelle hva informatikkfaget omfatter blir fryktelig vanskelig. Introkursene har, som sagt, leketøyseksemplene. Jo lengre man kommer i studiene, dess mer avanserte blir oppgavene. I de berømte OS-kursene lager man sitt eget operativsystem.

 

Informatikk i seg selv kan være veldig mangt. Alt fra å besvare "er dette problemet algoritmisk løsbart?" til "hvordan man forbedrer menneske-maskin interaksjon". Det er noen kurs som går ut på å leke med en database (først og fremst uthenting av data framfor å lage sin egen database). Websider? Nei, ikke så veldig mye akkurat på Ifi. Denne oversiktslisten dekker emner undervist ved Ifi. Det finnes naturligvis en rekke kurs ved UNIK, fysisk institutt, matematisk institutt og gjerne andre (sli330 var kos) som vil falle under "informatikk".

 

Muligens en liten advarsel -- hvis målet ditt er å bli bidragsyter til kongregate.com, så kan det nok hende du blir skuffet over tilbudet på Ifi.

Lenke til kommentar

Ta gjerne en kikk på http://www.ifi.uio.no/studier/ for å se hvilke studielinjer som tilbys på IFI.

 

Ved å begynne på Bachelor i informatikk kan du først ta de obligatoriske kursene før du i velger fordypningsfag som interesserer deg mest :)

 

Generelt er nok studiene på UiO/IFI en tanke mer teoretiske enn dem man finner på høyskoler, men på informatikk får du programmert mye om du velger slike programmeringsfag!

 

Og ikke minst får du gleden av å studere i det nye informatikkbygget som står ferdig om ikke alt for lenge - http://www.ifi.uio.no/ifi2

Lenke til kommentar

Liten kommentar til det forrige innlegget:

 

Langt fra alle kan programmere før de begynner, og de første fagene tar hensyn til dette. Skulle du mot formodning finne ut at du ikke liker programmering, så finnes det rikelig med valgmuligheter bare du kommer gjennom de tre første semestrene! Bachelorgraden har store mulighet når det gjelder fagvalg. Og det finnes flere mulige masterstudier å velge blant... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...