Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)


Sukkess

Anbefalte innlegg

Mattematikk er kun jobbefag. Alle klarer matte med pugging uten å skjønne alt, (...)

 

En misforståelse, er jeg redd.

 

(...) og det er slik realfag tilnærmes i realfagsterke nasjoner som Kina og Russland. Kinesere jeg kjente på høgskolen regnet det meste uten kalkulator fordi det var det de var vant til. Men så er kinesiske skoler ekstreme på å tilnærme lærdom med pugging da.

 

Siden jeg har litt førstehåndserfaring med det russiske skolesystemet -- vi fikk ikke lov til å bruke kalkulator fordi ingen av oppgavene som ble stilt krevde en. Algebra- og geometrilærerne våre delte den samme oppfatningen -- når kalkulatoren i hodet ikke virker, vil ikke kalkulatoren i hånden hjelpe. Og de hadde rett. Det stiller også litt større krav til de som skriver oppgavene.

 

Matematikk mer enn noe annet handler om forståelse, ikke om meningsløs repetisjon av det man har greid å huske utenat. Vi har alle våre begrensninger (jeg innså dessverre ikke mine før jeg møtte de som virkelig hørte til ved matematisk institutt), men kurs som mat1100 (altså, introduksjonskurs) krever svært lite utover jevnt arbeid gjennom hele semesteret. Gjør alle ukeoppgaver, løs ca. 10 eksamensoppgaver fra tidligere før eksamen, og da er A veldig lett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hijacker tråden midlertidig med et lite spørsmål:

In these troubled times (drink), har jeg tenkt å fullføre bachelorgraden min fra NITH og så begynne på master på UIO.

Er det noen som vet hvor enkelt/komplisert det er å få godkjent bachelorgraden min fra UIOs side slik at jeg kan begynne på master? Og er det evt. opptaksgrenser på mastergrad?

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

http://www.uio.no/studier/program/inf-mast...taksregler.html

http://www.uio.no/studier/program/inf-mast...vordan-soke.xml

http://www.ifi.uio.no/studier/studentinfo.html

 

15april er siste frist for å søke.

 

Edit:

 

Kjenner flere fra NITH som tar master på UiO, tror ikke de har hatt noen store problemer med å ta en master men de har måtte ta ett par ekstra fag som de manglet.

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Sure, men er det noen som har praktisk erfaring med overføring av bachelorgrad fra annen skole til UIO?

 

Du "overfører" ikke graden, det er fortsatt en grad ved NITH. Dersom denne graden er godkjent av UiO, dvs har det påkrevde innholdet for å komme inn på master - jeg er usikker på innholdet i bacheloren på NITH er tilstrekkelig, dette vurderes fra skole til skole. Dersom den er det er selve prosessen en smal sak. Bare ta med relevant dokumentasjon til studiekontoret/legg dem ved søknad. Da er det bare karakterene dine som avgjør om du kommer inn på master.

 

Prosessen er ikke det problematiske, men som overstående post anbefaler - stikk på studiekontoret og spør eller send dem en mail, det er uansett ikke masteropptak før til høsten.

 

EDIT: Der kom blåbær meg i forkjøpet ja :)

EDIT2: Dersom du må ta noen ekstra fag som blåbær kjenner til at noen må, så er det for sent å søke på vårsemesteret nå - da må du ta disse til høsten/våren og søke master april 2010.

Endret av process
Lenke til kommentar
Vel, han hadde tatt spillprogrammering og begynte på robotikk. Det er uansett ikke forsent da du kan begynne på vanlig master og ta fagene som du mangler og søke overgang.

 

Søke overgang til hva?

 

De fleste forskningsgruppene har anbefalte / obligatoriske emner (http://www.uio.no/studier/program/inf-master/om/oppbygging-gjennomforing.xml). Har man ikke tatt dem før kan de fleste tas i mastergraden (rene 2000- og 3000-emner må søkes om).

Lenke til kommentar
Feil, du kan maks ha 20 stp med bacheloremner. Disse må det søkes om (normalt til programrådet). Om veileder/kontakperson går god for emnene så går det nok greit.

 

Nei, du kan faktisk ha flere bacheloremner, om programrådet godkjenner søknaden din om det, men du skal ha en utrolig god grunn til å få det til.

 

[EDIT]Det er ihvertfall beskjeden jeg har fått ved flere anledninger fra flere steder på UiO.

[EDIT]

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar

"Vær oppmerksom på at bacheloremner (første siffer i emnekode 1 - 3) bare kan benyttes i mastergraden etter vedtak i det aktuelle masterprogramråd. Masterprogramrådet kan godta inntil 20 studiepoeng bacheloremner i studentens mastergrad."

 

Kilde: http://www.matnat.uio.no/studier/studieinf...nede_emner.html

 

Om noe annet er praksis vil jeg ha vanskelig for å tro... Men for all del.. Det er lov å søke om hva man måtte ønske :)

Lenke til kommentar
Mattematikk er kun jobbefag. Alle klarer matte med pugging uten å skjønne alt, (...)

 

En misforståelse, er jeg redd.

 

(...) og det er slik realfag tilnærmes i realfagsterke nasjoner som Kina og Russland. Kinesere jeg kjente på høgskolen regnet det meste uten kalkulator fordi det var det de var vant til. Men så er kinesiske skoler ekstreme på å tilnærme lærdom med pugging da.

 

Siden jeg har litt førstehåndserfaring med det russiske skolesystemet -- vi fikk ikke lov til å bruke kalkulator fordi ingen av oppgavene som ble stilt krevde en. Algebra- og geometrilærerne våre delte den samme oppfatningen -- når kalkulatoren i hodet ikke virker, vil ikke kalkulatoren i hånden hjelpe. Og de hadde rett. Det stiller også litt større krav til de som skriver oppgavene.

 

Matematikk mer enn noe annet handler om forståelse, ikke om meningsløs repetisjon av det man har greid å huske utenat. Vi har alle våre begrensninger (jeg innså dessverre ikke mine før jeg møtte de som virkelig hørte til ved matematisk institutt), men kurs som mat1100 (altså, introduksjonskurs) krever svært lite utover jevnt arbeid gjennom hele semesteret. Gjør alle ukeoppgaver, løs ca. 10 eksamensoppgaver fra tidligere før eksamen, og da er A veldig lett.

 

Jeg gikk fra 1MX bakgrunn til å fullføre 3-termin/ingeniør på nominell tid og lærte fort at man ikke kan bruke tid på å forstå alt, mens en gjennomsnittelig student fra Kina neppe ville synes arbeidspresset mitt var spesielt unikt. Å forstå ting er definitivt viktig for å lære matte og det er tidkrevende. Man kommer fortere fram med beinhard jobbing/pugging når man ikke har luksusen av å ha god tid på seg. Det er dermed positivt at dere har en annen opplevelse av tilnærming til matte, det betyr jo at dere har hatt en undervisning som er bedre tilpasset deres nivå. Flott! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...