Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)


Sukkess

Anbefalte innlegg

Hvor er de store bedriftene, ergogroup, ementor, logica, microsoft, oracle, sap, visma, hp, dell, linpro, oljeselskaper, banker osv osv. Blitt mest konsulentfirmaer, kanskje på tide av navet tenker litt bredere.

 

Vi bestrider ikke at det har vært en del konsulentfirmaer, og ønsker å gjøre utvalget bredere. Navet vil veldig gjerne tilpasse utvalget av bed.pres'er etter studentenes ønsker... Det er derfor jeg spurte om forslag :p Og forslagene dine er notert.

 

Et lite "forsvar":

  • Statoil (V08)
  • Linpro(V08)
  • Visma (V08)
  • ErgoGroup (H07), BEKK (H08) (datterselskap)
  • Microsoft (V08? og Dagen@IFI)

Blant de gjenværende presentasjonene i år finner man ABB og Cisco, som ikke er konsulentselskaper.

 

PS! Gen.fors. er onsdag 12. november kl 12:15.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et lite "forsvar":
  • Statoil (V08)
  • Linpro(V08)
  • Visma (V08)
  • ErgoGroup (H07), BEKK (H08) (datterselskap)
  • Microsoft (V08? og Dagen@IFI)

Blant de gjenværende presentasjonene i år finner man ABB og Cisco, som ikke er konsulentselskaper.

Jeg føler meg forpliktet til å nevne BBS, et av de største inhouse-Java-miljøene her i landet, som også er samarbeidspartner for dagen@ifi :) Dessverre får jeg ikke vært med pga pappapermisjon!

Lenke til kommentar
Nei jeg klager ikke over firmaene, men som sagt så skader det ikke med andre type firmaer.

 

Vi har fått litt forslag til firmaer i det siste - men tar gjerne i mot flere! Vi håper det blir et spennende vårsemester med noe for enhver smak :)

 

...

Jeg føler meg forpliktet til å nevne BBS, et av de største inhouse-Java-miljøene her i landet, som også er samarbeidspartner for dagen@ifi :) Dessverre får jeg ikke vært med pga pappapermisjon!

 

Notert. Og gratulerer!

 

(Siden det ikke er så mange som heter Steingrim som har gått på IFI, regner jeg med at du er min gamle gruppelærer i INF1010 og INF1060...)

Endret av ashore
Lenke til kommentar
Hvor er de store bedriftene, ergogroup, ementor, logica, microsoft, oracle, sap, visma, hp, dell, linpro, oljeselskaper, banker osv osv. Blitt mest konsulentfirmaer, kanskje på tide av navet tenker litt bredere.

 

Mange av de du nevner her har kun support / drift avdelinger i Norge og lite eller ingen software-utvikling. (ihvertfall av de internasjonale)

 

Men ja, jeg også kunne ønsket færre konsulentselskaper for bedpres. Har man sett èn så har man strengt tatt sett alle, de skiller seg ikke særlig ut i mengden. (Java miljø, agil utvikling, liste med viktige kunder, beste arbeidsmiljø i Norge, etc... ). Det er riktignok ikke en dum ting, men variasjon er bra.

 

BBS og NorgesGruppen Data som presenterte i vår synes jeg var de mest interessante.

 

Men det er uten tvil at konsulentselskaper er blant de som ansetter mange nyutdannede...

Lenke til kommentar

Nå ble jeg faktisk litt urolig. Har en liten dialog med gruppelærer hvor han sier at dette har de sett før, og jeg klarer nok ikke å overbevise dem om at det er jeg som står bak besvarelsen?

 

Hva faen er dette for en holdning? Hvordan skal jeg isåfall klare å overbevise dem om at jeg faktisk står bak besvarelsen?

Lenke til kommentar

Det eneste de kan 'ta' meg på er at jeg har brukt min bror, som er utdannet systemutvikler, som korrektur underveis. Han har på ingen måte utviklet kode for meg, men jeg har sendt han utdrag underveis og han har forklart hvorfor og hvilke ting som ikke fungerer.

 

Dette har jeg heller på ingen måte prøvd å skjule, da jeg skrev dette da jeg sendte inn besvarelsen.

 

Er dette skjellig grunn for å anklage meg for juks?

Lenke til kommentar

Vel, sjansen for at en besvarelse tilfeldigvis er veldig lik en annen er egentlig liten... Spesiellt med Oblig 3. Hvilken Oblig er dette snakk om?

 

Det kan også hende at koden kan virke for avansert enn det som er pensum. Det har vært tilfeller hvor studenter har kjøpt ferdige besvarelser fra engelske nettsteder. Det kan også være en kombinasjon med likhet til andre oppgaver.

 

Så lenge du kan redegjøre for alt i oppgaven og at man har nok kunnskap om pensum ville jeg ikke uroet meg for mye. Det er juks hvis man leverer en oppgave man ikke har skrevet selv.

 

Det at man f.eks leverer inn Oblig 2 som ble lik en annen oppgave og i ettertid ikke kan deklarere en heltalls-variable foo og sette den til 20, da kan nok anklage for juks.

 

Hvis instituttet dytter det opp til fakultetet har ikke IFI noe med det å gjøre lenger. Så jeg ville fått saken ut av verden fortest mulig ved å ta kontakt med gruppelærer og evt. foreleser snarest mulig.

 

Det er jo ikke av den grunn du har blitt flagget i joly. Kan det hende noen har fått tak i din kode og levert?

 

Dette er også en mulighet. Ihvertfall hvis det er 90-100% likt. Men vet ikke om noen saker som dette har skjedd tidligere.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Det er snakk om Oblig3Pi. Generer opp til 15000 desimaler i pi, ved bruk av en gammel formel.

 

I mailen jeg fikk fra gruppelærer sto det at dette mest sannsynlig ville bli brakt videre. Der jeg har en muntlig dialog med foreleser og studieadministrasjon. Dette kunne ta lang tid, dog - jeg har ingen interesse av å springe rundt å uroe meg for dette i lang tid og vil ha saken ut av verden så fort så mulig.

 

@Hobbes: Nei, det tviler jeg sterkt på. Jeg gjør alle oppgavene mine fra min egen leilighet, og sender kun kode til gruppelærer eller min bror - som jeg selvfølgelig stoler på.

 

Jeg er heller aldri på gruppeøvelsene.

 

Ny beskjed fra gruppelærer. Fikk beskjed om at koden min så lite original ut. Men skulle ha ros for en lur måte å endre ting på. Unnskyld meg, men har jeg rett til å hisse meg opp over et slik utsagn?

 

EDIT: Kan legge til at gruppelærer ikke har sagt noe om at det er Joly som har slått ut. Det er visst en egen vurdering av gruppelærer, hvis jeg tolker det rett.

Endret av LyleScott
Lenke til kommentar

Hm, ser heldigvis ut til å ordne seg for meg. Problemet var at Joly hadde slått ut en del. Det koblet med at koden min så veldig rar ut (Det er vel takken for at php er det eneste språket jeg hadde erfaring med, før jeg begynte :!: ).

 

Det som har skjedd er at gruppelærer ville at jeg skulle lage et nytt program, med en annerledes tilnærming og flere kommentarer (min største akilleshel!). Et møte med foreleser var nok uungåelig, men det skal nok gå bra - da jeg vet at jeg ikke har noe å skjule!

 

EDIT: Liten sidenote: Jeg lurer fortsatt ennå på hvordan Joly kan ha slått ut så mye som den gjorde. En liten teori er at dette er en matematisk oppgave, med en hel del formler og utregninger - etter det jeg kan forstå - som må se veldig like ut. Tror dere det kan ha en sammeheng med hvordan Joly har reagert?

Endret av LyleScott
Lenke til kommentar
EDIT: Liten sidenote: Jeg lurer fortsatt ennå på hvordan Joly kan ha slått ut så mye som den gjorde. En liten teori er at dette er en matematisk oppgave, med en hel del formler og utregninger - etter det jeg kan forstå - som må se veldig like ut. Tror dere det kan ha en sammeheng med hvordan Joly har reagert?

 

Ikke utenkelig.

 

"Joly uses an attribute counting metric algorithm developed by Kielland (2006) during his master thesis to determine a similarity score between programs. More specifically, an attribute counting metric counts different attributes found in a program, such as the number of for-loops, number of lines and so on. Based on the counts of the different attributes for two programs, the algorithm calculates a similarity score between them. The assignment is then marked as a possible copy of another assignment if the similarity score is above a certain threshold value. In this context, the word "copy" means an instance of plagiarism.

 

Computerized fraud detection systems like Joly is exposed to the daunting task of minimizing the numbers of false negatives and false positives at the same time, i.e. finding the highest number of fraud cases possible while avoiding those which are not. To accuse an innocent student of cheating may have dramatic consequences and for this reason there is a constant pressure on improving systems like this. One feature of attribute counting metrics like the one Joly uses is that the context in which the attributes are used is not taken into account. Two different program listings will thus be classified as likely copies if they have the same or almost the same counts of the different attributes. This could happen even though the students have worked independently. The background motivation for this thesis is to identify, develop and assess new similarity measures that might circumvent this potential downside of simple attribute counting metrics."

 

Hentet fra: http://www.duo.uio.no/sok/work.html?WORKID=68878

 

Se ellers: http://www.duo.uio.no/sok/work.html?WORKID=42867

Lenke til kommentar

Må bare få lov å forbanne entrepenøren som fjernet gangbroen mellom ifi og forskningsparken i dag. Det måtte _selvfølgelig_ skje akkurat samme dag som første snøen slo til. Er sikker på at det var en sadistisk og ond person som stod opp i morges, så snøen, og tenkte, "yes, nå skal jeg tvinge tusenvis av mennsker å traske 500 meter lenger i gørra hver eneste dag".

 

Synes usit burde stille opp med materietransportør. Beam me up Scotty.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...