cyclo Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Selv har jeg ikke programmert C siden 1998 Har du gått på forelesningene? Tror du kunne ha snappet opp ganske mye av det på forelesninger og grupper. De greiene du nevner er vell kanskje mer teori-kunnskap enn C-kunnskap. Det blir en slags analogi til det som har blitt forelest om hvordan minnehåndtering på maskinen fungerer. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Har vært på forelesningene og gruppene ja. Gikk desverre glipp av forelesningen om minne. Altså ikke nå forelesning med forrige. Får se på foilene. Skjønner det sikkert etterhvert Lenke til kommentar
cberg Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Blir det ikke advart mot æ, ø og å i variabel, klasse og metodenavn på forelesningene?Uansett - ikke godkjent! Det er ingenting i Java-standarden som tilsier at det er mindre trygt å bruke æ, ø og å i variabel-, og metodenavn enn us-ascii. Hvor i all verden har du dette fra? Ihvertfall ikke Java-standarden. Jeg tør påstå at i de fleste tilfeller er det mye bedre å bruke beskrivende, norske navn som "ordreløkke" istedenfor "ordreloekke" (eller enda verre: "commandLoop" i et ellers norsk program. Husk at programmer skrives for å leses av mennesker og ikke maskiner! Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Problemet er at programmet faktisk blir lest av maskiner når de skal kompileres. Folk bruker alle slags rare tegnsett, og æ,ø og å er ikke akkurat godt støttet fra det ene til det andre, noe som fører til at kompilatoren ikke forstår helt hva den skal gjøre. Jeg nevnte det kun fra et praktisk synspunkt, ikke utifra hva standarden sier. Selv fra en maskin til en annen på UiO vil du få "illegal character: \65533"-error for "ø". Endret 3. oktober 2008 av Zerblat Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Blir det ikke advart mot æ, ø og å i variabel, klasse og metodenavn på forelesningene?Uansett - ikke godkjent! Det er ingenting i Java-standarden som tilsier at det er mindre trygt å bruke æ, ø og å i variabel-, og metodenavn enn us-ascii. Hvor i all verden har du dette fra? Ihvertfall ikke Java-standarden. Jeg tør påstå at i de fleste tilfeller er det mye bedre å bruke beskrivende, norske navn som "ordreløkke" istedenfor "ordreloekke" (eller enda verre: "commandLoop" i et ellers norsk program. Husk at programmer skrives for å leses av mennesker og ikke maskiner! Det som er mindre trygt er hvis du har en type tegnsett og sender det over til en venn som har et totalt annet type tegnsett. Det kan gjøre at programmet ikke kan kompilere på den andre maskiner hvis det er æøå andre steder enn i Stringer, chars og utskrifter. Lenke til kommentar
cberg Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Tror ikke dere skal lures til å gjøre feil. Hadde en del dårlig pre-kode i INF1010 i våres. Altså, det er jo ikke direkte feil å bruke æ,ø,å , men du kan muligens få rare kompilerings feil eller whatnot. Lær like gjerne først som sist å skrive engelske klasse, variabel og metode navn! Å lære engelsk er det lureste man gjør som programmerer, uansett. Men man får altså aldri kompileringsfeil av å bruke æ, ø og å i metode- og variabelnavn. Hvorfor påstår du det? Lenke til kommentar
cberg Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Problemet er at programmet faktisk blir lest av maskiner når de skal kompileres.Folk bruker alle slags rare tegnsett, og æ,ø og å er ikke akkurat godt støttet fra det ene til det andre, noe som fører til at kompilatoren ikke forstår helt hva den skal gjøre. Jeg nevnte det kun fra et praktisk synspunkt, ikke utifra hva standarden sier. Selv fra en maskin til en annen på UiO vil du få "illegal character: \65533"-error for "ø". Poenget er at dere opphøyer bruk av æ, ø og å i Javakode til et problem, noe det i 99% av tilfellene ikke er, se her: [cberg]@padme ~ $ cat Tegnsett.java class Tegnsett { public static void main(String args[]) { blåbærøyne(); } static void blåbærøyne() { System.out.println("Blå bær øyne "); } } [cberg]@padme ~ $ javac Tegnsett.java [cberg]@padme ~ $ java Tegnsett Blå bær øyne Hva er problemet? Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Problemet er at studenter skriver oppgaven på hjemmemaskinen sin, som har et annet tegnsett enn min. De sender så inn oppgaven til retting og jeg må endre alle æ, ø og for at programmet i det hele tatt skal kompilere. Det var vel i den sammenheng problemet ble nevnt, jeg antar du forstår irritasjonsmomentet der hvis du virkelig vil. Endret 3. oktober 2008 av Zerblat Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Poenget er at dere opphøyer bruk av æ, ø og å i Javakode til et problem, noe det i 99% av tilfellene ikke er, se her: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor [cberg]@padme ~ $ cat Tegnsett.java class Tegnsett { public static void main(String args[]) { blåbærøyne(); } static void blåbærøyne() { System.out.println("Blå bær øyne "); } } [cberg]@padme ~ $ javac Tegnsett.java [cberg]@padme ~ $ java Tegnsett Blå bær øyne Hva er problemet? Her ser du problemet: Kopierer inn programmet ditt på hjemmemaskinen (som bruker utf8 tegnsett): $ javac Tegnsett.java $ java Tegnsett Blå bær øyne Så kopierer vi filen til uio (som bruker ISO 8859-1 tegnsett): javac Tegnsett.java Tegnsett.java:3: illegal character: \166 blåbærøyne(); ^ Tegnsett.java:3: not a statement blåbærøyne(); ^ Tegnsett.java:3: illegal character: \184 blåbærøyne(); ^ Tegnsett.java:3: not a statement blåbærøyne(); ^ Tegnsett.java:6: illegal character: \166 static void blåbærøyne() { ^ Tegnsett.java:6: illegal character: \184 static void blåbærøyne() { ^ Tegnsett.java:6: invalid method declaration; return type required static void blåbærøyne() { ^ 7 errors Bruk av tegn utover det som er definert i standard ascii når man programerer er kjempe fy fy uavhengig av hvilke tegnset kompilator takler. Man skal _aldri_ bruke f. eks. norske tegn i kode. Endret 3. oktober 2008 av cyclo Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Har fått hjemmeeksamen i INF1060 nå. Virker ok tror jeg. Men også noe jeg ikke umiddelbart har forstått. Blir vel bedre etterhvert! Mange folk på inf-stua som kan hjelpe til med sånt. Ikke bare orakler. Det er ingenting i Java-standarden som tilsier at det er mindre trygt å bruke æ, ø og å i variabel-, og metodenavn enn us-ascii. Hvor i all verden har du dette fra? Ihvertfall ikke Java-standarden. Jeg tør påstå at i de fleste tilfeller er det mye bedre å bruke beskrivende, norske navn som "ordreløkke" istedenfor "ordreloekke" (eller enda verre: "commandLoop" i et ellers norsk program. Husk at programmer skrives for å leses av mennesker og ikke maskiner! Java standarden støtter det i et ideellt miljø. Men som posten ovenfor nevner får man problemer når det er konflikt mellom tegnsett, shell som ikke støtter visse tegnsett (les: Windows) osv. Endret 4. oktober 2008 av LordjOX Lenke til kommentar
cberg Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Poenget er at dere opphøyer bruk av æ, ø og å i Javakode til et problem, noe det i 99% av tilfellene ikke er, se her: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor [cberg]@padme ~ $ cat Tegnsett.java class Tegnsett { public static void main(String args[]) { blåbærøyne(); } static void blåbærøyne() { System.out.println("Blå bær øyne "); } } [cberg]@padme ~ $ javac Tegnsett.java [cberg]@padme ~ $ java Tegnsett Blå bær øyne Hva er problemet? Her ser du problemet: Kopierer inn programmet ditt på hjemmemaskinen (som bruker utf8 tegnsett): $ javac Tegnsett.java $ java Tegnsett Blå bær øyne Så kopierer vi filen til uio (som bruker ISO 8859-1 tegnsett): Hvis filen er UTF8-enkodet og plattformen du kjører på bruker ISO-8859-1, må du angi dette når du kompilerer: luke ~ $ file Tegnsett.java Tegnsett.java: UTF-8 Unicode C++ program text luke ~ $ javac -encoding UTF-8 Tegnsett.java luke ~ $ java Tegnsett Blå bær øyne Javakompilatoren kan jo ikke gjette seg til dette... javac Tegnsett.java Tegnsett.java:3: illegal character: \166 blåbærøyne(); ^ Tegnsett.java:3: not a statement blåbærøyne(); ^ Tegnsett.java:3: illegal character: \184 blåbærøyne(); ^ Tegnsett.java:3: not a statement blåbærøyne(); ^ Tegnsett.java:6: illegal character: \166 static void blåbærøyne() { ^ Tegnsett.java:6: illegal character: \184 static void blåbærøyne() { ^ Tegnsett.java:6: invalid method declaration; return type required static void blåbærøyne() { ^ 7 errors Bruk av tegn utover det som er definert i standard ascii når man programerer er kjempe fy fy uavhengig av hvilke tegnset kompilator takler. Man skal _aldri_ bruke f. eks. norske tegn i kode. Dette er altså en misforståelse som jeg prøver å oppklare! Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 luke ~ $ file Tegnsett.java Tegnsett.java: UTF-8 Unicode C++ program text luke ~ $ javac -encoding UTF-8 Tegnsett.java luke ~ $ java Tegnsett Blå bær øyne Den funksjonen var jeg ikke klar over at java hadde, tusen takk for tipset! Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Da nærmer det seg midtveiseksamen i MAT1100. Lykke til meg selv og alle andre som skal i ilden klokken 15.00! Lenke til kommentar
Hobbes Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 MAT1001 også. Skal bli greit å få unna... Lenke til kommentar
Sukkess Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 HVOR digg var det å bli ferdig med midtveiseksamen?! Gikk ganske bra for min del, for den var heldigvis ganske lik prøveeksamenen. Hvordan gikk det for dere? Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Gikk kjempebra her. Tror jeg fikk alt riktig. Lenke til kommentar
Hobbes Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Tror jeg også er i fare for å få alt riktig. Var jo en tro kopi av prøveeksamenen! Lenke til kommentar
sureup Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 lol den var helt lik prøveeksamen! DIGG!! btw er det virkelig inf1000 forelesning imorra? Lenke til kommentar
Hobbes Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Er inf1000 i morra ja. Nå har de lagt ut fasit til dagens også. Bare synd jeg ikke husker hva som var svar på hva. Sureup: Godt å se at vi er flere start fans på ifi! Lenke til kommentar
sureup Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 oki men i alle andre fag så er det heldigvis fri... Btw noen som husker svaralternativene og hvilke som var: E-D-D-B-D-E-C-B-C-A-A ? Eller noen som har en kopi av prøven? IK START TE Æ DØR! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå