vegjoh Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Hei! Jeg har en BlackBox ServSwitch Jr KVM-switch (jeg har egentlig 3 stykker totalt, men det er nå irrelevant). I følge manualen, er denne spesifisert til å klare en skjermoppløsning på 1600x1280 @ 100Hz. Jeg er nå i en fase hvor jeg skal bytte ut min gamle skjerm til fordel for en 20" widescreen-skjerm med oppløsning på 1680x1050. Vil BlackBox-switchen klare dette, eller er spesifikasjonen med hensyn til skjermoppløsning absolutt? Har snakket med noen som mente at det kanskje kunne fungere, siden båndbredden ikke ble noe større enn med 1600x1200. Noen som har erfaringer eller formeninger? Mvh Vegard Endret 14. juni 2008 av vegjoh Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Har ingen erfaring, men det er jo klart at en KVM ikke bryr seg om oppløsning i seg selv, det er bare frekvensen (båndbredden) som betyr noe. Du skal være godt innenfor det switchen klarer. LCD skjermer skal kjøres på 60 Hz, og da kreves mindre båndbredde enn ved 100 Hz. Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Takk for svar! Er nå kommet hjem og har fått koblet opp den nye skjermen. Testet den først direkte koblet til DVI, bare for å ha prøvd det. Deretter koblet jeg den, med VGA-kabel, til BlackBox-KVM'en og startet opp maskinen. Bildet fyller skjermen dersom jeg velger f.eks. 1280x720 eller 1440x900 (men det blir jo ikke skarpt selvfølgelig). Velger jeg 1680x1050, får jeg bilde på skjermen, men bildet er "for stort" slik at en del av bildet havner utenfor skjermen. Hvis jeg flytter musepekeren, forskyves bildet som vises, slik at jeg ved å flytte musepekeren rundt på skjermen, får sett hele skjermbildet. Skjermen rapporterer om at det kjøres 1280x1024 (og at anbefalt er 1680x1050), men det er helt klart 1680x1050 som vises. Jeg slo så av både skjerm og PC, og koblet skjermen direkte til PC med VGA - og det fungerte som det skulle på 1680x1050. Det jeg så gjorde, var at jeg slo av skjermen (men PC fortsatt påslått) og koblet skjermen og PCen gjennom BlackBox-switchen. Til min store forundring, så var bildet helt perfekt. Kan slå av skjermen og når jeg slår på, er det like perfekt. Kan også sette annen oppløsning, og når jeg bytter tilbake til 1680x1050, så er det fortsatt perfekt. Restarter jeg PCen derimot, er vi tilbake til et bilde som er for stort for skjermen og som følger musepekeren. Det er jo tydelig at switchen kan jo hvis den vil, men hvordan skulle man få opplegget til å fungere etter restart av PC? Antakelig er vel bare switchen så gammel at det ikke er noe å gjøre med dette, men alle tips tas i mot med takk! Mvh Vegard Endret 14. juni 2008 av vegjoh Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Vet ikke hva det kommer av, men jeg kan gjette på at det har noe med DDC å gjøre. Sjekk om switchen kobler alle pinnene i VGA kontakten, eller om DDC pinnene mangler. http://en.wikipedia.org/wiki/Display_Data_Channel Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Det kan godt hende. Jeg klarte ikke å finne ut om switchen kobler alle pinnene, hverken ved måling eller ved lesing. Det stod ikke nevnt noe om DDC i manualen. Men det høres rimelig ut at det kan være DDC som er problemet, og i så tilfelle er det vel ikke noe å gjøre med det. Får vurdere å kjøpe ny switch. ServSwitch Jr er jo såpass gammel at det faktisk finnes 9-pins serieport for mus og 5-pins DIN for tastatur... LCD-skjermer var jo neppe "oppfunnet" da denne kom på markedet. Men den har fungert veldig greit da, med noen få unntak da. Vegard Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Har sett mange VGA kabler som mangler visse pinner, og hvis pin 15 er borte så er saken klar. Men selv om alle pinnene er fysisk tilstede betyr det ikke nødvendigvis at de er koblet. En KVM switch er elektronisk, dermed kan du ikke måle med et multimeter om det er kontakt eller ikke. DDC var antagelig ikke tatt i bruk da den switchen din ble laget, og da er det også usannsynlig at det er koblet. Endret 14. juni 2008 av hårek Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Data som utveksles mellom skjerm og PC heter EDID. http://en.wikipedia.org/wiki/EDID Det kan muligens tenkes at det finnes program som kan sette disse parametrene manuellt når DDC mangler. Har aldri brukt slikt som PowerStrip selv. Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Hei igjen! Det var det jeg fant ut ja - at jeg ikke kunne måle dette med multimeter Så lærte man noe i dag også. Her mangler vel pinne nr. 9, men det er vel ikke så rent uvanlig? Var sånn på VGA-kabler jeg hadde liggende også. Hadde også en gammel kabel som manglet pinne nr. 15, men det gjelder altså ikke for KVM-kablene. Men som du sier - de behøver jo ikke å være koblet internt i switchen. Og switchen er jo gammel... Skal lese litt nærmere om EDID - takk for tipset. Vegard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå