Isbilen Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Jeg er så drittlei drosjetilbudet på nattestid i Bergen at jeg kunne spy. Vanligvis pleier jeg å gå hjem tidlig på morgenkvisten siden en taxi er umulig å oppdrive, men i natt tenkte jeg at faen heller, nå skal jeg ta drosje i verste rushet for å se hvordan det går. Stiller meg i drosjekøen ved kjøttbasaren. Jeg og 30 andre fulle idioter venter i overraskende fordragelighet. Det går minst ett kvarter mellom hver gang det kommer en bil. Etter hvert orker jeg ikke mer og skifter holdeplass. Heldigvis er det bare tre personer der, og en av dem skal samme vei. Flaks. Fra jeg forlot utestedet til jeg satte meg i drosjen tok det vel omtrent halvannen time. Innenfor den tiden var jeg nødt til å urinere, selvsagt ulovlig siden det ikke er et jævla offentlig toalett i mils omkrets, humøret sank og lunta ble såpass kort at jeg sikkert ville hatt lavere terskel for å havne i bråk om anledningen bød seg. Jeg er glad jeg ikke var fullere, for når man er virkelig sveiseblind bør man komme seg hjem fort som svint. Både for egen sikkerhet og for å spare politi og ambulanse for unødig arbeid. Jeg er en ganske stor kar som stort sett får gå i fred, men kan tenke meg at det er en del eklere for pene piker å være alene og relativt hjelpeløs i bynatten. Jeg kan selvsagt bare snakke av egen erfaring, men jeg tror folk flest har det omtrent på samme måten. Saken er ganske klar: Det er for få drosjer. Spørsmålet er om problemet kan løses. Det går ikke an å basere en hel næring på noen få nattetimer, det er dekningen resten av uken som avgjør hvor mange drosjer som kan være i drift. Det er kanskje litt ekstra stramt her i landet. Jeg ser for meg at bedre driftsvilkår for taxi slik at prisene kunne vært lavere ville gjøre det mulig å ha flere biler i drift og gitt flere kunder. Dette er ikke bare positivt om nettene, det er stort sett alltid bedre at folk tar drosje enn at de kjører egen bil. Jeg vet imidlertid lite om hvor mye det er å gå på. En løsning jeg har litt tro på er et minicab-aktig system. I praksis vil det si privatbilsjåfører som har lov til å drive en slags drosjetjeneste, men med litt andre vilkår. Lovlig pirat-taxi, om du vil. Disse måtte selvsagt operert under regler som gjorde at de ikke skadet den vanlige taxinæringen, men fungerte som en avlastning i pressede perioder. En annen ting jeg er sikker på ville lettet på trykket var ubegrensede åpningstider på utesteder. Muligheten til å ha kunder hele natten og en jevnere fordeling ville vært to positive følger. Er det noen byer i landet hvor taxitilbudet fungerer skikkelig bra selv i helgenettene? Hva gjør de annerledes? Det er et stort problem at folk ikke kommer seg hjem når de ønsker, og ikke minst er det vanvittig ergerlig at den største hindringen for trygg og komfortabel hjemreise ikke er å ofre hundrelappene, men at tilbudet er for lite. Spørsmålet er om det i det hele tatt lar seg løse. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Et tips i Bergen er å spasere bort til Bystasjonen på taxi-holdeplassen der. Alle bilene som kommer fra retning sør kjører forbi der. Ventetiden er en brøkdel av det man får feks utenfor 7/11 og Deli de Luca og Festplassen. Men jeg ser problemet, og det er nesten umulig å få til en løsning som er tilfredstillende for alle. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Takk for tipset. Jeg har på følelsen at Kjøttbasar-holdeplassen kanskje er litt ekstra bedriten. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Forstår godt at drosjesjåførene ikke alltid vil jobbe om nettene og foretrekker velkledde herrer og kvinner om dagen som ikke har noe imot å betale litt tips osv, mens i motsetning om nettene får du fulle ungdommer som skriker og skråler og spyr. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Jeg vet ikke hvor mye av problemet som kommer av at det er for lite arbeidsvillige sjåfører om nettene. Det skulle forundre meg om det var særlig mye. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Har hørt mange rare historier om ting som har skjedd på kveldstid. Men de fleste drosjebiler er på veien 24/7, men med andre sjåfører. Nei, hva kan man gjøre? Det med utestedene var jo en OK idè, men jeg for min del er kjørt når klokken er 3. Pleier vanlig vis å dra hjem før den tid. Hva med bedre nattbuss-tilbud? Man betaler jo godt over 50 kr for bussen om natten. Er man fire stykker kan man likesågodt ta en bil. Og på nattbussen, der er det veldig mye rart. Men dette med drosjekøer og vold er jo psynonymt med hverandre. Hva med å bygge skikkelige drosjekøer? I Bergen kunne det vært løst med å ha en retning nord, en retning vest og en retning sør. Med tak, varmeovner og toalettfasiliteter. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 En minicab løsning tror jeg ville vært å foretrekke. Det vil da øke kapasiteten i de tider det er største press. Ellers er det også et problem at siste nattbuss går fra sentrum alt for tidlig. Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 At noen må vente en halv time ekstra på taxi i helgene er egentlig ikke noe problem for taxinæringen i Bergen. Tror ikke de bryr seg et sekund om dette, dere kan vente dere har ikke noe fly, jobb , skole eller avtale dere skal rekke , dere skal jo bare hjem og sove ut rusen. Det som de får mye pepper for og sikkert jobber en del med å forbedre er taxidekningen om morgenen på hverdagene for å dekke sine forpliktelser når det gjelder syketransport og skolekjøring, som de har avtaler med fylkeskommune og stat om å dekke. Problemet er vell heller at arbeidsmarkedet er stramt og vei infrastrukturen ikke alltid klarer å ta unna, så vi må fortest mulig få bygget ut bybane til resten av Bergen. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Hvis det er en mangel på drosjer om natten er det sannsynligvis fordi vi har en makspris. Fjern maksprisen og du vil aldri se det problemet igjen, men prisen kan godt mulig bli 50% dyrere. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Løsningen er å sette opp noen flere nattbusser slik at presset på drosjene blir mindre. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Flere og gratis nattbusser vil nok ha en meget positiv effekt. Jeg ville hvertfall ikke nølt hvis rutetilbudet var bra. dessverre er det sikkert vanskelig å få tak i nok bussjåfører som orker å ta disse rutene. De har vært inne på en slik løsning i Stavanger for en stund siden, men vet ikke hva konklusjonen ble. Endret 15. juni 2008 av stian-hg Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Gratis nattbuss blir jo urettferdig iforhold til taxinæringen. Tror ikke man får gjennomslag for det. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Gratis nattbuss blir jo urettferdig iforhold til taxinæringen. Tror ikke man får gjennomslag for det. Sant det, men tror ikke det blir et problem i perioden 01.00 - 04.00 på lørdager og søndager uansett. Det er i hvertfall i denne perioden jeg hadde i tankene. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Jo, natta er den perioden de får lov til å ta mest betalt. Så lenge du klarer å komme deg ut av nattklubben halv 3 skal du nok klare å få tak i en taxi. Problemet er heller at nattklubbene må stenge nøyaktig kl3 slik at alle må komme seg hjem samtidig, der har du problemet. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 OK, la meg i det minste bruke busskortet mitt midt på svarteste natt til lørdag eller søndag, da – det har jeg faktisk betalt 600 kr for. Tror at et utvidet busstilbud disse to nettene hadde hjulpet veldig på. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 grunnen til at busskortet ikke tillates er pga at nattekjøring ikke er sponset slik som ordinær trafikk er. Derfor må du betale for de faktiske utgifter det koster å ha en bussrute om natten. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Jeg var jo for så vidt ikke ute etter grunnen, men hvis det er det det står på hadde det jo hjulpet om også nattrafikken ble sponset. Det må da være i byens interesse, å få folk trygt hjem når de vil, og unngå fylleslagsmål og mer? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Jo, natta er den perioden de får lov til å ta mest betalt. Så lenge du klarer å komme deg ut av nattklubben halv 3 skal du nok klare å få tak i en taxi. Problemet er heller at nattklubbene må stenge nøyaktig kl3 slik at alle må komme seg hjem samtidig, der har du problemet. Det er riktig, men jeg tror ikke politikerne kommer til å angripe taxikøene ved å lempe på åpningstidene, som nok ligger helt underst i nissesekken. Derfor må man tenke mer direkte mot hjemtransporten. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Jeg forstår problemet, heldigvis så har jeg nattbuss som går ofte slik at jeg slipper ofte det problemet. Men en annen løsning som jeg ofte har gjort er å finne folk i køen som skal omtrent til samme området som meg, slik at vi deler på regninga og det blir billigere for oss. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Dette er et veldig viktig tema som ALLTID blir oversett når politikere skal prøve å finne løsning på helgebråket. Eg er regelmessig ute på byen i to store byer på vestlandet og et mindre sted på vestlandet. Dette med transport hjem er et problem i samtlige av disse stedene. For kort tid siden ble det diskutert hvilke tiltak som skulle til for å få redusert bråket. Transport hjem ble nevnt, men aldri diskutert(ja, eg følgte saken). Tiltaket som ble valgt var tidligere stengetid. Takk. Eg pleier å karve meg hjem i 2-3 tiden for å slippe unna det værste rushet. Nå havner eg midt oppi det. Og det er nå verre en noen gang. Her hvor eg bor er det ingen buss om kvelden/natten/morgenen. Man har da fire alternativer: gå hjem, kjøre selv, pirattaxi og taxi. Det beste alternativet er taxi. Ikke er de dyre heller. Men de er overbelastede, lenge i mellom hver tur(lite tettsted med store avstander) og svært grettne sjåfører pga alt for mye å gjøre og vanskelige kunder. Det er veldig få som synes dette er et attraktivt alternativ. Eg har opplevd å stå utendørs i regn i to timer før taxien eg bestilte til et visst tidspunkt faktisk kom. Pirattaxi? Ja, hyggelige folk som regel. Men man bør ofte kjenne noen i bilen og det koster her fort mer en hva en vanlig taxi koster. Kjøre selv? Ikke for meg, men mange gjør det. Lokalavisen skriver da neste dag om biler som har kjørt utfor. At de kjørte hjem påvirket nevnes aldri lenger. Gå? Veldig bra. Store avstander, ingen grøftelys, ingen veiskulder og veien er så smal at det mangler midtstripe på store strekninger. Men dette har eg gjort og dette blir nok alternativet om eg må stå to timer å vente på neste drosje også. Og nå har politikerene bestemt at utestedene skal stenge tidligere... Løsning? Vanskelig naturlig. Men mitt forslag er lengre åpningstider og flere taxier. Og eg har lenge foreslått at kommunen kan gå inn og sponse en nattbuss i 2-3 tiden som garanterer plass. Hvertfall en prøveordning... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå