Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor er det slik at noen kutter seg selv når de har det vondt?

Melisma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
så hva er din løsning på at man skal slutte og kutte seg selv da? At man ikke må bestemme det selv, men at man venter på at noen andre skal fikse ditt problem?
Minn meg på å aldri hjelpe deg å male hus. Det ligger i ordet "hjelpe" at man ikke overlater det til andre, men får litt støtte på veien. Men faen, jeg skjønner ikke at jeg GIDDER.

Kan du i det minste innrømme at du holder denne tråden gående kun fordi at du har noe personlig i mot selvskadere, og ikke fordi du faktisk er nysgjerrig på grunnene? For samme hva vi sier, så kommer du med de samme argumentene, som må sies å være debattert nedenom og hjem. Egentlig kan meg, Nie, lain og diverse andre bare quote oss selv og våre tidligere innlegg hver gang du skriver et, for det er jo omtrent det du gjør, med milde omformuleringer.

Edit: Det skinner så klart igjennom at du gir faen i hvorfor og bare vil krangle.

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar

jeg visst egentlig at jeg ikke kom til å få noe vettug svar, for det finnes ikke et forsvar for det. Det er bare ødeleggende for en selv og jeg ville bare se hva selvskadere selv kom med av påstander om kuttingen deres.

Selvsagt har jeg fordommer mot hobby-kuttere og de som er i den sirkelen hvor de får umiddelbar lettelse i øyeblikket, for så og få mere skam etterpå. Synes man lurer seg selv til de grader, pluss at man ødelegger kroppen sin. På tide å legge vekk høvelen og innse at det ikke fører en noe sted. De kutterne jeg har vært borti i livet mitt har bare understreket hva jeg allerede har ment om det. Finn noe annet å gjøre istedet!

Lenke til kommentar

Så du lagde kun tråden for å provosere?

Hva med å faktisk lese de svarene du har fått?

Er mange gode svar her, men du velger å se bort ifra dem, så du slipper å skifte mening og innse at du tar feil, men det er greit, vi kan nå overse deg og unngå å svare på den neste tullete tråden du lager.

Lenke til kommentar

"Vettugt svar". Hva faen er et "vettugt" svar i ditt hode?

"JEG KUTTER MEG MEN DET ER GALT OG JEG SKAL SLUTTE NÅ FOR DET ER BARE MIN FEIL OG JEG ER HELT ENIG MED DEG I ALT DU SIER MELISMA!!!!! :love: :love: :love"

Er det et vettugt svar nok for deg?

JEg tror du har feilpostet alle postene dine. De skulle egentlig her.

Lenke til kommentar
jeg visst egentlig at jeg ikke kom til å få noe vettug svar, for det finnes ikke et forsvar for det. Det er bare ødeleggende for en selv og jeg ville bare se hva selvskadere selv kom med av påstander om kuttingen deres.

Selvsagt har jeg fordommer mot hobby-kuttere og de som er i den sirkelen hvor de får umiddelbar lettelse i øyeblikket, for så og få mere skam etterpå. Synes man lurer seg selv til de grader, pluss at man ødelegger kroppen sin. På tide å legge vekk høvelen og innse at det ikke fører en noe sted. De kutterne jeg har vært borti i livet mitt har bare understreket hva jeg allerede har ment om det. Finn noe annet å gjøre istedet!

Hadde du bare søkt på google.no på selvskading, så hadde du funnet MASSE stoff om dette emnet. Altså var det egentlig helt unødvendig. Mange av oss har faktisk bare gitt helt saklige grunner og teorier til at folk tar frem høvelen, uten at alle av oss nødvendigvis ville tydd til det samme. Jeg er ikke FOR selvskading, jeg ville ikke drevet med det selv, men jeg forstår at folk kan føle en lettelse av å gjøre det. Så det er mange grunner på internett som til dels kan "forsvare" selvskadingen.

Lenke til kommentar

"Finn dere noe annet å gjøre!"

Hvorfor legge seg opp i hva andre gjør egentlig? Det er ikke slik at selvskadere presser håndleddene sine opp i ansiktet til folk heller. De gjør faktisk alt de kan for å skjule det. De går med genser i sommerheten, bare for å kunne skjule det.

Man har forskjellige grunner til å gjøre det. Nei, det er ingen løsning, men det fungerer der og da på sett og vis. Men dette vet du jo, så jeg skjønner ikke hvorfor du fortsetter. Hva andre velger å gjøre er ikke ditt problem. Jeg hadde skjønt det om du ville diskutere, men det er jo ikke det du gjør i det hele tatt her. =/

Lenke til kommentar

Er mange gode svar her, men du velger å se bort ifra dem, så du slipper å skifte mening og innse at du tar feil, men det er greit, vi kan nå overse deg og unngå å svare på den neste tullete tråden du lager.

jeg laget tråden for å se hva skaderne selv mente om det de driver med, jeg har lest svarene og det finnes absolutt ingen grunn til at man skal holde på slik man gjør! "jeg kutter meg selv fordi jeg ikke klarer å gråte. Det er bedre å kutte seg selv og få stygge arr enn å gråte og få røde hovne øyer"

hallo.. Det henger ikke på greip.. Det kan så være at skaderne mener at jeg tar feil, men jeg mener så absolutt at det er jo det rette og ikke hente høvelen hver gang man klikker..

og nei, jeg forventer da vel ikke at alle skal mene det samme som meg!? Jeg sier min mening og det er det!

Lenke til kommentar
jeg visst egentlig at jeg ikke kom til å få noe vettug svar

Leste du den psykologioppgaven som ble postet litt lenger bak her? Den er betydelig mer vettug enn noe av det du har lirt av deg så langt.

jeg har lest svarene

Det er forsvinnende lite i postene dine som tyder på at dette er sant. I så fall mangler du fullstendig evnen til å ta innover deg ting som ikke nødvendigvis samsvarer fullstendig med den oppfatningen du hadde da du opprettet tråden (og øyensynlig fremdeles har, trass i alle de informative svarene du har fått).

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Du klarer altså å fiske ut de rareste utsagn i steden for å lese alt det fornuftige som har blitt sagt. Jeg antar at du vet at noen skader seg selv fordi det er lettere å konsentere seg om en fysisk smerte enn psykisk? Sier ikke at dette gjelder alle, men for mange er det slik.

Nei, uff. Hvorfor gidde. =/

Lenke til kommentar
Nei. Du presenterer din mening som en universal sannhet.

Liten, men stor forskjell.

vel, det er dine ord.. Jeg tar dem som jeg ser dem.

ja, det har jeg jo sagt at jeg skjønner den umiddelbare lettelsen der og da! Men etter det da? Sitte med oppkutta bein og armer.. for hva? for den lettelsen som varer i kort tid i forhold til skammen! nei, det er ikke en god løsning på problemene..

Lenke til kommentar

jeg laget tråden for å se hva skaderne selv mente om det de driver med, jeg har lest svarene og det finnes absolutt ingen grunn til at man skal holde på slik man gjør! "jeg kutter meg selv fordi jeg ikke klarer å gråte. Det er bedre å kutte seg selv og få stygge arr enn å gråte og få røde hovne øyer"

hallo.. Det henger ikke på greip.. Det kan så være at skaderne mener at jeg tar feil, men jeg mener så absolutt at det er jo det rette og ikke hente høvelen hver gang man klikker..

og nei, jeg forventer da vel ikke at alle skal mene det samme som meg!? Jeg sier min mening og det er det!

Joda, greit at du sier din mening, men du innrømmer jo at du lagde tråden uten noen interesse av å lære, og det faktum at du dømmer alle som svarer imot deg som selvskadere sier jo sitt.

Og hvem her inne har sagt "jeg kutter meg selv fordi jeg ikke klarer å gråte. Det er bedre å kutte seg selv og få stygge arr enn å gråte og få røde hovne øyer"? Eller var det det som passet med ditt syn på selvskaderne?

Hva som ikke henger på greip, er hvor trangsynt du er, og hvor lite du forstår. Du velger aktivt å se bort ifra hva folk sier, linken til oppgaven som ble skrevet overså du vel også.

Og er vel ikke snakk om at alle skal mene det samme som deg, er vel heller at ca ingen er enige med deg, men du står fortsatt på ditt, som er beundringsverdig i mange sammenhenger, men ikke i denne sammenhengen.

Hva med å innse at det finnes veldig mange måter å drive med selvskading på, og at mange mange gjør det, bevist eller ubevist. Det å straffe seg selv, på en eller annen måte, går også ofte under selvskading, bare ikke med kniv.

Lenke til kommentar
Nei. Du presenterer din mening som en universal sannhet.

Liten, men stor forskjell.

vel, det er dine ord.. Jeg tar dem som jeg ser dem.

ja, det har jeg jo sagt at jeg skjønner den umiddelbare lettelsen der og da! Men etter det da? Sitte med oppkutta bein og armer.. for hva? for den lettelsen som varer i kort tid i forhold til skammen! nei, det er ikke en god løsning på problemene..

Det er INGEN GOD LØSNING, nei, der er vi nok alle helt enige! :)

Når det gjelder at det "ikke kan forsvares", synes jeg det blir en veldig gal slutning å trekke. Mange grunner og teorier ligger ute på internett klare til å gjøre deg og mange andre interesserte på området litt klokere på dette temaet. ;)

Lenke til kommentar
Og hvem her inne har sagt "jeg kutter meg selv fordi jeg ikke klarer å gråte. Det er bedre å kutte seg selv og få stygge arr enn å gråte og få røde hovne øyer"? Eller var det det som passet med ditt syn på selvskaderne?

Det har blitt sagt her i tråden ja..

Og er vel ikke snakk om at alle skal mene det samme som deg, er vel heller at ca ingen er enige med deg.

guess again..

Hva med å innse at det finnes veldig mange måter å drive med selvskading på, og at mange mange gjør det, bevist eller ubevist. Det å straffe seg selv, på en eller annen måte, går også ofte under selvskading, bare ikke med kniv.

Samme hvilken grunn man gjør det for, så må man innse at det ikke er løsningen. Mange lærer av andre selvom ingen her i tråden tilsynelatende ikke visste om det før de begynte selv, så betyr ikke det at det ikke sitter ungdommer nå og lærer hvordan de skal få oppmerksomhet og bruker dette som en metode.. Det er så unødvendig og man føler seg bare enda mer skamfull. Klarer man ikke komme ut av det selv, ja så må man søke hjelp som jeg har sagt før.

At det er vanskelig? welcome to planet earth.. man lever bare en gang.. skal man kaste vekk livet på og ha det jævlig? Plager meg at folk gjør det mot seg selv..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Plager meg at folk gjør det mot seg selv..
Det gjør det faen ikke. Hadde det plagd deg hadde du vært nødt til å besitte et snev av forståelse og empati. Å foreslå å "slå hardt ned på det" er ikke å bli plagd fordi folk gjør det mot seg selv. Det er å bli plagd fordi du må vite om det, og, i verste fall, se det.
Lenke til kommentar

Om noen har sagt det, som i at de selv mener det, er det vel enkelt å vise til.

Og kan ikke akkurat påstå at jeg har sett at du har fått noe særlig til støtte i denne tråden, er vel snakk om folk som prøver å få deg til å skifte syn fra sort/hvit verden til noe mer grayscale. Noe vi dessverre oppdaget for sent er bortkastet arbeid.

Og jeg ser jeg må gjenta meg selv for minst den 3. gang.

alle som selvskader har et problem, uansett grunnlag, årsak eller måte

Vanskelig å forstå for enkelte, men burde være greit å få inn for de fleste over 12 år.

Det er ikke alle som klarer å søke hjelp, og trenger da noe som fungerer frem til de føler de har såpass kontroll at de ønsker hjelp. Men du mener vel at tvangsinnleggelse og neddoping er veien å gå. Men som du sier, så lever man bare en gang, hvem er DU til å si hva andre skal gjøre?

Lenke til kommentar
Det gjør det faen ikke. Hadde det plagd deg hadde du vært nødt til å besitte et snev av forståelse og empati. Å foreslå å "slå hardt ned på det" er ikke å bli plagd fordi folk gjør det mot seg selv. Det er å bli plagd fordi du må vite om det, og, i verste fall, se det.

Selvfølgelig plager det meg at folk sitter hjemme og kutter seg opp! Men det betyr ikke at jeg skal sitte og kose og klemme rundt temaet.. blir irritert at folk i det hele tatt gidder og holde på med sånt!! Når de bare lurer seg selv trill rundt..

Men værsego', fortsett og kutte deg opp om du vil det, så får du se hvor bra du får det.. men det har du vel allerede innsett..

lain:

Om noen har sagt det, som i at de selv mener det, er det vel enkelt å vise til.
mener du at jeg skulle vise til innlegget? skjønte ikke helt den..

jeg kan ikke tvinge noen til å gjøre noenting jeg! bare ytrer min mening..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...