Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor er det slik at noen kutter seg selv når de har det vondt?

Melisma

Anbefalte innlegg

Jeg vet knapt hva en emo er, det er ikke et ord i mitt ordforråd. Det jeg lurte på hva i all verden er det slags mote å kutte seg uten grunn blant ungdomsskoleelever.

:blink: Trodde de fleste hadde fått med seg dette.. vel vel, kanskje du faktisk er et unntak da..

lain: den videoen var en av mange videoer som i et desperat forsøk prøver å avmystifsere denne emo-fjortis-kutte-seg kulturen.. man må slå hardt ned på det og drite den ut.. gjøre den lite attraktiv, så ungommer som kutter seg selv for oppmerksomhet og for å passe inn ikke går så langt.. Igjen snakker jeg da om de som gjør det av de "gale" grunnene..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lain: den videoen var en av mange videoer som i et desperat forsøk prøver å avmystifsere denne emo-fjortis-kutte-seg kulturen.. man må slå hardt ned på det og drite den ut.. gjøre den lite attraktiv, så ungommer som kutter seg selv for oppmerksomhet og for å passe inn ikke går så langt.. Igjen snakker jeg da om de som gjør det av de "gale" grunnene..

Jeg måtte bare bryte inn her.

Vi skal slå hardt ned på det slik at de som gjør det av "gale" grunner ikke går så langt? Det faller deg ikke inn å åpne øynene nok til å se at en av konsekvensene ville vært at de som gjorde det av såkalte "riktige" grunner ville skammet seg enda hardere, og det ville ta enda lengre tid før de fikk hjelp, OM de fikk hjelp?

Nå får du gi deg, du er faktisk ikke dum.

Endret av Nie
Lenke til kommentar

vel, det er jo verdt det om man får fremtidige kuttere til å avstå fra dette.. Sikkert mange ungdommer som hadde begynt hadde man ikke allerede startet å latterliggjøre den type trend..

Til de som faktisk gjør det fordi de føler at de må se armen gråte blod istedet for at man klarer å gråte på ordentlig, ja det er jo faktisk bare opp til dem selv og tenke "nei, faen heller.. hva er det jeg driver med egentlig? Nå må jeg søke hjelp.."

Lenke til kommentar

Nå kommer det til å se ut som om jeg sporer helt av, her.

Har du sett reklamen for Tele2, med han fyren som sitter på dass og ringer ett monster?

Den reklamen har opprørt folk, irritert dem og gjort dem sinte nok til å ringe inn til Tele2 for å klage. Det betyr at reklamen har funket, selv om reaksjonen deres ikke er ønsket reaksjon. De vet nå om det, de kommer til å huske at det er noe som heter Tele2. Om du begynner å latterligjøre selvskading vil du gjøre det til en skam for dem som allerede er selvskader, men du klarer neppe forhindre spesielt mange fra å bli det. De får med seg at det er en slags løsning, selv om de sikker også får med seg at det er en dårlig løsning. Men veldig mange tenker vel at en dårlig løsning er bedre enn ingen løsning. Det er foresten lettere å skjule enn du ser ut til å tro.

Å latterligjøre den såkalte "emoen" som bare kutter seg og syns synd på seg selv har ikke hjulpet, og kommer neppe til å hjelpe, selvskadere som en gruppe. Det gjør det bare til en enda hardere kamp, for den må utkjempes i det skjulte.

Endret av Nie
Lenke til kommentar

Hva skjer om man gir dem full oppmerksomhet og medlidenhet og alt de vil oppnå da? Blir ikke det enda mer fristende å gå inn i en slik livsstil? Det er slik jeg tenker ihvertfall..

Bedre at flertallet synes det er latterlig og avstår istedet for at de skal gå i samme fella..

Lenke til kommentar

Okies, jeg tror det er kommet frem i denne tråden at jeg er selvskader. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har syns det var kult, at jeg aldri har syntes det virket som en god ide. Jeg kan også med hånden på hjertet si at jeg syns egentlig det er tåpelig, og en dum ide, og jeg prøver å slutte. Men uansett hvor TÅPELIG det virker for deg, og hvor tåpelig det kan virke for meg, så slutter jeg ikke av den grunn. Til det stikker det for dypt.

Å kutte seg til blods, gjerne så man må på legevakten en tur, er ikke noe man gjør for å være KUL. Om man går så drastisk til verks for å få oppmerksomhet heter det "ett rop om hjelp". Skal vi latterligjøre dette vil folk skjule sine rop om hjelp, og da blir det enda mindre vits i, right? Når de ikke engang kan få hjelp, fordi enkelte trangsynte tullinger syns det de driver med er latterlig, og nekter å forstå?

Endret av Nie
Lenke til kommentar
Jeg vet knapt hva en emo er, det er ikke et ord i mitt ordforråd. Det jeg lurte på hva i all verden er det slags mote å kutte seg uten grunn blant ungdomsskoleelever.

:blink: Trodde de fleste hadde fått med seg dette.. vel vel, kanskje du faktisk er et unntak da..

Ja, la oss slå ned på selvskadere, så de i alle fall ikke oppsøker hjelp før det er for sent. Og jeg gjentar meg selv igjen, da folk ikke ser ut til å kunne lese.

de som selvskader har problemer, uansett årsak for selve skadingen, uansett om det er for å bli lagt merke til eller for å få utløp for ting eller andre årsaker

Get it?

Jeg trodde du startet denne tråden for å forstå litt mer om selvskading, i stedet prøver du å leke bedreviter og foreslår ting som vi som vet litt mer om saken kan med stor sikkerhet si vil gjøre mer skade enn nytte. Jeg blir ærlig talt overrasket med tanke på all den informasjonen som faktisk nå ligger i denne tråden, og fortsatt kommer det sånne innspill.

Bedre at flertallet synes det er latterlig og avstår istedet for at de skal gå i samme fella..

Jupp, det at selvskading blir sett på som latterlig er bra, det vil nok være til hjelp for mange som har problemer...

Lenke til kommentar

Jeg trodde seriøst ikke at det var mulig å stille et spørsmål for så å nekte å ta i mot svar, men Melisma har klart det. Fy faen. Har det ikke kommet ganske fint frem i denne tråden at mange av de som faktisk gjør det ikke fikk "ideen" av andre? De fleste lærer seg at det er "godt" å skade seg, ved å falle av en sykkel eller noe, og mange vet at når man blir frustrert smeller man i vegger etc, selv om det ikke er noe digg akkurat. Så viderefører man det, og blir mer avhengig av "intens" smerte. Selv har jeg hatt klippekort på legevakten en stund, men ikke nå mer.

Lenke til kommentar

Jeg snakker for det meste om de som bare gjør det for oppmerksomhet og medlidenhet.. Og for de som gjemmer det og skammer seg sånn, ja da er det bare opp til dem og gjøre noe med det. At man gjør det gang på gang og ender opp med stygge arr,kutt og sår gjør meg bare enda mer forvirra.. men innerst inne tror jeg de aller fleste gjør det for å få oppmerksomhet, og ja et rop om hjelp, men det er faktisk bare en selv som kan ta steget og tenke "nå vil jeg forandre dette her, og søke hjelp"

Ingen som kommer ridende på en hest og plukker en opp, en må gjøre det sjøl.. Samme er det med røyking, drikking og alle andre metoder for å dempe stress og angst etc..

Man kan ikke forsvare slik handling.. Det finnes ingen god grunn til at man skal fortsette og gjøre det.

Lenke til kommentar

Kan ikke du dra til helvete med den jævla skilleveggen din? De som vil ha oppmerksomhet og de som skammer seg er de samme menneskene for helvete, de er selvskadere. Det finnes ingen god grunn til at du ikke skal åpne øynene og innse at vi er MENNESKER og ikke alltid er så forbannet logiske i våre handlingsrekker at det gjør noe. Du kan ikke si at "ja, vi bare gjør narr av de som gjør det for oppmerksomhet, slik at ikke flere gjør det på motegrunnlag, men dere andre trenger ikke hjelp dere heller, det er bare opp til dere selv å ta dere litt sammen hehe". Det er som om jeg skulle bedt deg slutte med tunnelsynet ditt, dra øynene dine ut av din egen navle og huet ut av ræva og se at du ikke er prototypen på menneske. Åpenbart forgjeves.

Lenke til kommentar

Vel, kuttinga er jo å gjøre noe med det. For noen er arrene ol verdt det. Og en ting er at det ikke er noen god grunn for DEG å gjøre det, men det hadde vært fint om du kunne slutte å late som om du ville forstå, og bare innrømme at du prøver å provosere.

Lenke til kommentar

Ser at det ikke hjalp å blåse opp teksten, kanskje et par hakk større og fet, med understrek + rød farge (no fun intended) vil gjøre susen.

Man kan ikke forsvare slik handling.. Det finnes ingen god grunn til at man skal fortsette og gjøre det.

Jeg kan gi en grunn, det hjelper. Det er nok for mange. Men du vet vel bedre.

Lenke til kommentar

så hva er din løsning på at man skal slutte og kutte seg selv da? At man ikke må bestemme det selv, men at man venter på at noen andre skal fikse ditt problem?

lain: det hjelper der og da kanskje.. men hjelper det en dagen etterpå? Hjelper det å spise masse bare for å få de minuttene med glede? Hjelper alle de andre korte snarveien til momentant kortsiktig lykke? selvfølgelig gjør det ikke det! Man må få opp øya!!

Nie: jeg kan og vil ikke forstå slik destruktiv adferd. Man kan sikkert si "å stakkars deg, kose klemme" men det hjelper ikke en dritt om personen bare fortsetter og kutte seg for å få enda mer medlidenhet..

edit: jeg skjønner den "lettelsen", men det gjør jo bare vondt verre på lang sikt!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Kan ikke denne tråden gå til delen hvor Melisma prøver å høre på hva folk sier, da?

Du hører selv, fra tidligere/nåværende selvskadere;

Det er ikke for å få medlidenhet!

Mange finner det ut av seg selv! (Ergo; ikke en motesak)

Prøv å holde en dialog i stedet for en monolog, eller noe annet vittig.

Husk nå på at personangrep ikke skal forekomme osvosv...

Samtidig hvis moderator leser dette syntes jeg tråden ikke bør stenges, selvom det kanskje har skeiet ut litt. Det er fortsatt en diskusjon! Ikke lek kommunisme og la ord forbli usagt!

Så er det flott.

Endret av Binko
Lenke til kommentar

Melisma. Er du dum, eller bare later du som? Om det er sistnevnte, ros for en sinnsykt god jobb.

Om du ikke vil forstå slik adferd, IKKE SPØR! Ikke oppfør deg som en trangsynt ku, ikke uten at det er nødvendig i allefall.

Å slutte med selvskading er en lang prosess, og den bør ikke foregå alene. At noen støtter en betyr ikke at de gjør jobben for en. JA, gi personen oppmerksomhet, annerkjenn at personen har det vondt, og støtt personen. Ikke oppmuntr selvskadingen, men døm den ikke nedenom og hjem heller, for selvskadingen er en del av oss selvskadere.

Lenke til kommentar
lain: det hjelper der og da kanskje.. men hjelper det en dagen etterpå? Hjelper det å spise masse bare for å få de minuttene med glede? Hjelper alle de andre korte snarveien til momentant kortsiktig lykke? selvfølgelig gjør det ikke det! Man må få opp øya!!

edit: jeg skjønner den "lettelsen", men det gjør jo bare vondt verre på lang sikt!

Jeg vet om folk som har ved selvskading klart å jobbe seg igjennom en lengre vanskelig periode, og fungert "normalt" i en dagligdags setting, om det måtte komme til skole eller jobb.

Jeg sier ikke at det er noe jeg anbefaler folk å gjøre, men for noen er det den "beste" utveien de har til å fungere til de selv klarer å komme seg ut av det.

Det siste de trenger er folk som deg som skal fortelle dem hvordan de skal oppføre seg og takle ting.

Og hva er så galt med et par arr? for noen er ikke det å ha plettfri hud det viktigste i livet, noen ofrer heller denne for at det skal gå bedre på andre felt, men du viser null forståelse eller ønske om å forstå. Den ene posten etter den andre ser ut som den er satt opp kun for å provosere, og håper for din egen del at dette er bevist.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...