NeoGeo Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Trenger litt hjelp til å få wifi til å fungere på Linux Mint 5. Har en Dell Inspiron 6000 med Intel 2200BG brikkesett. Googla litt og fant ut at dette brikkesettet skulle fungere out of the box, men ser ikke slik ut for meg. Er helt ny på Linux, så alt må inn me t-skje her Jeg har forsøkt litt forskjellige ting: - Terminal: § lsmod: får opp en liste med masse drivere o.l, finner ikke ipw2200. § ifconfig -a : eth0 (ethernet port) - lo (loop ting?!) Fn+F2 som skal skru av og på wifi fungerer ikke. Så for meg virker det her som om ikke driveren er lastet. Prøvde så å laste ned windows driveren fra intel sine sider og brukte "Windows Wireless Drivers" tingen på start menyen. Fikk da lys i wifi indikatoren ved Fn+F2. Fikk også opp en liste over tilgjengelige nettverk, så ting så jo bedre ut. Men klarte aldri å koble til aksesspunktet, med eller uten kryptering. Noen som har noen tips til hva jeg kan forsøke? Ser det ligger en linux driver til intel sine kort ute, men jeg skjønte ikke helt hvordan jeg skulle gå frem for å compile disse driverene. (Hva skjedde med en exe fil som ordnet alt :-)) Endret 16. juli 2008 av NeoGeo Lenke til kommentar
Del Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Jeg kan bekrefte at 2200BG funker ut-av-boksen på nyere ubuntu, ikke så lenge siden jeg klasket inn ubuntu på en maksin med det kortet. Er du sikker på at du har kortet? Sjekk fra terminal med: sudo lshw -C network Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 sudo lshw -C network: *-network:0 description: Ethernet interface ... *-network:1 UNCALIMED description: Network controller product: PRO/Wireless 2915ABG Network Connection vendor: Intel Corporation physical id: 3 bus info: pci@000:03:03.0 version: 05 Er kanskje 2915 ABG og ikke 2200BG da, men denne har vel samme driver uansett? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 prøvd å reinstallert driveren i pakkebehandleren, gjorde det på min egen maskin, dog så var det en hp og ikke dell Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Hvordan gjør jeg det da? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 hva heter driveren du bruker? Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Nei det var det da. Trodde den het ipw2200, men finner ingenting som heter dette når jeg søker etter dette i Package Manager. Ei heller ett søk på Intel gir noen svar som stemmer. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 på hardware drivers står det at den er aktivert? Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 In order to use the IPW2200 driver you will need the following: 1. Linux (of course) with a 2.6.8+ kernel [link]. See README.ipw2200 for information on specific options required to be enabled in the kernel. 2. Wireless Extensions (v17) and Tools (v28) [link] 3. The IPW2200 driver. You can obtain the latest development snapshot below. 4. The IPW2200 binary firmware image. The firmware can be obtained here. Finner du ingenting hvis du skriver i terminalen "aptitude search ipw2200"? Lenke til kommentar
Del Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Driveren skal være kompilert inn som modul for din kjerne. Sjekk dette med: modinfo ipw2200 så kan du prøve å laste inn driveren: sudo modprobe ipw2200 Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Ikke vits å dille med driver, den fungerer (og følger med kernel). Du trenger firmware. Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Driveren skal være kompilert inn som modul for din kjerne. Sjekk dette med: modinfo ipw2200 så kan du prøve å laste inn driveren: sudo modprobe ipw2200 Det fungerte! Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Hei. Jeg er ny med Linux, og hadde samme problemet som NeoGeo. Ville bare stikke innom og si takk for hjelpen. (Mitt problem var egentlig at radioen var slått av og at den ikke ville laste inn driveren skikkelig, men "sudo modprobe ipw220" funket perfekt. =) Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Men eneste er, hvorfor må jeg inn å skrive "sudo modprobe ipw220" hver gang jeg har restartet maskinen? Går det ikke ann å få lagret dette i en slags oppstartsmodus? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Legg til modulnavnet i fila /etc/modules , dersom du har den. Lenke til kommentar
Del Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Men eneste er, hvorfor må jeg inn å skrive "sudo modprobe ipw220" hver gang jeg har restartet maskinen?Jeg vil anta det er fordi trådløst er avslått når du booter, og derfor blir ikke kortet ditt oppdaget når linux prober hardware. Se om du kan finne noen innstillinger i BIOS for å ha det påslått under boot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå