Wolfman83 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Har en disk som jeg partisjonerte i 2 deler, og installerte Xp på den ene. I datamaskinbehandling står det at denne partisjonen (med XP på) = oppstart, men så skjedde det noe rart i og med at den andre parisjonen = system, og fikk stasjonsbokstav "C:", noe jeg ikke får til å endre på siden dette er en "systemdisk" :S Hva har jeg gjort for noe rart nå, og hvordan får jeg den andre partisjonen til å bli C: i stede? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Det er et ganske vanlig problem. Kan gjette at du har gjort noe slikt: Du hadde to Primærpartisjoner. Windows var installert på den første, og den var da både System og Boot (oppstart). Så har du reinstallert, og da slettet du den første partisjonen og lagde en ny. Man har ingen kontroll over hva installasjonsprogrammet gjør, men siden det finner at det allerede eksisterer en Primærpartisjon så vil den bli System (og C:). Så lages en ny Utvidet/Logisk partisjon, og den blir Boot. Du kan ikke få byttet bokstav nå. Hvis du vil oppnå det kan du slette begge partisjonene, når du da lager en ny blir den Primær (og C:). Problemet oppsto da du slettet partisjonen. Det er ikke nødvendig, det holder å formatere. Endret 14. juni 2008 av hårek Lenke til kommentar
Wolfman83 Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Det er et ganske vanlig problem. Kan gjette at du har gjort noe slikt: Du hadde to Primærpartisjoner. Windows var installert på den første, og den var da både System og Boot (oppstart). Så har du reinstallert, og da slettet du den første partisjonen og lagde en ny. Man har ingen kontroll over hva installasjonsprogrammet gjør, men siden det finner at det allerede eksisterer en Primærpartisjon så vil den bli System (og C:). Så lages en ny Utvidet/Logisk partisjon, og den blir Boot. Du kan ikke få byttet bokstav nå. Hvis du vil oppnå det kan du slette begge partisjonene, når du da lager en ny blir den Primær (og C:). Problemet oppsto da du slettet partisjonen. Det er ikke nødvendig, det holder å formatere. ja det stemmer det hehe da vet jeg det til neste gang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå