Gå til innhold

Hvordan flytter jeg hjemmemappen i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du bør starte en Live-CD slik at du ikke ødelegger systemet. Fra der oppretter du en partisjon, og fester den i /etc/fstab som /home/.

Det er ikke plass til noen flere partisjoner på harddiskene. I windows er det veldig enkelt å bestemme hvor man skal ha "mine dokumenter", det må då være en noenlunde enkel måte å velge hvor man skal ha "home" i Ubuntu også?

Eventuelt bare endre path i /etc/passwd fila :)

Det er vell i tilfelle denne linjen jeg må endre på?" pelle:x:1000:1000:Per Olof Petersson,,,:/home/pelle:/bin/bash"

Det er ikke helt opplagt for meg hvordan jeg skal gjøre det...

Lenke til kommentar
Hva mener du da med at du vil flytte home? Hvor skal du flytte den hvis du ikke har plass?
Jeg vil ha "home" til samme partisjon som jeg har "mine dokumenter". Det er der jeg har alle mine dokumenter! Dersom jeg ikke kan definere mappen "mine dokumenter" som min home-mappe så vil jeg flytte home mappen til samme partisjon slik at jeg etterpå kan flytte mine filer dit. Home-mappen ligger nå på samme partisjon som Ubuntu og der er det ikke plass nok til filene. Det var nok ikke så godt forklart det her, men jeg håper dere forstår... Endret av PelleP
Lenke til kommentar

Det er bare å flytte over dokumentene fra gjeldende home-mappe til den partisjonen du vil ha dem på og montere denne partisjonen i /home.

f.eks: Windows dokumentene dine er på første logiske partisjon på sata-disk nummer 1.

først så monterer du denne partisjonen på et midlertidig sted

bash# /mount /dev/sda5 /mnt

Så flytter du over alle dokumentene som ligger i /home til denne partisjonen

bash# mv /home/* /mnt

Så spesifiserer du at denne partisjonen skal automatisk monteres som /home (hvis du hadde en dedikert partisjon til /home før så må du også fjerne denne fra fstab) (det kan være at ntfs-3g ikke er skrevet riktig. Slå opp i manualen for rett syntaks)

bash# echo "/dev/sda5 /home ntfs-3g defaults 0 0">>/etc/fstab

Så er det bare å montere denne partisjonen på riktig plass

bash# umount /mnt

bash# mount /home

En grunn til at du ikke vil bruke ntfs som dokumentpartisjon i linux er at ntfs ikke har støtte for den typen brukertilgang som linux bruker. Jeg vil heller anbefale å bruke en ext3-driver til linux for å få tilgang til dokumentene fra windows.

Lenke til kommentar
Hva mener du da med at du vil flytte home? Hvor skal du flytte den hvis du ikke har plass?
Jeg vil ha "home" til samme partisjon som jeg har "mine dokumenter". Det er der jeg har alle mine dokumenter! Dersom jeg ikke kan definere mappen "mine dokumenter" som min home-mappe så vil jeg flytte home mappen til samme partisjon slik at jeg etterpå kan flytte mine filer dit. Home-mappen ligger nå på samme partisjon som Ubuntu og der er det ikke plass nok til filene. Det var nok ikke så godt forklart det her, men jeg håper dere forstår...

Med "Mine dokumenter" antar jeg at du mener en Windows-partsjon. Men som BlueEAGLE sier, så er det ikke så lurt å bruke en ntfs-partisjon som /home/-mappe. Men du kan feste den mappa i /home/ditt_brukernavn/Mine Dokumenter/, så kan du lagre alt der.

Lenke til kommentar

Ettersom du sikkert har «Mine Dokumenter» på en Windows/NTFS-partisjon, får du nok ikke til å montere de i samme monteringspunkt.

Du kan gjøre som Xecuter88 sier og lage en såkalt «symlink» til «Mine Dokumenter».

Det gjør du slik:

I Ubuntu leter du deg frem til «Mine Dokumenter» ved å åpne windows-partisjonen fra Places-menyen, høyreklikk på mappen Mine Dokumenter og velg «Make Link».

Høyreklikk på linken som kommer opp og velg «Cut». Åpne /home/pelle, høyreklikk og velg «Paste».

Eventuelt kunne du installert en ext3-driver til windows, plassert mine dokumenter på en ext3 partisjon og brukt den samme partisjonen som /home. Men det er en smule mer avansert.

Lenke til kommentar

Jeg skal omformatere NTFS-partisjonene etter hvert, men da må jeg nok ha mer harddiskplass først (ellers har jeg ikke noe sted for filene mens jeg formaterer).

I mellomtiden har jeg lust å definere NTFS-partisjonen som home-mappe. BlueEAGLE har beskrevet hvordan det skal gjøres, men er det trygt å gjøre det uten å ta backup først?

Lenke til kommentar

For det første må du være klar over at "Mine dokumenter" i Windows er noe annet enn "/home/pelle" i Linux.

"Mine dokumenter" er nemlig bare en undermappe av din hjemmekatalog i Windows. Fullt navn er typisk "C:\Documents and Settings\Pelle" eller i Vista: "C:\Users\Pelle". Denne katalogen inneholder ikke bare dokumenter (og bilder, musikk osv.) men også haugevis av konfigurasjonsfiler til programmer du bruker. "Mine dokumenter"er altså bare en undermappe her, som igjen inneholder "Mine bilder" osv.

Linux har en litt annen og mer elegant katalogstruktur:

/home/pelle - inneholder alle brukerens filer

Dokumenter ligger typisk i undermapper som:

/home/pelle/Dokumenter

/home/pelle/Bilder

osv.

Men i /home/pelle ligger også mange konfigurasjonsfiler, og de fleste av disse er skjulte (starter med .) som gjør at de normalt ikke vises i en directory-listing, om du ikke eksplisitt ber om å vise skjulte filer.

Å legge hele denne katalogen på en NTFS-partisjon er veldig dumt fordi du mister all filsikkerhet! Enkelte programmer vil til og med nekte å kjøre, f.eks vil SSH nekte å la deg bruke public/private-key autentisering hvis ikke permissions på filene er satt riktig. Det er sikkert også andre programmer jeg ikke kommer på i farta som gjør det samme. Derfor bør du alltid bruke linux-filsystem istedenfor NTFS, FAT og annet rask.

Men om du vil kan du gjerne velge å lagre dokumentene dine på en annen partisjon (såfremt du ikke bryr deg om file-permissions). Greieste måten å gjøre det på en å bruke symlinks. F.eks. kan du ha en undermappe /home/pelle/Musikk som er en symlink til en katalog på en helt annen partisjon som har mer plass ledig :)

Lenke til kommentar
I mellomtiden har jeg lust å definere NTFS-partisjonen som home-mappe. BlueEAGLE har beskrevet hvordan det skal gjøres, men er det trygt å gjøre det uten å ta backup først?
Nei, ta backup. Men som Langbein sier, så må filrettighetene være satt riktig for at forskjellige programmer skal fungere. Jeg tipper Gnome/KDE vil nekte deg å logge inn hvis du har hjemmeområdet på en NTFS-partisjon, på grunn av at filrettighetene til hjemmeområdet blir satt feil. Sannsynligvis må du formattere en slik "fellespartisjon" til ext3 og installere ext3-driver til Windows.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...