FnoFFen Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Jeg har bestemt meg for å kjøpe en ny LCD-skjerm for billedbehandling. Hovedsakelig bruker jeg Lightroom til å gjøre enkle justeringer på bildene. Har sett på to alternativer i prisklassen rundt 3500-4000: http://www.hardware.no/artikler/22-tommer_...pplosning/43425 eller https://prisguiden.no/product.php?product_id=60727 Førstnevnte er en 22” med 1920x1200-oppløsning med S-PVA-panel. Sistnevnte er en 20” med 1680x1050-oppløsning med S-IPS-panel. Spørsmålet er altså om jeg skal satse på et panel med høy oppløsning eller et panel med mer moderat oppløsning, men med det mer idelle S-IPS-panelet. Sistnevnte gir jo også noe lavere kontrast som vel er vanlig med S-IPS-paneler. Kan noen gi meg argumenter i den ene eller annen retning? Hvor mye bedre er S-IPS kontra S-PVA for billedredigering? Jeg tar også gjerne imot tips til alternative skjermer i denne prisklassen. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Kan noen gi meg argumenter i den ene eller annen retning? Hvor mye bedre er S-IPS kontra S-PVA for billedredigering? Jeg tar også gjerne imot tips til alternative skjermer i denne prisklassen.Jeg personlig er nå egentlig litt usikker på hvorvidt det er de helt store forskjellene på rimelige S-IPS-paneler og dyrere S-PVA-paneler. Produsenter som Eizo bruker riktignok S-IPS i de dyreste modellene sine, men klarer seg fint med S-PVA i de "rimeligere" (under ca 15000). Personlig står som nevnt i en annen tråd Lenovo sin ThinkVision 220x høyt på min ønskeliste når det gjelder skjerm. Grunnen er en forholdsvis kompakt skjerm med høy oppløsning, som jeg ikke har sett i noen annen skjerm. Jeg tror forøvrig du får vel så mye igjen for å bruke noen kroner på et kalibreringsverktøy dersom du ikke har det, som å legge mye mer penger i skjermen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå