Sirillion Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Jeg har et ASUS Crosshair kort som jeg kjøpte for ca 2 år siden. Har hatt litt småproblemer med Blue Screens under spilling den siste tiden etter en reinstall men tenkte jeg skulle prøve å oppdatere alt av driver, firmware og bios på maskinvaren før jeg eventuellt reinstallerer igjen. Fant siste BIOS update på ASUS sine hjemmesider og satte igang. Flashprogrammet sjekket biosen før den begynte å flashe og etter at prosessen var ferdig sto det at alt var gått bra ... supert tenkte jeg og lot den reboote. Så nå sitter jeg her da ... og angrer som en hund på at jeg oppdaterte biosen, for PC-en den vil ikke forbi post den. Man ser logoen komme opp, så får man et kjappt glimt av post screen før skjermen går blank med unntak av en underscore som står å blinker oppe i venstre skjermkant...og der står den...og blinker. Tiltak jeg har prøvd er å resette CMOS i håp om at det kanskje bare var settings som var tullete...men dog inget hell. Så nå skal man inn på rote kottet og lete etter den beryktede Support DVD som fulgte med hovedkortet, og se om man klarer å benytte seg av ASUS sin CrashFree BIOS funksjon ... ja så god trua man har på at det kommer til å funke ... Komplett, kommer nok å bestillet et nytt hovedkort iløpet av kvelden jeg tenker jeg ... men man vet jo aldri ... Noen som har erfaringer / innspill å komme med her? Link: Hovedkortet mitt Link: ASUS Support Siden ... Det øverste hovedkortet skal være det jeg har. All info stemmer overens såvidt jeg kan se. Hjelp? Endret 15. juni 2008 av NeoTech Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Kommer du inn i Biosen? Nei, det stanser bare opp. Jeg får sjansen til å trykke 'DEL' og det står "Entering BIOS..." på skjermen, men når den hopper videre så bare stopper den opp. Og rotekottet gav ikke resultater ... no support dvd >_< ... noen som vet av en download link til rett dvd? Endret 14. juni 2008 av NeoTech Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Er det noen forskjell hvis du kobler fra alt av disk og CD/DVD stasjoner? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Servere(europa) til ASUS spyr ut korrupte BIOS-filer. Har opplevdt dette to ganger i den siste tiden. Endret 14. juni 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Servere(europa) til ASUS spyr ut korrupte BIOS-filer. Har opplevdt dette to ganger i den siste tiden. Ja det kan virke slik, men hva gjør man for å bedre på dette? Jeg har en eldre prosessor liggende som jeg tenkte jeg skulle teste med nå, og se om jeg kommer meg inn i biosen slik at jeg kan downgrade til den forrige bios versjonen. Skal også koble fra alt av "unødvendig" maskinvare og se om det blir noen bedring. Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Da har man kommet seg litt "videre" ... har nå access til BIOS men den oppfører seg MEGET rart og det kommer ann på flaks om jeg får tilgang til den eller ikke. Jeg klarte å lure meg forbi post ved å trekke ut tastaturledningen og dermed stanser post og man får feilmelding. Deretter bootet jeg på en dos disk og prøvde å kjøre inn en ny bios via awdflash men fikk beskjed om at jeg ikke kan downgrade før den så stanset. Men noe godt må den fila ha gjort for den korrupte biosen som lå inne ble mye mer medgjørlig. Problemer nok en gang dog, da jeg forsøkte å legge inn en bios på nytt, denne gangen startet upgrade men den bugga etter første writen og jeg stod plutselig med låst system igjen. Nå virker det som om jeg har 2 forskjellige bios deler kjørende og alt er bare helt svada ... på tide å upgrade nå tenker jeg >_< ... blir dyrt ja ... Med mindre noen kreative hoder klarer å finne på noe lurt nå som jeg faktisk kommer inn i biosen ... av og til. Jeg har tilgang til EzFlash som er innebygget i bios men hver gang jeg prøver å kjøre filer med den så stanser den opp på Checking File og blir stående >_< Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Fikset!! Da har man jammen meg greid å løse floken. Dodged the bullet der ja! Det så ut som om alt var over og ut for hovedkortet mitt men i ett siste forsøk på å utbedre feilen kom jeg i natt over et lite program som heter AWD859G.exe ... dette programmet tillot meg å backflashe biosen tilbake til den stabile 0804.bin Så takk skal dere ha ASUS for at dere legger ut "korrupte" biosfiler som ****** opp hovedkortene til folk uten å i det hele tatt sette en warning på eller ta ned igjen filene. Det viser seg nemmelig at 0804 er den siste stabile biosen ASUS har lagt ut til dette kortet og alt over 0904 er visstnok beregnet på Phenom only! ... Uten at ASUS har brydd seg om å sette noen som helst slags notis på dette. All informasjon ifølge forum tråder på ASUS sine bruker forum. Så nå er jeg happy bunny igjen, det ser jo hvertfall ut som om alt er som det skal igjen med PC-en ... ting starter og kjører på kommando, ingen lockups i post og performance er som den har vært. Summa sumarum ... FLAKS! Håper andre i samme situasjon kan finne noe av denne informasjonen brukendes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå