TheErvik Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Hei har et problem med bredbåndet. Det har seg slik at bare 1 kan være på internett samtidig, og vi har 3 pcer i huset. Vi har sånn trådløs ruter D-link 634M Kabelen går fra modemet til den trådløse ruteren inn i LAN 1 og til hver sin PC fra hver sin LAN(2,3,4). Men jeg trodde at kabelen skulle gå til WAN og så ut til hver sin PC gjennom LAN. Men da funker ikke noen med internett, så da prøvde vi gjennom LAN og da gikk det med en ihvertfall Noen som vet hvordan man får internett til alle? Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Hvilken Internet-leverandør har du, og hvordan er modemet satt opp? Lenke til kommentar
TheErvik Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Telenor, men hva mener du om hvordan modemet er satt opp Er ikke så flink til dette her Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Dersom det ble koblet opp ADSL i 2005 eller senere, har du fått et routermodem. Da skal nettilgangen normalt fungere ved å plugge modemet i WAN-porten på trådløsrouteren. Hvorfor dette ikke funket hos deg, har jeg ikke noen god forklaring på. Den sannsynlige årsaken til at bare en PC kommer på nett, er at både modemet og routeren deler ut IP-adresser. Regner med at den ene PC-en som kommer på nett har fått IP-adresse fra modemet, men de andre har fått fra routeren. Du må gå inn på innstillingene på trådløsrouteren og deaktivere DHCP-serveren der. Normalt er valget for DHCP-server på "LAN settings" eller noe slikt. Lenke til kommentar
TheErvik Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Jeg tror ADSL er gammlere enn 2005, og jeg deaktiverte DHCP. Jeg plugget da ADSL'en i WAN men da funker det ikke, det er bare den trådløse som funker, og den er veldig ustabil Endret 14. juni 2008 av TheErvik Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Må du "ringe opp" med ADSL-en? Hvis ja så må du sette opp routeren din med PPPoE. Lenke til kommentar
TheErvik Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Det har jeg gjort, men det funker ikke forde... Når jeg putter ADSL'en i WAN virker det som om den ikke for kontakt med de i LAN portene. Det står bare "ringer opp" også etter litt "prøv på nytt". Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Du skal ikke ringe opp med maskinene når du bruker en router, routeren ordner dette. Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Du skal ikke ringe opp med maskinene når du bruker en router, routeren ordner dette. Akkurat. Det du må gjøre: - Fjern den oppringte oppkoblingen på alle maskinene - Koble modemet til WAN-porten på routeren - Aktiver DHCP på routeren - Still inn "WAN Connection type" eller "Internet Connection" til PPPoE og sett inn brukernavn og passord tilsvarende det du brukte på PC-ene. Dermed skal routeren ta seg av oppkoblingen, og PC-ene tilkoblet routeren vil få automatisk IP-adresse av routeren og komme seg direkte på nett. Lenke til kommentar
TheErvik Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Det gjorde susen.... Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå