Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC kortslutter - For liten strømforsyning?

Anbefalte innlegg

Oppgraderte pc for en liten stund siden, og har siden den gang hatt litt problemer. Strømforsyninga byttet jeg ikke (max load: 360 watt).

Kjøpte ganske gode og "moderne" komponenter som:

- Intel Core 2 Duo 3.00 Ghz

- 3gb DDR2 PC6400

- Gforce 8800GTS

Nevner komponentene så dere får et innblikk i hva dette vil bruke av strømforsyninga og hvor mye det krever. Sånn nogen lunde ihvertfall!

Det som skjer er under oppstart må jeg kople ut en ekstern harddisk og det unødvendige av usb-kabler som kan bruke strøm. Etter en stund henger PC-en seg opp, og du hører alt fryser seg når eventuell lyd bare henger.

Er dette strømforsyninga garantert, eller kan det være andre ting? En siste ting er at harddiskene er litt gamle (1 år), men tror ikke det kan være årsaken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper dette er strømforsyning ja. Det skal være en skikkelig jævel av en strømforsyning for å dra en slik PC med en maks load på 360W. Du kan nok forvente at den kjøres for full pes under belastning, og det er ikke uvanlig at litt ledre strømforsyninger ikke takler dette over litt tid. Strømforsyningen har nok ikke nok ampere på 12V heller...

Du skal uansett ikke spare penger i strømforsyning! Ville uansett kjøpt ny, om dette var feilen eller ei. Dog htror jeg nok det skal fikse seg med ny strømforsyning. :)

Lenke til kommentar
Har tenkt å kople i et par ekstern harddisker og kjøre med 3 interne disker (2 à S-ATA).

Bør jeg gå etter mange watt egentlig? Noen forslag? Kom gjerne med linker om noen orker:)

Når du nå først oppgraderer kan det være lurt å ta over 500W. Kvalitet på strømfosyning er vel så viktig som antall watt omtrent! Corsair, Thermaltake, Mist er noen kjente merker som leverer kvalitet! (det er selfølgelig flere også, men det er de jeg kjenner best til)

Hvis du ikke har så mye cash tror jeg OCZ 600W StealthExtrem er et veldig godt produkt!

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar

ATX12v strømforsyninger har standard mål som på denne tegningen .

Et kvalitetsmerke med min. 450w totalt og min. 26A (tot.) på +12v anbefales.

Eks 1 : Corsair VX-450 (+12v = 33A max) ,Koster 550,- hos komplett.

Eks 2 : OCZ StealthXStream 600W ,Koster 450,- hos MPX.no ,Ukens tilbud Netshop til 595,- .

SteathXStream har 4.stk + 12v utganger som kan belastes -> 18A forutsatt at enheten

ikke belastes totalt 3.3v , 5v , 12v mere enn 580W .

Distribusjonen er som følger:

+12v1 = CPU #1

+12v2 = PCI-Express GFX kort #2 , CPU #2

+12v3 = Hovedkort og tilleggs(utstyr) molexer

+12v3 = PCI-Express GFX kort #1

OCZ StealtStream 600 til kun kr.450,- er et veldig godt kjøp.

post-35394-1213432358_thumb.png

Lenke til kommentar

Hvis skjermkortet tryner får man samme symptom.

Ser ut som hele PCn er fryst men faktisk er det bare siste bilde som henger igjen.

Du kan fremdeles ikke utelukke PSU.

For svak PSU kan gi rippel , spenningsdropp og dette kan medføre masse rart i windows , fra symptomer du nevner til windows bluescreens o.l.

Lenke til kommentar
Forresten, PC-en kortslutter egentlig ikke. Den fryser bare. Bildet og lyd henger seg, og noe mer enn det skjer ikke. Dere tror fremdeles det er strømforsyningen, right?

Frysing og henging av lyd/bilde er en av mange grunner til at det er strømforsyning som ikke klarer seg ja.

Edit: Men har du mulighet for å bytte andre deler som skjermkort, ram og eventuelt prosessor før du kjøper ny strømforsyning så er jo det veldig bra!

Ram kan også forårsake frysing, så du kan prøve å ta ut en og en rambrikke, prøve forskjellige plasseringer på dem osv.

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...