Gå til innhold

Crop faktorn på Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM

Anbefalte innlegg

Sitter her og lurer på om eg skal ha meg ei telezoom objektiv.

Eg har eit Canon 40D kamera.

Leser på Wikipedia at:

When used with a Canon APS-C Digital SLR, such as the EOS 400D or EOS 40D, the effective apparent focal length of the Canon EF 70-200mm lens is 112-320mm

Dermed får eg egentlig ei 320mm telezoom objektiv ved full zooming i stade for 200? Altså ting kjem nærmere meg?

Lurer også på å droppe IS og kanskje hoppe opp eit steg på blendern til 4.

Men dette har eg ikkje funnet ut av kva eg skal gjere.

Når er det man trenger blendern ned på 2.8 og IS ?

Håndholdt fotografering for IS'n renkar eg med,

men med blendern så er det vel å få meir difust bilde?

liten blender = meir fuzzy bilde av det som ikkje skal være i fokus

stor blender = alt blir i fokus og klart?

Mulig eg er langt ute på jordet her... vis noken kunne fått meg inn på vegen igjen så hadde det vore bra!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke mere brennvidde men et trangere utsnitt.

Som tilsvarer brennvidde 320 ja...

Stor blender gir mere lys, slik at du kan ha raskere lukkertid.

Har man for lav lukkertid blir bilde uklart da man ikke klarer å holde kamera stødig. IS hjelper kun for motiver som ikke er i bevegelse.

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

Vær obs på at 70-200 f/2.8 USM (både med og uten IS) gir betydelig mykere bilder på APS-C (cropped sensor kamera) kontra på FF kamera (fullformat, f.eks. Canon 5D osv).

Forskjellen på f/2.8 og f/4.0 blender er dobbelt så rask lukkeritd, dvs. 1/500 og 1/250. Du trenger kjappest mulig lukkertid for motiver som er i bevegelse (sport f.eks). f/2.8 er veldig bra og ha dersom du tar mye innendørs sports foto. Tar du utendørs på dagtid så vil jeg gå så langt og si at du egentlig ikke trenger f/2.8, da du uansett helst vil blende ned f/2.8 objektivet til f/4.0 for og få ordentlige skarpe bilder.

Sånn sett kan du også vurdere Canon's 70-200mm f/4L IS USM. Denne er faktisk hakket skarpere på f/4.0 blender vs f/2.8 IS USM, samt at den veier dobbelt så lite og koster merkbart mindre. Bildekvaliteten er super på begge objektivene.

Lenke til kommentar

Eg tenker vel å bruke det mest utendørs, F.eks på fjellet og andre natur bilder. Kanskje eg kan droppe IS og heller pakke med meg stativet i sekken også. Eg kan vel teste med det objektivet eg har i dag (som er 17-55mm f2.8) og sjå på bilda eg har tatt om den faktisk bruker blender under 4.

Vis ikkje det så er det jo litt penger ut vinduet å kjøpe noke man ikkje bruker.

Blei innvikla dette her...

Kva ville dere ha prioritert?

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Eg kan vel teste med det objektivet eg har i dag (som er 17-55mm f2.8) og sjå på bilda eg har tatt om den faktisk bruker blender under 4.

Du vil ha mere brukt for f2.8 på ei tele linse. Den er vanskeligere å holde stille og er bra med kortest mulig lukkertider.

liten blender = meir fuzzy bilde av det som ikkje skal være i fokus

stor blender = alt blir i fokus og klart?

hmm usikker på hva du mener her men

stor blender (lite tall f2,8) kombinert med større brennvidde gir uklare bakgrunner (området som er i fokus blir mindre)

liten blender(stort tall f8) kombinert med mindre brennvidde gir skarpere bakgrunner.(området som er i fokus blir større)

og IS vil være en stor fordel i dårligere lys. hjelper tilsvarende 1-4 blendertrinn ettersom hvordan forholdene er og hvem du spørr ;)

hva du bør gå for er ditt valg :/ du må tenke over hvor mye du vil bruke på utstyret og til hva.

om du tar action bilder i litt dårlig lys/innendørs så bør du gå for f2,8 IS men om du bare tar landskapsbilder i sol kan du fint greie deg med F4 uten is. Og husk att det er uansett en grense for hvor mye lys du trenger for å ta skarpe bilder av noe som er i bevegelse.

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar
Du får ikke mere brennvidde men et trangere utsnitt.

Som tilsvarer brennvidde 320 ja...

Stor blender gir mere lys, slik at du kan ha raskere lukkertid.

Har man for lav lukkertid blir bilde uklart da man ikke klarer å holde kamera stødig. IS hjelper kun for motiver som ikke er i bevegelse.

Merk dog at å fryse en person som går bortover gata (eller lignende) kan gjøres på 1/160s - 1/200s. Men da vil du likevel slite med bevegelsesuskarphet med @ 200mm på et 40D. Da vil IS faktisk gjøre sin nytte.

Det er mer korrekt å si at IS ikke fryser bevegelser. Altså, dersom du ikke får frøset en bevegelse med den lukketiden du kan oppnå med tilgjengelig lys kan du fortsatt ikke låse den om du slår på IS. Men kan du fryse bevegelsen - men har for lang lukketid i forhold til brennvidden, da vil IS hjelpe.

:)

Lenke til kommentar

Vet ikke om det allerede er sagt, men cropfaktoren ligger ikke i objektivet, men i kameraet. Du får effektiv brennvidde på 320mm med en 70-200 på en xxD/xxxD, men likeså får du effektiv brennvidde på 480mm med en 300mm, f.eks. en Sigma 70-300.

Merk dog at å fryse en person som går bortover gata (eller lignende) kan gjøres på 1/160s - 1/200s. Men da vil du likevel slite med bevegelsesuskarphet med @ 200mm på et 40D. Da vil IS faktisk gjøre sin nytte.

Det er mer korrekt å si at IS ikke fryser bevegelser. Altså, dersom du ikke får frøset en bevegelse med den lukketiden du kan oppnå med tilgjengelig lys kan du fortsatt ikke låse den om du slår på IS. Men kan du fryse bevegelsen - men har for lang lukketid i forhold til brennvidden, da vil IS hjelpe.

Så snart det er bevegelse i én del av bildet mister IS sin nytte.

Lenke til kommentar

Hvis du skal på fjellet med ojektivet; så er vel vekt viktig. Og da er 70-200 f/4 IS et bedre valg en 70-200 f/2.8 med eller uten IS. Hvis du synes det blir dyrt, så er en 70-200 f/4 (uten IS) og en monopod et brukbart alternativ.

Jeg er usikker på om forskjellen på f/2.8 og f/4 er så viktig når man er ute å fotograferer på fjellet.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg er usikker på om forskjellen på f/2.8 og f/4 er så viktig når man er ute å fotograferer på fjellet.

I mine øyne er den viktigere enn IS, ihvertfall på 300mm. Saken blir en noe annen med en 70-200, men jeg vil fortsatt mene det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...