Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ønskes: tips til lydisolering

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt min første leilighet og skal flytte inn med en venn og en venninne i slutten av juli og gleder meg så klart veldig. Leeligheten har stått tom i en del år grunnet at eieren har bodd på gamlehjem og vi må modernisere den en del og vi må blant annet male hele leeligheten grunnet at den nåværende malingen er.. tja.

Så når vi først skal male hele leeligheten har jeg tenkt å lydisolere stuen og lurer på om noen her har erfaring med dette. Er for det første usikker på hvor nødvendig det er og for det andre om det er noe vi kan gjøre enkelt selv eller må leie inn noen for å gjøre. Og hvis vi skal gjøre det selv, hvilke materialer folk anbefaler. Har sett at det finnes lydisolerende plater og glava rull, men aner ikke hvor effektive noen av delene er.

Fra salgsoppgaven

VINDUER OG DØRER I YTTERVEGG: Originale doble glass i et stuevindu. Vinduer i kjøkken og et soverom med isolerglass fra 1983/84. Balkongdør og øvrige vinduer med isolerglass fra 1975. Glatte malte dører. Original entredør.INNEVEGGER:Overflater, malt panel og glassfiberstrie. Keramiske fliser i bad. PRIMÆRKONSTRUKSJONER DEKKER-GULV OG OVERFLATE: Etasjeskiller i støpt betong med oppforet tregulv.

Heldigvis er leeligheten i første etasje og det er en hjørne leelighet så jeg trenger bare å tenke på en nabo ved siden av meg og en nabo over meg. Så det jeg lurer på er hvor lytt jeg kan forvente at det er oppover og bortover når det er betong begge veier. Regner ikke med at noen vet eksakt, men har aldri bodd i betong bygg før så alle innspill hjelper og ettersom jeg holder på å sette opp budsjett for oppussingen hadde det vært greit å fått kartlagt denne delen litt før overtagelse.

Videre har jeg bare tenkt til å lydisolere stuen ettersom den har den eneste felles veggen med naboen (bortsett fra badet). Og fordi vi kommer til å ha høytalere i stuen som kommer til å lage en del lyd. (og hvis vi har fester / nasj / vors, er det i stuen folk kommer til å være)

Nå lurer kanskje noen på hvorfor jeg vil lyd isolere siden det er betong vegger og det er en første etasje. Men med ordens regler som fastslår at det skal være stille etter 23.00 og 3 ungdommer som elsker festing ser jeg på dette som en investering i livskvalitet. Vi vil gjerne kunne feste og spille musikk etter 23.00, samtidig som jeg ikke har lyst til å plage naboene og respekterer fult ordensreglene. Så poenget med hele isoleringen er at vi skal kunne ha liv i leeligheten vår uten at det sjenerer naboene våre på noen som helst måte.

Så har du noen erfaring med lydisolering? Hvilke materialer er å anbefale? (tak og/ellere vegg)Må man leie folk til å gjøre det? Vet noen hvor lytt det er i betong blokker? Og vil vinduene (se plan løsning) ødelegge en evt. lyd isolering?

Plan løsning: (venstre stuevegg går til naboen, resten av veggene grenser ikke til noen grunnet at det er hjørne leglighete)

62_2081537897.jpg

Takk for all hjelp, beklager dårlige formuleringer og litt klussete post - er som de fleste sikkert har gjennomskuet ikke akkurat erfaren når det kommer til dette feltet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo eventuelt fore ut veggen 5cm og legge inn Glava isolasjon (glava er best på lyd).

Er ikke vanskelig, men vet ikke hvor mye erfaring du har med bygg så :)

Hvor høyt er det fra gulvet og opp til taket i stua?

Hvis takhøyden tillater det kan du jo feste to lag med gips og deretter fore ut og legge inn 5cm med isolasjon.

Husk: Ferdig takhøyde burde/skal ikke være lavere enn 2.4m :)

Ta en kikk her:

http://www.glava.no/default.asp?page=157

http://www.glava.no/default.asp?page=160

Men ikke følg alt av hva som står der, de reklamerer veldig for egne produkter (selvfølgelig), det finnes flere metoder.

Endret av Tomas09
Lenke til kommentar

Hvis jeg husker riktig er taket rundt 2.8m, (ved mindre jeg blander med annen info) så det burde ikke være noe problem å ta 5cm.

Men med glava vil det bli betydelig forskjell mot naboen med tanke på dagligdags støy og musikk? (hvis vi ser bort ifra bass) Jeg har egentlig ikke noen ide om hvor lytt en betong vegg er. (Regner med at den som skiller leilighetene er en bærevegg og derfor burde ha litt tykkelse.

Lenke til kommentar

Betong er lite lyddempende så det vil nok hjelpe en del med litt isolasjon, ville vurdert å tatt på et evt. to lag med gips også, men kommer ann på om det trengs da.

Jeg ville nok isolert veggen også :)

Lykke til! :thumbs:

Endret av Tomas09
Lenke til kommentar

PS. Glemte en detalj, hvis du skal ha to lag med gips, så spar 1 cm inn mot kanten av veggene i det første laget, da kan du fylle spalta med akrylmasse for å få det ekstra (lyd)tett :)

Endret av Tomas09
Lenke til kommentar

Takk for alle svar :) , har nå funnet ut at kjøkken og bad budsjettet mitt nok kommer til å bli en del dyrere enn forventet. (noe jeg egentlig regnet med)Så tror det som må vike først er takisoleringen, i salgsoppgaven står det (som sitert i første post) "Etasjeskiller i støpt betong med oppforet tregulv.", tror dere det vil være nok eller er jeg garantert at naboene kommer til å høre det meste av musikk vi spiller? Har egentlig lite erfaring med hvor mye støy som går oppover, ettersom jeg alltid har hatt stille naboer under meg.

Og du tror det vil være betydelig forskjell fra ett til to lag med gips thomas? selv når det er vinduer (med dobbelt lag) rett ved. (Er igjen snakk om å lyd isolere venstre stuevegg.

Lenke til kommentar

Om de over deg vil høre musikken godt er jeg usikker på. Men spilles det høyt vil de ihvertfall høre bassen.

Glem det jeg sa om glava forresten.

Her er et eksempel på å isolere veggen din.

For ut betonveggen og isoler med Rockwool Flexi A-Plate (5 eller 7cm). Deretter setter du på to lag med gips/sponplater eller en av hver, opp til deg :)

Da vil du oppfylle lyd og brannkravene, og siden det er en betongvegg vil det bli enda litt lydisolert.

Endret av Tomas09
Lenke til kommentar

Foreslår at før du gjør noe som helst tar en prat med naboene og spør hvor lytt de syns det er der. Har selv 2 kamerater som bor i betongblokk og ikke hos noen av dem er det mulig å høre noe fra naboene så lenge entre døra er lukket. Ei heller har de fått noen klager fra naboer på høyt volum - både film og fest lyd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...