SwissChesus Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Heisann, Tenker å ta CCNA sertifiseringen. Lurer i den forbindelse på hvilke bøker som er greit å kjøpe inn. Er en enorm mengde bøker på markedet og heller lite som skiller de. Såvidt jeg forstår så har CCNA prøven nylig blitt oppdatert og det er nye eksamener og studiemateriell. Dette gjorde da ting ennå mer komplisert. Håper noen kan peke meg i riktig retning. Mvh Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 here you go: http://www.amazon.com/CCNA-Certified-Netwo...4647&sr=8-1 Lab: http://www.gns3.net/ Lenke til kommentar
SwissChesus Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 here you go: http://www.amazon.com/CCNA-Certified-Netwo...4647&sr=8-1 Lab: http://www.gns3.net/ Bestilt. Takker Noen tips om hvor en får tak på IOS? Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Du kan "kjøpe" dem på internet eller ha en cco konto hos Cisco. En måte å få tak på den lovlig er å kjøpe en brukt 2600 til 50 dollar og kopiere ut IOSet fra flash. Du har ikke lov til distribuere ISOet videre men du kan sikkert bruke den til dynamips så mye du vil. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Hei Den beste måten å lære på er med egne bokser.GNS-3 fungerer fint men du setter ikke opp autentisk kabling,opplever ikke ekte bugs og får ikke den treningen som er forbundet med produksjonsmiljø.Men i større oppgaver med utstyr som man ikke har råd til som ved feks CCNP er GNS-3 veldig greit,for da har du gjerne vært igjennom kablingen mens du gjennomførte CCNA.Ellers er GNS-3 uansett fint å ha tilgjengelig som et tillegg under CCNA. Du kan kjøpe ferdige sett med brukte switcher og routere på Ebay beregnet til CCNA til en billig penge.Ikke kjøp de alternativene som selges øyeblikkelig til en fast pris fordi de ofte er overpriset i forhold til de som går under budrunder. Det skal visst også være billigere å kjøpe fra US enn UK når det gjelder frakt har jeg lest.Utvalget er også bedre. Husker ikke antallet switcher og routere du trenger.Men du bør ikke gå for de nyeste som er dyre og heller ikke de eldste som kan være en del annerledes å sette opp i lab oppgaver. Videre trenger du konsoll kabel,TP rett og krysset kabel i tillegg til en del seriell kabler.Være oppmerksom på at seriell kablene har 2 forksjellige hun\han plugger.En versjon har større kontakter enn smart typen som har mindre.Men de gjør samme nytten. Så må 2620 ha 2 FastEthernet kontakter men det mener jeg de har som standard. Du bør se etter 2620 og 1720 rutere i tillegg til 2960\2950 switcher. Ruterene bør ha minst 2 seriell interface og en bør ha 4 stk hvis jeg ikke husker helt feil(2620). Prøv å få tak i noen LAB oppgaver i PDF format eller lignende som er brukt i Cisco Networking Academy Program(CNAP) og du burde komme langt. Endret 17. juni 2008 av Knopfix Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 hva mener du med ekte bugs? Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Bugs du opplevere på en fysisk Cisco boks og ikke en simulator som kjørere IOS på XP eller eller linux.GNS-3 har jo også egne urealistiske bugs. Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) dynamips, gns-3 er emulator som kjører ekte ios, ikke simulator, så er det bugs i IOS så treffer du eksakt samme bugsene om man kjører i gns-3. Jeg har kjørt utrolig mange scenarier og ser utrolig lite bugs. Jeg har lagd labb til over 250.000kr med ekte cisco bokser og har samme feelingen om jeg skulle ha gjort det med dynamips/GNS-3. Switching er begrenset men man kan kjøre router med switchemodul så kan man gjøre ting som man kan med 2950 men desverre ikke 3550. Tar meg to min å skifte IOS om den skulle ha bugs eller om jeg vil legge til andre features som feks CBAC. Kjenner mange som har blitt CCIE bare med dynamips som hovedverktøy så det er ett modent verktøy som også passer til CCNA. Til vanlig kjører jeg teknologi fokuserte labber (Utenom switching)på dynamips og multiprotkoll labber på ekte vare. Men ikke noe problem å kjøre multiprotokoll på dynamips. Jeg ser ikke forskjell på den emulerte 7200 og fullblods 7206 VXR jeg har i labben. Skal man feks lære litt om ATM så trenger men ikke å kjøpe ATM switch, men man kan gjøre det på dynamips. MPLS fungerer også perfekt i dynamips. Kjører man mye BGP på mange bokser så bør man ha linux i bånn. All routing og hva IOSet har å by på fungerer stort sett veldig bra. Repetisjon er lett, jeg bare loader inn topologien på ny om jeg trenger repetisjon i multicast routing, MBGP etc. Reloading går kjappere fordi IOS er allerede pakket ut. Vet om flere som labber opp slik før man setter ting i produksjon, skal en kunde ha det og det så labber man det opp og sender configen. Eller labbe ting opp før man får tilgang til utstyret. Men man skal ha ekte vare til CCNA for å å lære å kable etc, trenger man minimum 3 routere, feks 1720 og to 2950 switcher. En av routerne trenger minst to seriell koblinger. Så min fire kabler, to hunkjønn, to hankjønn (DCE/DTE, DB-60 og enten smart seriell eller DB-25, spør på interface på cisco boksen).I tillegg noen kryssa og rette ethernet kabler. Ville ikke gitt mer enn 300 kr for en 1700 boks på ebay. Hey, du kan få min gratis om du betaler frakta. Switchene: 2950, 70 dollar stk. Seriell kabler 10 dollar stk. Så fullt oppsett med kabler 1600kr + toll og frakt. Endret 27. juni 2008 av VictorOsborn Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Husk at Cisco bokser har egene dedikert HW platformer tilpasset IOS med ekte fysiske tilkoblinger i stedet for virituelle drag and drop kabler. Windows og Linux bruker andre HW platformer og scripter for å legge inn IOS i tillegg til mangel på fysiske Interface så du kan ikke regne med at det blir 100% like bugs som med en virkelig Cisco boks. Endret 27. juni 2008 av Knopfix Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Bugs i labb sammenheng hender så sjelden (selv på dynamips)at jeg anser det ikke som ett problem i det hele tatt. Endret 27. juni 2008 av VictorOsborn Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Men man skal ha ekte vare til CCNA Dette jeg egentlig ville frem til. Selv hekter jeg meg ikke så mye opp i bugs men jeg opplevde trøbbel med BGP og GNS-3. Men under CCNA på ITAKAD ble vi frarådet å bruke Boson(ja det er noe annet en GNS-3)fordi det ikke kom frem bugs man kunne oppleve med ekte utstyr.Men det bør uansett ikke være noen stor hindring for å lære. Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 GNS-3 må tunes, bgp er cpu intensiv og kræsjer om ikke det er blitt gjort. Man bruker mindre cpu kraft om man bruker linux og dermed kan kjøre flere bokser samtidig, feks 14 routere. Det har kommet tre nye CCNA retninger til: https://cisco.hosted.jivesoftware.com/docs/DOC-2323 Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Ja spennende saker,lurer på hvor mye stoff det er å pløye gjennom versus den generelle CCNA. Hadde du Wireless på CCNP?Vi hadde en del på CCNP men det kan nok ikke sammenlignes mot en egen sertifisering som CCNA Wireless. Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Hadde CNAP Wireless som gikk i 5 uker før CNAP CCNP. Veldig enkel labbing på tykkklient 1200. Pensumet var Cisco Wireless Fundamentals fra Cisco Press som er en veldig bra bok og online stuff fra CNAP Wireless. Det kommer også ett nytt CCIE track kun for wireless, de betatester det nå. Endret 29. juni 2008 av VictorOsborn Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 I det nye pensumet er det Trådløst i Switching og QOS delen. Selvfølgelig med stor vekt på LWAPP siden det er en Cisco løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå