Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lover vedr. salg av brukt mc/moped

MagnusW

Anbefalte innlegg

Hvordan er lovverket når det gjelder salg av brukt mc?

Jeg skal nå selge min moped og lurer derfor på hvordan jeg best mulig kan gardere meg mot en evt kjøper som kommer å sier at mopeden ikke er som lovet?

Har han noe han skulle ha sagt eller kan han ikke bevise noe?

Bør vel skrives kontrakt, og hva bør jeg ha med i den for å beskytte meg mest mulig?

MagnusW :)

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er lovverket når det gjelder salg av brukt mc?

Jeg skal nå selge min moped og lurer derfor på hvordan jeg best mulig kan gardere meg mot en evt kjøper som kommer å sier at mopeden ikke er som lovet?

Har han noe han skulle ha sagt eller kan han ikke bevise noe?

Bør vel skrives kontrakt, og hva bør jeg ha med i den for å beskytte meg mest mulig?

Kjøpsloven regulerer salg av ting mellom privatpersoner.

Du bør selvsagt ha en skriftlig kontrakt, der det står at mopeden selges som forevist.

Du finner sikkert noen eksempler på kontrakt ved å google litt.

Lenke til kommentar

Kort sagt er det slik at kjøper ikke kan gjøre gjeldende som mangel forhold som han var eller burde være kjent med på avtaletidspunktet. Og har han undersøkt salgstingen, eller unnlatt å gjøre så trass i oppfordring herom fra din side, kan han heller ikke gjøre gjeldende som mangel forhold som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen.

Derfor er det gunstig å anmode om å undersøke mopeden. Det kan være en idé å skrive ned i avtalen at mopeden er blitt undersøkt av kjøper.

Dernest er det viktig at du tar forbehold om at mopeden selges "som den er." Da reduseres ditt ansvar betydelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...