564215 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Skal bygge pc til sommeren og har derfor satt sammen en handlevogn med alle de komponentene jeg trenger. Jeg kommer til å overklokke litt og pcen kommer til å bli å bli brukt til spilling og litt bilde- og filmredigering. Tror jeg kommer til å bestille fra Amentio og Netshop. Har også lagt til en 22" skjerm fra Asus til 1800,- i handlevogna som jeg kommer til å bestille. Kabinett Har bestemt meg for å bestille NZXT Zero. Det er fordi kabinettet er veldig fint og stilrent. Ettersom mitt nåværende kabinettet ligner på et spinnvilt diskotek fra 70talet med mer lys og blinking enn juletreet vårt på julaften, synes jeg Zero er en pryd å se på. Det har mange sykt gode kjøleløsninger med 8stk vifter som følger med kabinettet i tillegg til et par ledige kjøleplasser i tilfelle jeg får lyst på mer kjøling (og det vil jeg så klart). *Nå har jeg bestemt meg for å kutte ut dette kabinettet og gå for Antect 1200 eller 900 heller* Prosessor Når vi kommer til prosessor har jeg valgt E8400 fordi den er populær og kanskje den prosessoren på markede som gir mest for penge for øyeblikket. Jeg skal som sagt bruke den til spill og kanskje litt redigeringsprogrammer. Men jeg tviler på at jeg får bruk for 4 kjerner når jeg bare driver med film- og bilderedigering bare en sjelden gang innimellom. Hovedkort Her er jeg litt usikker. Jeg vipper litt mellom Asus P5E og Asus P5K Premium. Trenger virkelig hjelp til å velge her altså. (Kom gjerne med et annet forslag enn de to jeg nevnte her) *Velger å gå for Asus P5E, med mindre noen har noe de vil ha sagt, pga. x38 til CF.* Minne Går for DDR2 ettersom det er billigst og gir mest ytelse for pengene. Her har jeg valgt og gå for 4x2GB, altså 8GB til sammen. Mange vil sikkert mene at det er å overdrive kraftig, og at jeg aldri vil få bruk for så mye ram. Vel, kanskje ikke nå, men det blir vel vanligere om ikke så lenge? Jeg valgte dette 4Gb-settet fra Mushkin. Jeg valgte de pga. den billige prisen og frekvensen på 1000mhz. De virker som noen fine high-end brikker. Kan jeg få noe problem med PC2-8000? Kan det bli en flaskehals til noen av de andre komponentene? DVD-Brenner Fant en fin en fra NEC. Den hadde en skrivehastighet på 20x, og var veldig billig. Skjermkort Her velger jeg å gå for 2 HD 4870 i crossfire. Det er vel også et veldig godt skjermkort som gir mye ytelse for pengene, og som jeg antar vil kjøre de fleste nye spill glatt på høy grafikk. Jeg kommer vel til å gjøre rent bord grafikkmessig på de neste privatlanene fremover med disse Strømforsyning Når det er snakk om strømforsyning har jeg lagt godt merke til en 750w fra Thermaltake. Folk har bare gitt den 5 stjerner og den virker mer eller mindre perfekt. Ikke var den dyr heller, og veldig støysvak med sitt maksimale støynivå på bare 16db. Men selvfølgelig, hvis det finnes noe som er bedre og billigere enn denne, så si ifra. Harddisk Som harddisk har jeg valgt en Samsung Spinpoint F1 på 750gb. Den er relativt billig og har NCQ-støtte. Tvilsomt at jeg kommer til å bytte til en annen disk. CPU-kjøler Siden jeg har planer om å overklokke litt vil jeg kjøpe en Thermalright ULTRA120 Extreme. Det sies at det er en av markedes beste kjølere. I tillegg kjøper jeg to 120x120mm vifter som jeg skal ha på hver side av kjøleren. Annen kjøling blir 3 ekstra støysvake MIST-vifter. Hvis det er noe jeg burde endre på eller om det er noen komponenter som ikke passer sammen så vær snill å gi beskjed. Hadde vært ok hvis dere komenterer det i alle fall. Sjekk handlevogna mi! Edit: Endra litt på hvilke komponenter jeg skulle ha. Endret 5. juli 2008 av ZeroZ Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Hei. Da konfigurerte jeg handlevognen din litt og endte opp med dette.. Når det gjaldt kabinett, hørte jeg at du var på jakt etter noe stilrent, men ikke jultre/disko. Da satte jeg opp Antec Performance One P182. Stilrent kabinett, sannsynligvis det stilleste på markedet, og veldig god kjøling. På hovedkort trenger du ikke X38 chipset. P35 holder i massevis, og for å spare penger, tok jeg Asus P5K. Da tok jeg i betraktning at du skal ha ett skjermkort. Hvis du skal ha to, er det fint med et X38 kort, men ikke P5E spør du meg. Gå heller for Gigabyte da. Prosessor er jeg helt enig i. RAM.. Unødvendig med 8gb ram. Holder i massevis med 4. Tok med noen MIST vifter, super-stille. Skjerm. Skjermen din byttet jeg ut med en bedre; Samsung 226bw. 2ms responstid og utrolig bra kontrast. Utvilsomt den beste skjermen jeg har vært borti. Det var vel det. Hvis det ble uklart for deg, så la jeg oppsettet overst i tråden. Takk og god natt. Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 3870x2 grusar 9800gtx med dei nye driverane, berre så det er sagt Lenke til kommentar
trondtang Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 3870x2 grusar 9800gtx med dei nye driverane, berre så det er sagt det kan du fortsette å tro så mye du vil Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 3870x2 grusar 9800gtx med dei nye driverane, berre så det er sagt det kan du fortsette å tro så mye du vil Ja, eg trur eg gjer det.. og på 2:00 min Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Hei. Da konfigurerte jeg handlevognen din litt og endte opp med dette.. Når det gjaldt kabinett, hørte jeg at du var på jakt etter noe stilrent, men ikke jultre/disko. Da satte jeg opp Antec Performance One P182. Stilrent kabinett, sannsynligvis det stilleste på markedet, og veldig god kjøling. På hovedkort trenger du ikke X38 chipset. P35 holder i massevis, og for å spare penger, tok jeg Asus P5K. Da tok jeg i betraktning at du skal ha ett skjermkort. Hvis du skal ha to, er det fint med et X38 kort, men ikke P5E spør du meg. Gå heller for Gigabyte da. Prosessor er jeg helt enig i. RAM.. Unødvendig med 8gb ram. Holder i massevis med 4. Tok med noen MIST vifter, super-stille. Skjerm. Skjermen din byttet jeg ut med en bedre; Samsung 226bw. 2ms responstid og utrolig bra kontrast. Utvilsomt den beste skjermen jeg har vært borti. Det var vel det. Hvis det ble uklart for deg, så la jeg oppsettet overst i tråden. Takk og god natt. Ikke for å kverulere, men hva er så galt med Asus P5E? Asus lager da bra hardware og jeg som eier et P5E kort kan ikke si annet enn at jeg er storfornøyd. Overklokker bra og er veldig stabilt. Enste minus er kanskje den litt trange plassen med CPU festen, men jeg er forbauset over hva andre brukere har fått plass til der også. Men selvfølgelig, vil du spare 50kr så er jo Gigabyte et like så godt kort! Smak og behag. Trådstarter: Jeg ville uannsett gått for X38 Hovedkort. Skjermen du valgte anbefaler jeg også på det sterkeste! Lenke til kommentar
564215 Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Hei. Da konfigurerte jeg handlevognen din litt og endte opp med dette.. Når det gjaldt kabinett, hørte jeg at du var på jakt etter noe stilrent, men ikke jultre/disko. Da satte jeg opp Antec Performance One P182. Stilrent kabinett, sannsynligvis det stilleste på markedet, og veldig god kjøling. På hovedkort trenger du ikke X38 chipset. P35 holder i massevis, og for å spare penger, tok jeg Asus P5K. Da tok jeg i betraktning at du skal ha ett skjermkort. Hvis du skal ha to, er det fint med et X38 kort, men ikke P5E spør du meg. Gå heller for Gigabyte da. Prosessor er jeg helt enig i. RAM.. Unødvendig med 8gb ram. Holder i massevis med 4. Tok med noen MIST vifter, super-stille. Skjerm. Skjermen din byttet jeg ut med en bedre; Samsung 226bw. 2ms responstid og utrolig bra kontrast. Utvilsomt den beste skjermen jeg har vært borti. Det var vel det. Hvis det ble uklart for deg, så la jeg oppsettet overst i tråden. Takk og god natt. Ikke for å kverulere, men hva er så galt med Asus P5E? Asus lager da bra hardware og jeg som eier et P5E kort kan ikke si annet enn at jeg er storfornøyd. Overklokker bra og er veldig stabilt. Enste minus er kanskje den litt trange plassen med CPU festen, men jeg er forbauset over hva andre brukere har fått plass til der også. Men selvfølgelig, vil du spare 50kr så er jo Gigabyte et like så godt kort! Smak og behag. Trådstarter: Jeg ville uannsett gått for X38 Hovedkort. Skjermen du valgte anbefaler jeg også på det sterkeste! Kommer nok til å beholde skjermen. Og X38-kort har vel PCi Express 2.0 støtte i motsetning til P35. Etter det jeg har lest kan man ikke utnytte express 2.0 helt ut enda, men om 1-2 år vil man kunne gjøre det og da var visst det anbefalt. Rett meg hvis dette er feil. Men er dette en grunn til å heller kjøpe P35 uten pci expresse 2.0 støtte? Til Zedneek: I handlevognen du fikset litt på la jeg merke til at du la til Antec Performance One P182. Det er sikkert helt fint kabinett det, men jeg vil kjøpe noe som ikke alle andre har. Som f.eks. Antec Nine Hundred. Det er jo sikkert også et supert kabinett, men hver annen person som bygger pc kjøper dette kabinettet. Derfor er det viktig for meg å kunne ha noe annet enn alle andre. I tillegg har jeg for lengst forelsket meg i NzXt Zero, og det er i mine øyner et like bra kabinett som de nevte fra Antec. Og i tillegg ligger prisforskjellen på en 50-lapp. Endret 14. juni 2008 av ZeroZ Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Eg ville som sagt gått for 3870x2. Finn den billegaste versjonen. Ivertfall om du velger x38 brikkesett. Kanskje oppgradere til 2 3870x2 seinare? Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Jeg sier heller; Smør deg med litt tålmodighet til 25. Juni og kjøp det nye HD4870 eller 4850 kortene sammen med et X38 kort. Så kan du senere sette inn 2 av HD4800 kortene og kjøre crossfire Har tenkt å gjøre dette selv. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Ser ingen grunn til å anbefale 3870x2 av flere grunner enn 4870 kortene kommer, den er den viktigste grunnen, men også at de har for dårlige kondensatorer..Gigabyte trakk tilbake sine pga. denne feilen. Så kommer jo 280 og 260 snart, der jeg tror 260 hadde vært et glimrende valg for deg ( hvis det blir så bra som det ser ut som og 280 kommer til å bli dyr) Lenke til kommentar
564215 Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Ser ingen grunn til å anbefale 3870x2 av flere grunner enn 4870 kortene kommer, den er den viktigste grunnen, men også at de har for dårlige kondensatorer..Gigabyte trakk tilbake sine pga. denne feilen. Så kommer jo 280 og 260 snart, der jeg tror 260 hadde vært et glimrende valg for deg ( hvis det blir så bra som det ser ut som og 280 kommer til å bli dyr) Hvor mye vil ca 260 komme på? Tror du det bli veldig mye over 2k? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) rundt 2500-3000 for 260 og 280 rundt 4500-5000 for, dette er de tallene jeg leser rundt omkring. Litt over og litt under=) Men det er den prisen Nvidia har ligget på i det siste. Dette er så klart spekulasjon Endret 14. juni 2008 av Fluesopp Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Vent til 4870 kjem ut Endret 14. juni 2008 av Gizmo93 Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Nå må du lese det jeg skriver=) Og jeg har ikke sagt noe på den 3870x2 imot 9800gx2....den gidder jeg ikke å være med på engang. Jeg sa bare at han burde vente på 280\260 serien, og så er 4870 serien rundt hjørnet også. Men jeg har ikke problem med å anbefale 3870x2 serien, med tanke på pris. Men det med å vente eller kjøpe nå...er jo en evinnelig greie også da=) Endret 14. juni 2008 av Fluesopp Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Nå må du lese det jeg skriver=)Og jeg har ikke sagt noe på den 3870x2 imot 9800gx2....den gidder jeg ikke å være med på engang. Jeg sa bare at han burde vente på 280\260 serien, og så er 4870 serien rundt hjørnet også. Men jeg har ikke problem med å anbefale 3870x2 serien, med tanke på pris. Men det med å vente eller kjøpe nå...er jo en evinnelig greie også da=) Ah, klarte å skrive i feil post. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Svær sjelden jeg legger ut slike bilder siden man bør ta dem ed en klype salt, men hvis de er i nærheten av dette så begynner det å duge=) Ihvertfall med tanke på at 4870 skal ha ca. samme pris som 3870. Endret 14. juni 2008 av Fluesopp Lenke til kommentar
564215 Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Kommer jeg til å oppleve et prisfall når det gjelder de nåværende skjermkortene (som f.eks. 9800GTX, 9800GX2, 3870 etc.) da de nye skjermkortene kommer ut? Jeg snakker ikke om noen veldig store endringer. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 En liten nedgang kan du egentlig forvente siden 280 og 260 skal ta over for 9800gx2 og 9800tx( i den rekkefølgen ) Samme gjelder Ati, 4870 skal ta over for 3870,,,,4870x2 tar over for 3870x2 osv=) Lenke til kommentar
creaT Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 3870x2 grusar 9800gtx med dei nye driverane, berre så det er sagt helt sant. ATI (L) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå