Gå til innhold

Problemer med RF-modulator


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått meg en RF-modulator fra eBay. Det er slik som omformer video-signal til antenne-signal. Denne har jeg plassert ved inntaket til Get, slik at jeg sender siganlet fra digital-tv (Altibox) til hele antenne-anlegget mitt.

 

Problemet er at jeg får interferens. Noe som gjør at med en gang jeg kobler til Get til 'antenne in' på modulatoren, så går alt i stå. Såvidt jeg klarer å se kanalene til Get, og Altibox blir enda verre.

 

Slik jeg kan se så har ikke Get noen kanaler på UHF, og modulatoren sender bare på UHF kanaler. Derfor forstår jeg ikke helt hvorfor jeg får interferens. Hvis det ikke er noen speilfrekvens som lager trøbbel da.

 

Noen som vet?

 

Edit: Når jeg kobler bort Get, er Altibox helt 100 prosent.

Endret av runerask
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nylig fått meg en RF-modulator fra eBay. Det er slik som omformer video-signal til antenne-signal. Denne har jeg plassert ved inntaket til Get, slik at jeg sender siganlet fra digital-tv (Altibox) til hele antenne-anlegget mitt.

 

Problemet er at jeg får interferens. Noe som gjør at med en gang jeg kobler til Get til 'antenne in' på modulatoren, så går alt i stå. Såvidt jeg klarer å se kanalene til Get, og Altibox blir enda verre.

 

Slik jeg kan se så har ikke Get noen kanaler på UHF, og modulatoren sender bare på UHF kanaler. Derfor forstår jeg ikke helt hvorfor jeg får interferens. Hvis det ikke er noen speilfrekvens som lager trøbbel da.

 

Noen som vet?

 

Edit: Når jeg kobler bort Get, er Altibox helt 100 prosent.

 

Det er sannsynlig at GET benytter UHF til internett og digital-tv, hdtv osv.

Lenke til kommentar
Jeg har nylig fått meg en RF-modulator fra eBay. Det er slik som omformer video-signal til antenne-signal. Denne har jeg plassert ved inntaket til Get, slik at jeg sender siganlet fra digital-tv (Altibox) til hele antenne-anlegget mitt.

 

Problemet er at jeg får interferens. Noe som gjør at med en gang jeg kobler til Get til 'antenne in' på modulatoren, så går alt i stå. Såvidt jeg klarer å se kanalene til Get, og Altibox blir enda verre.

 

Slik jeg kan se så har ikke Get noen kanaler på UHF, og modulatoren sender bare på UHF kanaler. Derfor forstår jeg ikke helt hvorfor jeg får interferens. Hvis det ikke er noen speilfrekvens som lager trøbbel da.

 

Noen som vet?

 

Edit: Når jeg kobler bort Get, er Altibox helt 100 prosent.

 

Det er sannsynlig at GET benytter UHF til internett og digital-tv, hdtv osv.

 

 

Hva skal til for å løse problemet da? Vet du om noen løsning?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Prøv å send en mail eller ta en telefon til GET og hør om de sender på noen UHF frekvenser.

 

Sendte mail i går, men har enda ikke fått svar tilbake.

 

Nå har det seg slik at egenligt er jeg ikke kunde hos Get. Bor i borettslag og vi har fra 1.1.08 sagt opp avtalen til fordel for en annen leverandør. Men vi har så langt likevel signal fra Get i kontakten.

 

Regner med at Get ikke tar seg brydderiet og koble om anlegget sitt... :whistle:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan du forklare nøyaktig hvordan denne er koblet opp?

Har du koblet modulatoren til kabeltvnettet?

 

 

På boksen er der RF-inn, RF-ut og kompositt-videosignal inn.

 

RF-inn vil jeg ha tilkablet GET- sitt signal, slik at jeg har alle kanalene tilgjengelig. Så langt er ikke det mulig fordi det ødlegger hele greia.

 

RF-ut går til alle antenne-kontaktene i huset.

 

På kompositt-videosignal inn har jeg koblet til Lyse's dekoderboks(sinal-ut til signal-inn)

 

Er tekniker selv, så akkurat koblingene er jeg ganske sikker på...

Lenke til kommentar

Jeg lurer da på om det signalet du henter til RF in kommer fra det samme nettet som fordeler seg i huset? I såfall blir det bare krøll! Nettet i huset må ikke ha noen annen signaltilgang en fra RF out.

 

PS:

Prøvde selv en modulator fra Clas Ohlson, produsert av Good Mind Industries i Kina.. Den ga svakt signal (20m koaks) og elendig kontrast alt av ble gråtoner ble borte..

 

kjøpte så en Triax fra Elfa til 3x prisen med innebygget forsterker. Den gjør jobben, så bra jeg kan forvente med RF..

Endret av aron
Lenke til kommentar
Jeg lurer da på om det signalet du henter til RF in kommer fra det samme nettet som fordeler seg i huset? I såfall blir det bare krøll! Nettet i huset må ikke ha noen annen signaltilgang en fra RF out.

 

PS:

Prøvde selv en modulator fra Clas Ohlson, produsert av Good Mind Industries i Kina.. Den ga svakt signal (20m koaks) og elndig kontrast alt ble gråtoner ble borte..

 

kjøpte så en Triax fra Elfa til 3x prisen med innebygget forsterker. Den gjør jobbe, så bra jeg kan forvente med RF..

 

 

Nei, RF-modulatoren har ikke noen forbindelse med RF-inn og RF-ut. RF-ut er kun det interne koax-nettet. Det er kun Get sin kabel som går/skal gå til RF-inn

Men takk for omtanken ;)

 

EDIT; leif

Endret av runerask
Lenke til kommentar

Ved 2. tanke...

 

Om du går inn her så finner du frekvensoversikt hos Get. Det er nok høy sansynelighet for at noe går på UHF og kan kræsje med den kanalen du har valgt..

 

Når jeg ser på kanallisten til Get og sammenligner med oversikten til min Triax modulator er det enkelt å få oversikt over hva som er ledig..

 

Ser at noen analoge kanaler for Oslo ligger i UHF som er 470-860 MHz, resten ligger i VHF. Alt det digitale materialet ligger helt sikkert i UHF området og oppover. Dette fremgår desverre ikke av listen...

Endret av aron
Lenke til kommentar
Ved 2. tanke...

 

Om du går inn her så finner du frekvensoversikt hos Get. Det er nok høy sansynelighet for at noe går på UHF og kan kræsje med den kanalen du har valgt..

 

Når jeg ser på kanallisten til Get og sammenligner med oversikten til min Triax modulator er det enkelt å få oversikt over hva som er ledig..

 

Ser at noen analoge kanaler for Oslo ligger i UHF som er 470-860 MHz, resten ligger i VHF. Alt det digitale materialet ligger helt sikkert i UHF området og oppover. Dette fremgår desverre ikke av listen...

 

 

Mener jeg har finlest den lista før for å finne ut hvor kanalene er plassert, uten at det løste problemer. Virker som om RF-modulatoren kasjer uansett hvilken frekvens jeg bruker når jeg kobler til RF-inn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...