Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Klokke Q6600 til 3,6GHz

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på hva som må til for å kjøre Q6600 på 3,6GHz stabilt. Er veldig interesert i å lære, så det hadde vært fint om dere ikke bare kom med poster som sa hva jeg måtte sette volt/fsb osv til, men forklare litt.

Vil også vite om det er lurt å klokke ramen for å få bedre ytelse. Har sett noen steder at det er lurt å få ett eller annet forhold til å bli 1:1.

Min HW er:

• Asus P5E3 Deluxe/WIFI-AP
    Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2,4GHz
    Kingston ValueR. DDR3 1066MHz (2x1Gb)

(Det er vel alt dere trenger å vite?)

Tusen takk på forhånd til alle som gidder å ta en titt på tråden min og legger igjen en liten reply :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har klokka min til 3,2GHz nå, og kjernene mine ligger på ca 45 grader mens jeg multitasker litt (langt i fra full load) selve CPUen er 27 grader. Er det dumt å klokke den mere da? Vifter står på maks. (Zalman CNPS9700LED) og kabinettet er Antec nine hundred.

Edit: Jeg har bare skifta på fsb, multiplyer er 9 og volten er Auto.

Edit2: Okay da, ser på en film + litt mer, så cpuene ligger på ca 40% load. :)

Endret av Vegar m
Lenke til kommentar
Har klokka min til 3,2GHz nå, og kjernene mine ligger på ca 45 grader mens jeg multitasker litt (langt i fra full load) selve CPUen er 27 grader. Er det dumt å klokke den mere da? Vifter står på maks. (Zalman CNPS9700LED) og kabinettet er Antec nine hundred.

Edit: Jeg har bare skifta på fsb, multiplyer er 9 og volten er Auto.

Edit2: Okay da, ser på en film + litt mer, så cpuene ligger på ca 40% load. :)

For å teste maks load og om din CPU er stabil kan du bruke Prime95.

Egentlig skal den teste i 24 timer eller noe sånt, men en 10'minutters test viser som regel om den er stabil eller ikke :)

Jeg er ingen god overklokker, men ettersom jeg har lært så er overklokking noe som blir forskjellig fra system til system. Nøkkeljusteringene er vel Multiplier, FSB, VCORE (volt til CPU) og NBVOLT (Nordbrikkevolten). Tror stort sett det er disse du trenger å justere på for å overklokke.

Øke FSB først helt til den blir ustabil, så øker du CPU volt (VCORE) litt og litt og øker FSB med. Blir det ustabilt med høy FSB og uannsett hva VCORE, kan det hjelpe å øke Nordbrikkevolten (NorthBridge). Du burde øke en og en ting om gangen og så teste med Prime95 for å finne ut hva som kan være galt.

Selv har jeg fått Q6600 opp i 3.0GHz stabilt, men har dog kun original Intel kjøler. når du kommer opp i 60-70 grader begynner det å bli for mye.

Hvis jeg er helt på bærtur så er det fint om noen retter på meg!

Lenke til kommentar

Har selv en Q6600 G0 som kjørte 3,6GHz stabilt uten noen modifikasjoner til volt eller noe. Satte FSP til 400MHz (x9 = 3600MHz = 3,6GHz) og der stod den støtt. Volt var satt til AUTO.

Men istedenfor å kjøre auto så er det bedre å kjøre det manuelt og funnet ut at jeg kan ha nede i 1,37V for å få 3,6GHz stabilt.

Dette er ikke spesielt mye, og min CNPS9500LED har ingen problemer med å holde den "kald nok".

Lenke til kommentar

Har du noe sted jeg kan starte da? Tar lang tid å øke bare litt, boot, 10 min testing, shutdown, øke litt mere, boot, 10 min testing... osv.. :) Er dette den beste (eller enkleste?) måten? :p

Edit: andrull, Jeg har alerede prøvd det, og da fikk jeg bluescreen. (Prøvde både fra Bios og fra et program som jeg fikk med Hovedkortet.)

Endret av Vegar m
Lenke til kommentar

Prøving og feiling er den enkleste og beste metoden ja.

Selv visste/håpet jeg at prosessoren ivhertfall var god for en 3,6GHz og startet der. (deretter økte jeg litt for litt oppover)

Men for de som ikke er så stødige så kan det jo være en ide å starte litt lengre nede, og heller ta litt større skritt på starten. :)

Ps: Selv er jeg for lat, og orker ikke å sjekke om maskinen er stabil hver eneste gang, og sjekker bare om den booter. (blir en viss belastning av det også)

Når jeg er fornøyd med en overklokk der den booter og volten ikke er for høy så går jeg et godt hakk ned, og prøver å få den stabil.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

La meg ta et eksempel da, nå prøvde jeg:

fsb: 400

multiplyer : 9 (men kan ikke skifte den tror jeg...)

Cpu voltage 1.37

resultat: den stoppa før vista loada. Ingen blue screen - ingen errors.

Hva er neste trinn for meg da? høyere volt? lavere multiplyer og høyere fsb?

Lenke til kommentar

jeg anbefaler deg å klokke på gamlemåten, altså, sett alt til laveste , og se så hva den enkelte instilling klarer og ikke klarer først, så prøver du en litt lavere instilling på alle sammen til slutt og klokker så steg for steg opp til du ikke kommer høyere.

dette tar tid, men du lærer deg systemet ditt sine svakheter. kan godt hende at alt som mangler er noe i ramsettings, at timinga blir for krapp, eller at det ikke er god nok kjøling på steder på hovedkortet.

lykke til

Lenke til kommentar

Det som er med volten når du setter på auto er at når du begynner å stille på Fsben så går volten automatisk oppover også så er best å sette den manuelt=)

Nå har jeg en Q6600 selv som er meget god, men det er ikke alle som klarer 3,6 stabilt.

Og det går mye på hovedkortet også så det er sagt spess. når det gjelder quad og høy fsb.

Eller så er det Payne sier, det er den måten du lærer best på syns jeg.

Når du kjenner sysmet ditt så er det lettere å tweake den også.

Og ikke sett for høy volt når du kjører med luftkjøling, det kan fort bli varmt=)

Jeg personlig bruker bare å teste det jeg håper den klarer..klarer den det så fortsetter jeg, hvis ikke så prøver jeg igjen.

teste,teste og teste...er de 3 ordene du må huske. Men det er morsomt og klokke, spess hvis man klarer mer enn det man håpte på.

Lenke til kommentar

Du kan stramme inn eller "kjøre" trygt....Foreks. minnet ditt klarer 4-4-4-15 på 800mhz(400), så kan du prøve om de klarer 4-4-4-12 eller 4-4-4-10...men det kan godt hende du må øke volten da.

Men til vanlig bruk så merker du ikke mye av det=) men jo strammere timingsen jo bedre.

Eller du kan sette de på 5-5-5-18 og få maks mhz ut av de.

Alt dette er eksempler såklart.

Hvis du går inn på xtremesystems.org så finner du garantert en meget god forklaring.

Samme med minne som cpu...du må teste ut hva de klarer og husk hvis du øker volten på de så pass på at de får luft over seg=)

Nå forklarte jeg det veldig grovt, det finnes sub-timings osv.

Det verste som kan skje hvis du stiller timings feil er at den ikke booter eller at den ikke er stabil. Det verste er at de kan dø, men da må du øke volt ganske mye først( alt etter brikker du har)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...