Gå til innhold

PC til videoredigering


Anbefalte innlegg

Eg har nyleg kjøpt videokamera, og dermed må det litt videoredigering til. No er det HD som gjeld, har kjøpt eit kamera med AVCHD på minnekort.

 

Det går treigt med min gamle Dell Dimension 9100 når eg kjører i gang Pinnacle og feks skal kode til DVD, så anten må eg oppgradere den, eller kjøpe ny. Har Pentium D 3.0 GHz, 2 GB RAM og 2x250 GB SATA HD i den eg har no, men er usikker på kor mykje eg kan oppgradere. Veit ikkje om det også er lurt å gå for eit betre grafikkort, har vel eit Nvidia GeForce 6800 i maskina no.

 

Og får å få utbytte av at eg faktisk har eit HD-kamera, bør eg jo få inn ein Blu-ray-brennar også, og ein minnekortlesar for SDHC-kort. Litt meir lagringsplass er jo også bra.

 

Budsjettet er i utgangspunktet litt begrensa, så eg kan ikkje ta heilt av, men vil likevel ha noko som fungerer bra til hobbybruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, skjermkort kan i disse tider dekode ganske bra.

Men da er det Radeon HD 36xx eller 38xx som gjelder for best kvalitet.

Ellers vil jeg anbefale en Core 2 Duo eller Quad av de nye 45nm CPU'ene, de vil da si E8xxx eller Q9xxx siden disse har SSE4.1 som er nye instrukser som er bygd inn i CPU'en for å hjelpe på ved videokomprimering.

 

Quad er da å foretrekke for jobben, men det forutsetter at programmet ditt støtter flere kjerner, ellers har du E8400 som er ganske lett på labben i dekodings bransjen og er raskere i programmer hvor det er dårlig flerkjerne støtte.

Hovedkort er ganske greit valg, her går du for ett billig P35 hovedkort, ABIT IP35 er ett ganske godt kort, eventuellt Pro varianten om den har noe du vil ha av ekstra utstyr slikt som firewire til kamera bruk eller lignende.

RAM derimot, når det kommer til redigering så er jeg en av de som fast bestemt tror på 64 Bit operativ system og store mengder med RAM, har selv 6Gb med RAM i min maskin men den er ikke bygd for videoredigering direkte.

Mer en slags all round maskin som skal takle spilling og videoredigering pluss foto (mer tekstur redigering men blir samme program som brukes) redigering i mange lag.

 

Strømforsyning tror jeg du kan overleve med rundt 500 watt kvalitet, sniff litt på Corsair sine, disse er kvalitet og det er greit å kjøpe noe som holder noen år og som holder selv når effekten går ned over tid (Alle strømforsyninger taper effekter ettersom årene går)

 

På harddisk siden sitter jeg selv på en 1 terrabyte disk og det er kjekt å ha i allefall når du leker med FRAPS i mitt tilfelle som lagrer video UKOMPRIMERT på disken.

Diskplass messig kan jeg ikke hjelpe deg så mye, annet enn merke siden jeg er Western Digital mann og stoler generelt ikke på andre disk merker, har hatt for mange WD disker og traver og går den dag idag, riktignok har en 500Gb tatt kvelden men ingenting å si på supporten til WD på den der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...