Epp Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Hei Prøver å lese meg opp på ny hardware for å bygge en ny PC. Det jeg har tenkt i utgangspunktet er å ha en PC som jeg kan forbedre i fremtiden også. En forbedring ville være å kjøpe et ekstra skjermkort for å kjøre SLI. Av CPU tror jeg det blir Q6600 og har derfor kikket på MSI X38/X48 kort. Men så leste jeg at man må ha nForce for SLI? Stemmer dette? Jeg lurer på NVIDIA 8800 GT/GTX kort nå i første omgang og evt. kjøpe et nytt NVIDIA kort neste år. Hvilken korttype må en velge for SLI støtte (ønsker også PCI-e 2.0) Bør man ha et kort med mulighet for DDR3 for fremtiden? Har ikke tenkt å overklokke nå, men fint om det er mulig i fremtiden om ønskelig... På forhånd takk! Endret 13. juni 2008 av Epp Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Det har med lisensiering å gjøre. SLI = nVidia Chipsett/hovedkort blir da fra nVidia , f.eks 680,780,790 SLI baserte hk. Intel X38/X48 chipsett kan støtte ATI kort i crossfire. ( eller nVidia single kort ,eller f.eks 9800GX2 kort som har SLI internt på gfx kortet) Fremtiden i denne bransjen er meget kortsiktig mtp endringer, så fremtidsplanlegging for PC plattformer (deler/arkitektur/osv) er relativt botkastet (til en viss grad). Pr. idag er det ikke noe merkbart å hente på å gå for DDR3. Finns masse DDR2 baserte hk/chipsett som er utrolig bra. Dessuten koster både hk og minne for DDR3 vesentlig mere enn de få ytelsesprosentene man oppnår er verdt. Husk at det kanskje ikke er mulig å kjøpe 8800GT/GTX nytt fra butikk om et år. Disse fases ut til fordel for 9XXX serien. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Det har med lisensiering å gjøre.SLI = nVidia Chipsett/hovedkort blir da fra nVidia , f.eks 680,780,790 SLI baserte hk. Intel X38/X48 chipsett kan støtte ATI kort i crossfire. ( eller nVidia single kort ,eller f.eks 9800GX2 kort som har SLI internt på gfx kortet) Fremtiden i denne bransjen er meget kortsiktig mtp endringer, så fremtidsplanlegging for PC plattformer (deler/arkitektur/osv) er relativt botkastet (til en viss grad). Pr. idag er det ikke noe merkbart å hente på å gå for DDR3. Finns masse DDR2 baserte hk/chipsett som er utrolig bra. Dessuten koster både hk og minne for DDR3 vesentlig mere enn de få ytelsesprosentene man oppnår er verdt. Husk at det kanskje ikke er mulig å kjøpe 8800GT/GTX nytt fra butikk om et år. Disse fases ut til fordel for 9XXX serien. Må man ha to 8000 seriekort for å kjøre SLI? Man kan altså ikke blande 8000 og 9000? Jeg spiller ikke mye, men hadde denne gangen tenkt at jeg i det minste skulle lage en PC som kunne takle et gitt spill i dag og neste 1-2 år (ved mulig utvidelse av GPU kraft) Er ikke interessert i online spill, men heller Drømmefall/Biosphere/HL2 etc... Ellers er det videoredigering/bildebehandling og programmering/simulering som maskinen skal brukes mest til til. Har dårlig erfaring med ATI så ønsker NVIDIA denne gangen. Men nå sitter jeg igjen med noen spørsmål Jeg bør altså skippe DDR3? Hva med PCI-e 2.0 støtte? Er dette også bortkastet? PCen vil stå i stua så jeg trenger en som er stille. Jeg leste at P35 korta har en tendens til å bli veldig varme. Stemmer dette? Hvordan er det med X38 e.l. kort nForce 7xx korta har jeg lest mye dårlig om. Veldig ustabile i SLI o.l. Hva bør man velge her? Sist gang jeg bygde PC var 2003 så du kan se at jeg oppgraderer ikke for ofte og forferdelig mye har endret seg siden Socket A... Når det gjelder operativsystem så blir det å bruke Linux for det meste, og Windows XP for spill/firmware oppgraderinger. Endret 14. juni 2008 av Epp Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Det er hvor mye kroner du vil bruke som avgjør DDR3 (moduler + hk) Eks så må man ut med fra 2-4000 kroner for 4GB (2X2048) DDR3 1600mhz. For DDR2 PC8500 ligger det runt 900-1500 , og 700-1000 for DDR2 PC6400. Samt er vel hovedkortene opptil 1000 lappen dyrere (enn f.eks med.highend X38)med DDR3 da du må på toppmodellene , eks Intel chipsett X48,AMD 790FX,Nvidia 790. Når det gjelder PCI-Ex versjon 2.0 .3.0 er allerede under utvikling , samt at USB 3.0 er rundt hjørnet. Så fremtidsrettet som jeg nevnte før blir man vel aldri. Bortsett fra det er man fremtidsrettet ved innkjøp av selve DDR3 minnet som vel gjenbrukes en stund fremover på hovedkort. Toms hw har testet "impact" av PCI Ex 2.0 vs PCI Ex 1.1 ved å resusere lanes fra 16x til 8x på hovedkort med 2.0 støtte. Dette da versj 1.1 16X lanes tilsvarer i båndbredde det versj. 2.0 har med 8X lanes. Quote: But is PCIe 2.0 really necessary yet? As long as a graphics solution can operate with data that is stored within its local video frame buffer memory, both the reasonably mainstream Radeon HD 3850 and the hardcore GeForce 9900 GX2 will operate close to their maximum performance, even if the PCI Express link width is limited to x8 or x4. Once larger textures need to be accessed, as is the case in Crysis or Microsoft’s Flight Simulator X, interface bandwidth becomes a crucial element. Any link width below x16 will noticeably limit these games’ playability. ( http://www.tomshardware.com/reviews/pci-ex...-0,1915-13.html ) Anbefalingen er å gå for versj. 2.0 . Men betydningen ser for meg ut til kun å gjelde ved veldig store oppløsninger (da textures må hentes inn i gfx ram oftere). Så dette kommer også av på ditt bruksmønster (type spill/oppløsning/type gfx kort/etc) . Nå er det vel nvidia chipsett som er kjent for å bli mest varme. Noen har nå kommet med slik green power merke hvor design er tilrettelagt mindre strømforbruk . Vet ikke om at Intels P35 er noe spesielt hot kontra andre . Trenden er jo at chipsett blir hottere fra versjon til versjon grunnet økte frekvenser og økt funksjonalitet innbygd i chipsettene. Endret 14. juni 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Egentlig så kan du jo vurdere to muligheter : 1 : Kjøre den aller billigste oppgraderingen du finner nå og så virkelig oppgradere når Nehalem og tilsvarende Amd cpu er på markedet og da regner jeg med at du får mye minne for pengene (4-8Gb DDR3 for samme pris som tilsvarende ddr2). 2 : Holde ut til Nehalem kommer og så oppgradere. 3 : Oppgradere kraftig nå og så oppgradere igjen når nehalem kommer. Om det er krise så kan jo mulighet nr 1 lønne seg, man kan få et greit oppsett for ca 2k nå, billigst er det jo å vente men oppgraderer man kraftig så kan man jo ta med seg noen av delene når nehalem kommer. Personlig så er jeg en gjerrig knark og hadde nok holdt ut sjøl til neste år. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Egentlig så kan du jo vurdere to muligheter : 1 : Kjøre den aller billigste oppgraderingen du finner nå og så virkelig oppgradere når Nehalem og tilsvarende Amd cpu er på markedet og da regner jeg med at du får mye minne for pengene (4-8Gb DDR3 for samme pris som tilsvarende ddr2). 2 : Holde ut til Nehalem kommer og så oppgradere. 3 : Oppgradere kraftig nå og så oppgradere igjen når nehalem kommer. Om det er krise så kan jo mulighet nr 1 lønne seg, man kan få et greit oppsett for ca 2k nå, billigst er det jo å vente men oppgraderer man kraftig så kan man jo ta med seg noen av delene når nehalem kommer. Personlig så er jeg en gjerrig knark og hadde nok holdt ut sjøl til neste år. Takk for alle svar så langt! Hmm. Etter som jeg leser på wiki om Nehalem så ser det ut til at det er en god del nye ting en vil trenge. X58 er nevnt, DDR3-SDRAM etc... Så vil nok tro at en slik PC blir meget dyr i 2009. I 2010-2011 er det nok mer aktuelt. Hva er AMDs motsvar (om noen)? Så jeg tror nok jeg skal heller oppgradere moderat nå, med en PC som holder 3 år til (om ikke mer). Det som slår meg er at jeg nok skal satse på Intel basert hk. Jeg mener ikke nForce. Etter tilbakemeldinger her samt å ha lest litt rundt, ser det ut til at Intel er mer Linux vennlig. SLI er nok heller ikke så farlig med. Kan jo alltids bytte skjermkort til et bedre ATI eller NVIDIA med innebygd SLI om nødvendig. Jeg ser at f.eks Biosphere støtter NVIDIA kort tilbake til 6xxx serien... og HL2 kjører selv på mitt gamle 64Mb ATI Radeon 7500 Så det blir DDR2 minne, sannsynligvis Q6600 CPU og da er spørsmålet: P35 kort eller X38 kort? Hvilket kort er anbefalt om en velger P35 eller X38? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) X38 = PCI Ex rev. 2.0 , Crossfire 16x + 16x P35 = PCI Ex rev. 1.1 , Crossfire 16x + 4x , eller 8X + 8X (avh av mobo design) Så hvis det skal være spillmaskin med highend skjermkort ville jeg gått for X38.Da økt PCI-Ex gfx båndbredde kan gi utslag i enkelte spill/oppløsninger (ref. tidligere post ,test hos toms-hw). Samt full 16x lanes utnyttelse ved crossfire oppsett. Eksempel på PCI-Ex lanes design P35 vs X38 se: http://www.bit-tech.net/hardware/2007/10/1...38_versus_p35/2 Noen hk anbefalinger fra min side er : P35 Abit IP 35 Pro , Abit IP 25 PRO XE (offisiell støttet 1600mhz databuss). X38 Gigabyte GA-X38-DQ6 En av de beste overklokker korta , samt at Gigabyte har implementert en egen gbe sata-phy som gir 4 ekstra sata porter (total 10.stk inkl intels) Annet plus : Dual bios feature (idiotsikker bios flash), quad PWM design (12 phase) , heatpipe design Endret 15. juni 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Unnskyld om stel tråden litt no, men er det eigentlig mykje forskjell mellom x38- og x48-brikkesett? Skal kanskje oppgradere snart og lurer på kva som er smartast. Eg kjem til overklokke ein del. Beklager dersom eg er veldig OT no... Endret 15. juni 2008 av Breidablik Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 X48 er noe mer modent enn x38 og burde jo egentlig greie å overklokkes langt bedre også. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Iflg reviews av X48 (anadtech , xbitlabs ,overclockersclus etc) var de litt skuffet da X48 ikke viste seg å overklokke bedre enn forgjengeren. Så basert på OC blir det nok hipp som happ forutsatt at begge korta har samme kvalitetskomponenter som PWM,kondensatorer osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå