CerveZa_ Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Har nettopp fått til ntfs støtte i Red Hat 8.0 Jeg har 4 ntfs partisjoner jeg vil at alle brukere skal ha lese og kjøre tilgang til fra Linux partisjonene er /dev/hda1 /dev/hda5 /dev/hdb5 /dev/hdb6 disse skal monteres på /mnt/ntfs_c, /mnt/ntfs_d osv... I fstab har jeg satt option til 'user', og jeg har tatt 'chmod 555' på alle /mnt/ntfs_x mappene Men allikevel får jeg: '-bash: cd: /mnt/ntfs_c: Permission denied' Hva gjør jeg for å la alle brukere, ikke bare root, få tilgang? (er vant med fat32 som blir ferdig kunfigurert for montering i installasjon... ) Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 man mount uid=value, gid=value and umask=value Set the file permission on the filesystem. By default, the files are owned by root and not read able by somebody else. The umask value is given in octal.[code] Lenke til kommentar
CerveZa_ Skrevet 11. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2003 så da må jeg bruke umask=555 når jeg mount'er? Men hva skal jeg skrive i fstab? en på #hardware.no sa at det holdt å bruke option'en 'user' i fstab, noe som ikke hjalp Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 1. Log inn som root 2. Sjekk /etc/passwd (ikke endre noe her!) for bruker id'er og gruppe id'er (Bruker:passord:brukerid:gruppeid:Navn:home:shell) 3. Bruk denne formelen når du setter opp diskene i fstab: /dev/hdxy /mnt/whatever ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=<brukerid>,gid=<gruppeid> 0 0 x=disknavn (a=master,b=slave) y=partisjonsnummer whatever=navnet på mappen i /mnt der du vil mounte partisjonen ro=read-only users=lar brukere mounte og unmounte disken nodev, nosuid= gjør så du ikke kan endre rettigheter eller struktur på filsystemet uid,gid = setter eiere av partisjonen Det anbefales ikke å bruke umask på ntfs partisjonen (ihvertfall min erfaring) fordi du gir så mange andre options som setter de samme begrensningene. Dessuten tar umask fra rettigheter mens chmod gir rettigheter: chmod 777 vil gi alle brukere rwx, da vil: umask 007 gi chmod 770, hvis chmod 555, da vil umask 035 gi chmod 520, osv... har du FAT partisjon, er det lettere å bruke umask fordi da slipper du ro,noexec,nodev,nosuid MarcelSB Lenke til kommentar
CerveZa_ Skrevet 11. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2003 Dette putta jeg inn i /etc/fstab /dev/hda1 /mnt/ntfs_c ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=<0,500>,gid=<0,500> 0 0 /dev/hda5 /mnt/ntfs_d ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=<0,500>,gid=<0,500> 0 0 /dev/hdb5 /mnt/ntfs_e ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=<0,500>,gid=<0,500> 0 0 /dev/hda6 /mnt/ntfs_f ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=<0,500>,gid=<0,500> 0 0 Dette kom når jeg tok en 'mount -a' mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hda1, or too many mounted file systems mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hda5, or too many mounted file systems mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdb5, or too many mounted file systems mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdb6, or too many mounted file systems Det funka når jeg bare brukte option'en 'users', men da var det bare root som fikk tilgang Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Når jeg skriver i denne formen <brukerid> skal du ikke skrive < og >... Dessuten kan ikke uid og gid være det samme... ta en ekstra titt på /etc/passwd :wink: Slik skal (sannsynligvis) fstab'es din se ut: /dev/hda1 /mnt/ntfs_c ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=500,gid=100 0 0 /dev/hda5 /mnt/ntfs_d ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=500,gid=100 0 0 /dev/hdb5 /mnt/ntfs_e ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=500,gid=100 0 0 /dev/hda6 /mnt/ntfs_f ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=500,gid=100 0 0 Dette burde funke strålende :wink: MarcelSB Lenke til kommentar
whoi Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Jeg bruker /dev/hda1 /mnt/c ntfs noauto,user,ro,umask=0222 0 0 og det funker fint å mounte og lese for vanlige brukere. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Jeg bruker /dev/hda1 /mnt/c ntfs noauto,user,ro,umask=0222 0 0 og det funker fint å mounte og lese for vanlige brukere. Hvilke rettigheter gir umasken deg??? MarcelSB Lenke til kommentar
whoi Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Etter det jeg kan huske så gjør den at alle brukere får read og execute tilgang på alle mapper, og read tilgang til filer, på ntfs disken. Lenke til kommentar
CerveZa_ Skrevet 11. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2003 Jo, både gruppe id og user id til min bruker er 500, root hadde 0 på begge, derfor brukte jeg begge, jeg tok vekk "< og >", user id 0 og bruker id 0 nå funker det, både root og bruker 500 får tilgang Takk for hjelp! :smile: Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Jo, både gruppe id og user id til min bruker er 500, root hadde 0 på begge, derfor brukte jeg begge, jeg tok vekk "< og >", user id 0 og bruker id 0 nå funker det, både root og bruker 500 får tilgang Takk for hjelp! :smile: Har aldri sett at en bruker har samme uid og gid, det var rart :o Forresten, en mappe/partisjon/whatever kan ikke ha to eiere, så uid=0,500 går ikke :wink: Det er ikke vits å skrive uid=0, fordi root har tilgang til absolut alt uansett MarcelSB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå