Gå til innhold

Brukeres tilgang til monterte partisjoner

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått til ntfs støtte i Red Hat 8.0

Jeg har 4 ntfs partisjoner jeg vil at alle brukere skal ha lese og kjøre tilgang til fra Linux

partisjonene er

/dev/hda1

/dev/hda5

/dev/hdb5

/dev/hdb6

disse skal monteres på /mnt/ntfs_c, /mnt/ntfs_d osv...

I fstab har jeg satt option til 'user', og jeg har tatt 'chmod 555' på alle /mnt/ntfs_x mappene

Men allikevel får jeg:

'-bash: cd: /mnt/ntfs_c: Permission denied'

Hva gjør jeg for å la alle brukere, ikke bare root, få tilgang?

(er vant med fat32 som blir ferdig kunfigurert for montering i installasjon... :p)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Log inn som root

2. Sjekk /etc/passwd (ikke endre noe her!) for bruker id'er og gruppe id'er (Bruker:passord:brukerid:gruppeid:Navn:home:shell)

3. Bruk denne formelen når du setter opp diskene i fstab:

/dev/hdxy /mnt/whatever ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=<brukerid>,gid=<gruppeid> 0 0

x=disknavn (a=master,b=slave)

y=partisjonsnummer

whatever=navnet på mappen i /mnt der du vil mounte partisjonen

ro=read-only

users=lar brukere mounte og unmounte disken

nodev, nosuid= gjør så du ikke kan endre rettigheter eller struktur på filsystemet

uid,gid = setter eiere av partisjonen

Det anbefales ikke å bruke umask på ntfs partisjonen (ihvertfall min erfaring) fordi du gir så mange andre options som setter de samme begrensningene. Dessuten tar umask fra rettigheter mens chmod gir rettigheter:

chmod 777 vil gi alle brukere rwx, da vil:

umask 007 gi chmod 770, hvis

chmod 555, da vil

umask 035 gi chmod 520, osv...

har du FAT partisjon, er det lettere å bruke umask fordi da slipper du ro,noexec,nodev,nosuid

MarcelSB

Lenke til kommentar

Dette putta jeg inn i /etc/fstab

/dev/hda1 /mnt/ntfs_c ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=<0,500>,gid=<0,500> 0 0

/dev/hda5 /mnt/ntfs_d ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=<0,500>,gid=<0,500> 0 0

/dev/hdb5 /mnt/ntfs_e ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=<0,500>,gid=<0,500> 0 0

/dev/hda6 /mnt/ntfs_f ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=<0,500>,gid=<0,500> 0 0

Dette kom når jeg tok en 'mount -a'

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hda1, or too many mounted file systems

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hda5, or too many mounted file systems

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdb5, or too many mounted file systems

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdb6, or too many mounted file systems

Det funka når jeg bare brukte option'en 'users', men da var det bare root som fikk tilgang

Lenke til kommentar

:lol:

Når jeg skriver i denne formen <brukerid> skal du ikke skrive < og >...

Dessuten kan ikke uid og gid være det samme... ta en ekstra titt på /etc/passwd :wink:

Slik skal (sannsynligvis) fstab'es din se ut:

/dev/hda1 /mnt/ntfs_c ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=500,gid=100 0 0 

/dev/hda5 /mnt/ntfs_d ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=500,gid=100 0 0 

/dev/hdb5 /mnt/ntfs_e ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=500,gid=100 0 0 

/dev/hda6 /mnt/ntfs_f ntfs ro,users,noexec,nodev,nosuid,uid=500,gid=100 0 0

Dette burde funke strålende :wink:

MarcelSB

Lenke til kommentar

Jo, både gruppe id og user id til min bruker er 500, root hadde 0 på begge, derfor brukte jeg begge, jeg tok vekk "< og >", user id 0 og bruker id 0

nå funker det, både root og bruker 500 får tilgang

Takk for hjelp! :smile:

Lenke til kommentar
Jo, både gruppe id og user id til min bruker er 500, root hadde 0 på begge, derfor brukte jeg begge, jeg tok vekk "< og >", user id 0 og bruker id 0  

nå funker det, både root og bruker 500 får tilgang  

Takk for hjelp! :smile:

Har aldri sett at en bruker har samme uid og gid, det var rart :o

Forresten, en mappe/partisjon/whatever kan ikke ha to eiere, så uid=0,500 går ikke :wink:

Det er ikke vits å skrive uid=0, fordi root har tilgang til absolut alt uansett :yes:

MarcelSB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...