Gå til innhold

Har du noen "tvangstanker" eller "fobier"?


Rebellen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, artig tråd, godt å se at det ikke bare er meg som har snåle tvangstanker :p

 

- Må alltid åpne kjøleskapet, uansett.

- Dobbeltsjekker at jeg har skrudd av komfyr og ovn. Uansett hvor mange ganger jeg gjør dette, tenker jeg alltid på om jeg faktisk sjekket det.

- Livredd for klovner, ble skremt av IT da jeg var yngre :p

- Prøver å nå en lyktestolpe eller ett tre før en bil, og beregner om det er sannsynlig at jeg greier det. Hvis det heller ser dårlig ut, dropper jeg det :p

- Blir dritsur hvis viskerne på bilen går for fort (har regnsensor) i forhold til nedbørsmengden. Kunne røsket de av enkelte ganger, hehe.

- Hvis det er sol når jeg kjører eller er passasjer, må jeg bite tennene sammen på solstedene og "ta de opp igjen" når jeg kommer til skygge. Gjort dette så lenge jeg kan huske.

- Når jeg hører på sanger, må jeg ta å telle ordene på fingrene. F.eks "With the lights out, it's less dangerous." Dette blir 7 bokstaver, noe som ikke går opp i opp med de fem fingrene. Mister litt lysten på sanger som ikke matcher med fem bokstaver, særlig på refrenget. Helt sykt, I know :p

- Volumet på tv'en må stå 5, 10, 15 osv. 17 er krise!

- Har noen snåle tanker når jeg f.eks er i byen. Tenker sånn av hvis jeg ikke gjør det og det, kommer diverse ting til å skje med venner. Eks: Hvis jeg trør på den ruten der, kommer venninnen min til å miste bussen. Forstår ikke hvor jeg har dette fra :p

 

Puh, deilig å få det ut :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye "morsome" fobier folk har må jeg si. Må si mange har noen rare tvangstanker også, noen er kanskje til og med på grensen til å legges inn :p

 

Selv har jeg veldig få "fobier". Det eneste jeg kommer på er veps/humler. Jeg er seriøst livredd for veps og humler og jeg aner ikke hvorfor. Jeg vet jo at de slett ikke er farlige, men jeg får dødsangst bare jeg ser en veps i nærheten. Det merklige er at jeg godt kan plukke opp alle edderkopper og studere dem. Jeg er overhode ikke redd for andre insekter, men akkurat den stygge vepsen hater jeg. Er det en veps i rommet, ja så går jeg pokker ikke inn dit. Hjertet mitt hopper rundt i kroppen og jeg føler den skal drepe meg når som helst. :cry: "Pzzzz hvor er du Mantoius!? Jeg skal ta deg!!" sånn føler jeg de svirrer rundt. Har prøvd å studere vepsen for å bli kvitt litt redsel, men jeg blir bare reddere når jeg ser macro-bilder av det alien hodet deres. Har aldri fått stikk fra en veps, og det har nok kanskje med at vepsen aldri har hatt en mulighet til det. Jeg kan fint finne på å spurte og slå rundt med midt i sentrum om sommeren om jeg merker en veps i nærheten av meg. HATER også når den står stille i lufta foran meg og gjør bråe bevegelser fra side til side - har jo faen aldri kontroll på hva den driver med og når den skal drepe meg.

Til og med slanger er jeg ikke redd for, kun den forbanna vepsen/humla! Jordveps.. å herregud jeg dør.

 

Har vel ingen "tvangstanker". Eneste må være at jeg aldri kan ha volumet på 13 på TV-en. Jeg er ikke redd for tallet 13 andre plasser og fredag den 13. gidder jeg ikke å bry meg om, men akkurat den TV-en kan så absolut ikke stå på 13! Tar noen fjernkontrollen og skrur opp eller ned til 13, så koster det meg ikke 2,50 å justere volumet vekk fra 13 :roll:

 

Edit: epp epp! Kom faktisk på flere ting når jeg leste i tråden.

 

- Jeg MÅ ha facebook inners av fanene i mozilla. Det går ikke å ha facebook som nr 2 eller 3 på fanene. Det blir bare rot.

- Ser inn i kjøleskapet selv om jeg vet der ikke er noe spennende (Ganske vanlig ser jeg, hehe)

- Må ha et glass på PC-bordet. Tenk om jeg blir tørst og må gå helt ned for å hente et glass!

- Hver gang jeg fyrer i gang en film eller et program på PC-en bare mååå jeg legge inn en snus. Det er helt krise om jeg ikke legger inn en pris når jeg skal se et program eller en film! Om det er noe jeg skal se.. f.eks "Om 20min får jeg tid til å se filmen jeg har gledet meg til" så venter jeg med å ta meg en snus til den begynner.

 

Jeg også!

 

100 - 150 - 200, osv. Kan ikke ha noen stygge "uryddige" tall :p

 

AHA!

Når jeg jobba på bensinstasjon forstod jeg aldri hvorfor enkelte folk som betalte med kort var så forbanna opptatt av de runde tallene. En fyr klikka jo nesten når jeg sa "301 kroner da" "Hæ? Jeg fylte jo for 300 blanke! Altså.. åh. men" Så står fyren der med et kort med et beløp han helt sikkert ikke vet nøyaktig hva er. "Nja det blir jo nesten 300,- da siden du betaler med kort. 300 kroner og 74 ører nøyaktig nok" Dette kom jo fyren knapt over, haha.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Jeg driver også å ser i kjøleskapet, gjerne med 2 minutters mellomrom hvis jeg kjeder meg. Aldri noe spennende der..

Noen ganger, når jeg sitter i en bil, blunker jeg rett før bilen kommer til en lyktestolpe, eller når bilen er midt imellom. Hvis jeg prøver å slutte med det så må jeg sitte å tenke på når jeg skal blunke :D

Jeg var også slik at volumet på TVen skulle være på 15,20 osv. nå har jeg sluttet med det, nå skal det være på 21, 26 osv. Aner ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Jeg er livredd for snegler, og har alltid vært det.

 

ein gong då eg var liten samla eg alle sniglane eg kunne finna i regnveret og putta dei i ein isboks ute på eit bord. Eg gløyme aldri alle sniglane over heile bordet!

 

Back to topic.

 

Fobiar: verta helden fast, utruskap.

Har mareritt om den siste.

Har og fobi mot å ha noko i annsiktet.

 

Tvangstankar: tørka fjes, munn, nese. Stramma hestehale. Rette briller. Ikkje gå på strekar, denne har vorte svakare men hopper alltid over linjer i spel, td. Wow.

Vanskeleg å la vera. Eg har tvangstankar om å pitla med alt mogeleg, klare ikkje lata ver, må nett.

Lenke til kommentar
Snur jeg meg 360 grader en vei, må jeg snu meg 720 grader den andre veien, for så å snu meg 360 den opprinnelige veien igjen (sånn blir det balanse og "riktig"). Så jeg er generelt opptatt av balanse :S

 

Jeg hadde sjukt med tvangstanker for omtrent 1 år siden elns. Var veldig opptatt av "balanse" sånn som du. Hvis jeg skulle gå inn på en butikk med både rullestolinngang og trapp, måtte jeg alltid gå samme vei tilbake. Gikk også alltid inn gjennom kassa, så jeg kunne gå ut der også. Kunne heller ikke ta på dørhåndtak. Hadde alltid en klut i lomma til å åpne dører.

 

Nå har jeg så og si klart å slutte med alle tvangstankene, men jeg er til en viss grad opptatt av "balanse". Kan også nevne at jeg har forferdelig høydeskrekk. Noen få meter er nok til at jeg huker meg sammen i gråt og hiver etter pusten.

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at jeg får angst for ting som er nytt. Er ikke såpass ille som høydeskrekken min, men jeg prøver å holde meg unna alt som er nytt. For eksempel hadde mamma og pappa kjøpt ny vedovn til stua. For å komme meg bort til Tv'en må jeg passere den ovnen. Da går jeg så langt unna den som jeg klarer.

Lenke til kommentar
 
Snur jeg meg 360 grader en vei, må jeg snu meg 720 grader den andre veien, for så å snu meg 360 den opprinnelige veien igjen (sånn blir det balanse og "riktig"). Så jeg er generelt opptatt av balanse :S

 

Har AKKURAT samme greiene, feks hvis jeg sitter på PCen og trykker pila til venstre, må jeg trykke høyre pil 2 ganger og 1 gang til venstre.

 

 

Samme gjelder feks hvis jeg går rundt, og tråkker ekstra hardt med feks høyre bein, må jeg tråkke hardt 2 ganger med venstre og en gang til høyre.

 

Så det blir balanse.

 

Til tider tar det helt av, så jeg må feks trykke

 

←→→← så må jeg trykke →←←→, →←←→, for så å trykke ←→→← igjen, det blir dobbelt opp på en måte. Det trenger ikke nødvendigvis være piltaster, det kan være hva som helst, men det må gå opp i opp eller bli balansert som Goldshoten sier, og jeg blir helt SPRØ av det til tider.

 

Herregud, trodde ikke det var noen som gjorde det samme, har akkuratt samme "tvangstankene" :)

Lenke til kommentar

Har noe ganske rart: Hvis jeg ser på et TV-program som handler om Norge, eller noen nevner noe typisk norsk, så må jeg prøve å oversette dette i hodet til engelsk og ser for meg hvordan jeg skulle forklart dette til folk utenfor Norge.

 

Nasjonalismetvangstanke?wtf :ph34r:

 

I tillegg MÅ jeg sjekke om vekkerklokka er slått på minst 3 ganger før jeg legger meg.

Lenke til kommentar

Joa, har en del...

 

Tvangstanker:

  1. Fanene i Opera er alltid organisert. Diskusjon.no er lengst til venstre, så Globalhardstyle én til høyre. Kan ikke ha det annerledes.
  2. Før jeg skal på skolen, må jeg alltid bruke det store badet. Klarer ikke pusse tenna osv. på det lille badet.
  3. Tapper alltid med fingrene på maskinen etter takten i musikken. Jeg må liksom alltid vise for meg selv at jeg holder kroppen i sjakk med takten.
  4. Markerer alltid tekst jeg leser.
  5. Jeg sjekker ALLTID ovnen om platene er varme etter jeg har laget mat, selv om jeg er bombesikker på at de ikke er det. Repeterer gjerne 2-3 ganger i en sleng.
  6. Jeg har også samme problemet som World of Warcraft ("←→→← så må jeg trykke →←←→, →←←→, for så å trykke ←→→←") så alt blir 100 % balansert.
  7. Alle tall skal være "hele" og ikke uryddige... 10 - 20 - 50 - 100 - 200 osv. Ikke 26 - 82 - 205 osv. Har jeg for eksempel 502 kr på kortet, kjøper jeg en klubbe for at det skal bli 500 kr... Ja, ganske spesielt, men nødvendig for meg.
  8. Må alltid gå på kanten av fortauet, føles helt unaturlig å gå i midten...
  9. Må alltid gå på de hvite oppmerkingene på overgangsfelt. Generelt sett må jeg gå så alt henger systematisk sammen, bør ikke være overgangsfelt. Er det noen logiske objekter som ligger etter hverandre på veien så må jeg gå enten på eller mellom dem.
  10. Dørhåntak kan jeg ikke åpne med hendene mine! Jeg må alltid tukle hånda mi inni genseren for så å åpne den opp. Tenker mest på at det er uhygienisk.
  11. Når jeg går ved en vei, prøver jeg alltid å ha "konkurranser" med biler og syklister som kommer kjørende. "Hold pusten helt til den bilen har passert lyktestopla" er en gjenganger.
  12. Må alltid holde pusten når funksjonshemmede, mørkhudede, rare personer osv. går forbi meg. Nei, er ikke rasistisk, ligger bare i meg.
  13. Må alltid kle på meg systematisk. Underbokse → sokker → t-skjorte → bukse → genser. Ellers vil det virke ekstremt unormalt.

Det var vel det?

Lenke til kommentar

Alle linker jeg åpner, må jeg åpne i en ny fane, ellers går jeg bare i surr :/ Må også bare gå på de hvite stripene på fortauet :p Åpner alltid opp alle skapene med mat/godteri når jeg er på kjøkkenet, aner ikke hvorfor, må bare sjekke om det er noe godt der.. Men er det noe godt der så tar jeg det ikke :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...