Gå til innhold

Lynet slo ned i maskina.

Anbefalte innlegg

Hei... her en dag slo det ned i huset mitt, og dataen min vil selfølgelig IKKE starte opp...

Jeg lurer på noen bra forslag på å feilsøke komponenter i maskina.

PSU`en min Gikk trygdt sagdt til helvette..

Men lurer på om hovedkortet mit også er ødelagdt, fordi, når jeg sprang for å dra ut kontakta mi, gnistra det fra nettverks-ledningen.

I og med at det gnistra der, må det ha gått bra spenning i den. Jeg har sett over hele hovedkortet etter svidde komponeter.

Men, hvis det har gått galt med hovedkortet (som var nytt, sammen med prossesor) kan det jo når jeg kobler til ny PSU, gå galt med den og, fordi at hovedkortet kansje er kortslutta.

Og det vil jeg heldst slippe.

Noen forslag?

Beklager ufroståelig beskrivelse, men var ikke helt sikker på hvordan jeg skulle formulère det.

Håper på svar!!

MVH Håvar :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes veldig kjedelig ut. Det er fullt mulig at lynet fant seg vei inn gjennom nettverksledningen også, da dette ikke er så altfor unormalt om det først slår ned.

I værste tilfelle kan samtlige av dine komponenter være ødelagt, og PSU og hovedkort ville jeg vel i teorien regnet som dødt. Er du heldig så fungerer f. eks harddisken din (om du oppevarte viktige ting på den så ville jeg tatt backup av dette så raskt som mulig... om den fungerer vel og merke)

Legg merke til at det ikke er særlig bra å koble til ødelagt maskinvare til andre fungerende komponenter, og er du virkelig uheldig så kan det skade ny maskinvare om du blander maskinvare som er "halveis" ødelagt. :(

Lenke til kommentar

Nå ville jeg egentlig trodd at en nyere og god strømforsyning ikke så lett ville bli ødelagt om det var andre komponenter som ikke er helt fungerende. (de blier som regel å skru seg av om det skjer en form for kortslutning eller lignende, uten å ta skade av det)

Men er ingen ekspert innenfor dette temaet, og jeg kan ikke garantere noe. Jeg ville vel egentlig ikke tro maskinen startet opp om hovedkortet har fått seg et skikkelig støt, men det kan jo være verdt å prøve.

Lenke til kommentar

Om du har en ny pc og har inboforsikring vil jeg anbefale deg og gå till dem med den. Siden du vil sikkert i alle fall få noe igjen på den.

Over til feilsøking. En moderne PSU tar neppe skade av en feil i en annen komponent siden de er ganske godt sikkret. En sikring vil sansyneligvis bare gå inne i den eller den du har i fordeleren din på nettet i huset. Men husk at hvis en sikring i PSU går og du åpner PSU vil du møste garanti på den nye PSUen noe som er litt kjipt da.

Men Ved feilsøking kan det være kjekt og vite hvor strømmen har kommet inn. Kom den inn gjennom el.nettet eller telefonnettet gjennom nettverkskablen? Hvis den har gått inn gjennom PSU gjennom hovedkort og ut gjennom nettverkskortet kan for eks. andre komponenter som skjermkort, cd/dvd rom, hardisker osv være ok. Men det kan kanskje korte levetiden på komponentene vis de har fått seg ett litte sjok.

Ville tatt hele pcen til forsikringen og fått nye deler.

Men har du ikke inboforsikring og vil prøve og reparere vil det nok mest sansynelig være en begynelse og skifte PSU og hovedkort og så bytte ut videre etter hvert som det oppstår feil.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Takker... Men innbo gjelder ikke på PC og hjemme-underholdning, bare hvitevarer.

Men faren min Jobber i fengsel, og får kansje topp-innbo forsikring.

Siste Nytt: Fikk PSU`en fra komplett idag.

Monterte og testa å starta opp; 30 sekunder etter starta maskina sakte men sikkert opp.

Har ikke fått testa om noe virker, fordi skjermen min også var ødelagdt.

Venter på hvordan det blir med innbo-forsikring og garanti..

Og gleder meg til å spille spilla mine og more meg med "stormbreaker`n" min.

takker kjempemye for hjelp og meninger!

Pakka jeg fikk idag redda dagen min!!! :)

Lenke til kommentar

Så du vet altså ikke om det kommer bilde på skjermen fordi skjermen også er ødelagt?

Ikke for å ødelgge "festen" her, men det skal nevnes at det skal litt til for å få bilde på skjermen. At den strater betyr jo egentlig bare at deler av hovedkortet fungerer.

Problemet ved defekthet er som regel å få bilde på skjermen ivhertfall. ;)

Lenke til kommentar
Så du vet altså ikke om det kommer bilde på skjermen fordi skjermen også er ødelagt?

Ikke for å ødelgge "festen" her, men det skal nevnes at det skal litt til for å få bilde på skjermen. At den strater betyr jo egentlig bare at deler av hovedkortet fungerer.

Problemet ved defekthet er som regel å få bilde på skjermen ivhertfall. ;)

Ville ha testet en annen skjerm på den også.... Kan være skader på hovedkortet eller skjermkort som gjør at ikke du får noe bilde opp :ermm:

Kjedelig inboforsikring du har da :p Min dekker stort sett alt! Til og med hvis jeg gjør skader på andres inbo og lignende med uhell. En kompis som har samme forsikring rev døra av en annen kompis sin bil med uhell da han gikk ut av bilen, BANG! der tok en annen bil bildøra. Da fikk han dekka kompisen sin bildør på inboforsikringa som vi har :!:

Lenke til kommentar

Kult..

Jeg starta opp maskina med ne midlertidig skjerm idag, og får samme gamle bios loading.

Har ikke operativsystem på maskina mi nå, men allt virker som om det ikke har sjedd noe.

Men er fremdeles nyssgjerring på om nettverkskortet mitt virker. Har enda ikke internett fordi ruotern min gikk sundt, men skal få ny fra eidsiva om ett par dager.

Nye srømforsyninga er på 400w, men det virker som om den er vor svar, fordi den er kjempetreig når jeg starter opp.

Trengst tross allt mye styrke for å drive to 8500gt sli kort, 4 harddisker, 5 vifter og 3 DVD rom.

Morsomeste er at det lokter svidd av dataen min...!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...