Gå til innhold

Utrolig varmeutvikling i 6800GT

Neptun_

Anbefalte innlegg

Har en eldre pc som jeg har et lite problem med. Når pc står på er varmen i skjermkort 114 grader Celcius i snitt. Det er sykt. Lurer på hva dette kan skyldes. Vurderer å formatere harddisken da det ikke har vært gjort siden 2006, men kan det egentlig ha noe med den syke varmgangen i kortet å gjøre? Har pr nå to 80mm vifter og en bordvifte ståendes som blåser på kortet uten at det hjelper. Hele driten tar vel snart fyr

post-64837-1213382549_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6800GT er kjent for å bli varmt, men ikke SÅ varmt!

Mine to 6800GT kunne nok komme opp i en 85-90 grader under belastning, men ikke noe mer enn det. Og dette med dårligere kabinettkjøling. 6800GT er et gammelt kort, og det kunne jo tenkes det har kommet litt støv på det. (dette er veldig vanlig for eldre kort, at de blir dekket av et godt lag med støv)

Ville nok vurdert å tatt ut skjermkortet, og deretter blåse det rent for støv. Da helst med trykkluft på boks! :)

Edit: Er du av den litt mer praktiske typen, så kan det jo kanskje være en ide å ta av dekselet på kjøleren (er vel en 4-5 små skruer) for å rengjøre kortet skikkelig. Kjøleren blir ikke tatt av, men kun det lokket med "klistremerket". ;)

Garantien forsvant vel uansett for lenge siden, og det er ganske så ufarlig så lenge du ikke har bestemt deg for å fjerne hele kjøleren. (skruene på baksiden)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Hei,

Disse kortene blir ganske varme, og trenger kjøling. Siden dette er en gammel PC, er det stor sannsynlighet for at det ligger en del støv i kjøleribbene som sperrer for luftstrømmen og fører til dårligere kjøling. Har du sjekket dette? Støvsuging eller trykkluft på boks er å anbefale for å fjerne støv.

Ellers er ikke 114 grader celsius noen drepende temperatur for dette skjermkortet. Så vidt jeg husker, skal kortet tåle 135 grader før det automatisk begynner å redusere ytelsen.

Lenke til kommentar

Har selv erfaring at et slikt kort får artifacts og slikt ved rundt 115 grader, så det kan jo ikke være så altfor bra for det. (og det er det jo ikke)

Men som sagt så dør det nok ikke før det blir litt varmere. Selv om nok kan korte ned levetiden ved en slik temperatur.

Lenke til kommentar

Hadde akuratt samme problem, så jeg kjøpte http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331191

Som virka jævla bra... før gjikk jeg over varmeterskelen på 120 grader..

med den nye kjølinga var jeg ikke over 50.

Monteringa er ganske enkel...

1- Skru ut de 4-5 skruene på dekselet.

2- skru ut kjøleribber.. ganske enkelt.

3- tørk av gammel kjølepasta.

4- Sjekk att ingen ann-ordining fra den gamle kjølinga er der...

5- fest den nye kjølinga med fire skruer... PS! legg på ny kjølepasta på alle komponenter.

6- koble til allt av strøm og alt...

7- start opp.

8- MOR DEG!!!

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke så lenge siden jeg tok av kjøleribba og rengjorde og blåste uten at dette hadde noe særlig effekt. Problemet er jo det at jeg ikke kan spille noe som helst i 5 minutter før hele skjermen blir en eneste stor artifact. Den kjøleren fra komplett er fristende, men det er surt å koste på maskina så mye...

Lenke til kommentar

Ja. Er det snakk om AGP eller PCI-e versjonen av skjermkortet?

Hvis det er PCI-e så kan det jo nesten være like greit med et nytt et som ikke bruker så mye strøm. Når man først skal legge ut litt penger, så er det ikke altfor mye mer som skal til for å få et som er ca like bra. :)

Lenke til kommentar

6800GT og 6600GT har nok vært kjent for å ha for dårlig kjøler i forhold til strømforbruket, så det skyldes nok hovdsakelig dårlig kjøling ja. Har selv merket at et 6600GT kort til en venn av meg ble såpass varmt at det kommer artifacts (110-115grader), og hvordan det over tid har fått temperaturen til å stige var og er nok litt uvisst.

(støv var ikke noe problem)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...