Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brokobling på cd spiller

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er sammenhengen mellom at det skal kobles 6'' høytalere til en cd-spiller, og brokobling? Brokobling er jo å koble sammen flere kanaler på en forsterker for å få ut høyere effekt.

Kan vel tenkte meg at det som er her er at han ikke skal ha noe mer på spilleren, og derfor ønsker maks effekt på 6"erene. Jeg har gått og lurt på det samme noen ganger. Hvorfor kan de ikke lage spillere som kan brokobles, eventuellt ha en skikkelig 2-kanalers forsterker, og så ha linjeutgang til bakhøytalerene. Vet at total effekt som en spiller kan dra blir begrenset av varmeutvikling og strømbruk, men jeg vil heller ha denne effekten på to høytalere, slik at de spiller brukbart, enn å smøre det utover 4, hvor ingen blir bra, og alle kanalene trenger forsterker.

Lenke til kommentar

Pioneer sin DEH-P80MP kunne brokobles og funket relativt greit til å drive en 10" billigsub med..

men vet ikke om de har ført dette videre på noen spillere, denne modellen gikk vel ut i fjor.

ser dog ingen vits i å brokoble når det er snakk om vanlige høyttalere..

Lenke til kommentar
Kan vel tenkte meg at det som er her er at han ikke skal ha noe mer på spilleren, og derfor ønsker maks effekt på 6"erene. Jeg har gått og lurt på det samme noen ganger. Hvorfor kan de ikke lage spillere som kan brokobles, eventuellt ha en skikkelig 2-kanalers forsterker, og så ha linjeutgang til bakhøytalerene. Vet at total effekt som en spiller kan dra blir begrenset av varmeutvikling og strømbruk, men jeg vil heller ha denne effekten på to høytalere, slik at de spiller brukbart, enn å smøre det utover 4, hvor ingen blir bra, og alle kanalene trenger forsterker.

Skjønner. Det er jo et godt poeng. Bedre med 2 ok, enn 4 dritt.

Lenke til kommentar

Nå blir det litt enkel ordbruk her, lenge siden jeg fordypet meg i dette, så teknisk ordvalg er kanskje litt tvilsomt her, ingeniører bes tilgi meg.

Spillerenes forsterker består av en eller flere transistor-chips, 2 x 10 watt RMS er helt vanlig pr. chip. TDA-2005 var vel standard i europeiske spillere på 80-tallet.

h6748.jpg

Så med fire stk i spilleren, har man egentlig 8 x 10 watt RMS tilgjengelig, men dette blir brokoblet i spilleren/chipene til 4 x 20 watt, som jo er det vanlige idag. Jamfør eldre Blaupunkt og Grundig-spillere, som gjerne hadde 4 x 10 watt, men som kunne brokobles på høytalerutgangen til å bli 2 x 20 watt. Årntli' Hi-tekk den gang... :) Så når man ikke kan brokoble forsterkeren på en spiller i dag, er det fordi den (som regel) er brokoblet allerede for å få 20 watt i hver kanal.

Pioneer har gjort det litt anderledes med sin mulighet for å faktisk kunne brokoble bakutgangene, og den tekniske årsaken der har jeg ikke sett så mye på.

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...