Gå til innhold

Opprydding i filer på maskinen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en maskin som har blitt veldig treg, og dermed sjekket jeg minnet på maskinen. Stor var min forbløffelse da jeg så at minnet faktisk var nesten helt brukt opp... hvordan i all verden har jeg klart å fylle opp over 90 GB?? :hmm: Har Vista.. men likevel??

Vel - noe må gjøres! Jeg har klart å rydde opp noe og har nå ca 15 GB ledig plass.. imidlertid tror jeg at jeg fortsatt har mange filer lagret på flere steder på maskinen. Har tidligere fått hjelp av en meget god venn til å rydde opp på min forrige maskin (OT: Hvor er gode venner når man trenger dem? Av alle steder på Harestua.. :D ).

Dermed søker jeg hjelp her: Mener at vi brukte et program som fant ut av slike filer slik at man kunne slette de man ikke trengte og kun ha de lagret et sted. Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tusen takk :) Skal prøve det.. men det med systemgjennoppretting - hvor finner jeg det?

har dessverre ikke xp lenger,

men hvis du høyreklikker på " min datamaskin e.l.>egenskaper " på skrivebordet skal det være en fane

" systemgjennoppretting " eller under en fane avansert.

der kan man justere % i systemgjennoppretting.

lykke til

Lenke til kommentar
Det er Vista jeg har.. og jeg finner ingen innstilling. Står bare noe om at det må være en viss diskplass på maskinen for å kunne kjøre det.

dette stemmer, i vista brukes det opp til 15 % av disk kapasiteten til gjennoppretting.

( alt for mye etter min mening )

men har dårlig tid nå, så jeg kommer tilbake til dette imorgen.

lykke til

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen! Har nå kjørt det du sa, og har kommet opp i 18,3 ledig plass.. men må nok til å finne noe mer å slette ja.. :(

slett alle systemopprettingspunkter utenom de siste ( vista tar opp til 15 % av plassen )

hoyreklikk på C:/ >egenskaper>avansert > diskopprydding > flere alternativer ( der finner du systemoppretting og skyggekopier, hvor du kan slette som nevnt )

lykke til

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen! Har nå kjørt det du sa, og har kommet opp i 18,3 ledig plass.. men må nok til å finne noe mer å slette ja.. :(

slett alle systemopprettingspunkter utenom de siste ( vista tar opp til 15 % av plassen )

hoyreklikk på C:/ >egenskaper>avansert > diskopprydding > flere alternativer ( der finner du systemoppretting og skyggekopier, hvor du kan slette som nevnt )

lykke til

Jeg hadde faktisk ingen gjennopprettingstidspunkt før jeg laget et i går..ble litt skremt av det ja...Så det er nok andre filer jeg må gå på.. Tror vel jeg har en del programmer jeg ikke har bruk for, men aner jo ikke hva jeg trygt kan slette eller hva systemet faktisk kan ha bruk for :(

Lenke til kommentar

Tusen takk :) Den skal jeg prøve, for jeg lurer fælt på hva som tar opp så mye plass, men når jeg har gjort det er det da noen måte å finne ut av om de filene jeg har fakisk er til noen nytte, eller om de trygt kan slettes? Synes det stadig legger seg til tilleggsprogrammer som jeg er usikker på om jeg trenger eller ikke, og for sikkerhetsskyld :blush: så godtar jeg de....

Endret av granny
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg tar opp igjen denne tråden - da jeg nå - igjen... etter å (ufrivillig) måtte bytte harddisk på maskinen IGJEN har full maskin! Jeg forstår det bare ikke, da jeg nå hverken har musikk eller bilder på maskinen som tar plass. Er det noen her med peiling som kan se på vedlagte bilder og forklare meg? Jeg forstår ikke hvorfor "egenskaper" på C sier at disken er nesten full, men at utskriftsbilde av win dir sier at C bare bruker 36,8 GB?

post-134113-1225976447_thumb.jpg

post-134113-1225976473_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...