Gå til innhold

Søkte jobb hos selskap, men regnskapet gjør meg skeptisk

Anbefalte innlegg

Jeg søkte jobb hos et selskap, og kom for så vidt ikke videre, noe jeg var litt glad for når jeg fant ut hva mesteparten av jobben gikk ut på.

Men når jeg går inn og ser på proff.no om selskapet sin økonomi, så vises dette: Proff.no

Noen som kan avkrefte/bekrefte min forutintatte holdning om at noe ikke helt stemte her?

For på møtet presenterte de seg som allways profitable, no debt, og cashflow positive innen 6 måneder hver gang de åpnet et nytt kontor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

litt lite info på den linken, ikke det at et enkelt regnskap hadde vært basis nok heller, men på generelt grunnlag så trenger ikke en lav egenkapital prosent og et evt negativt årsresultat være negativt isolert sett mtp at selskapet driver å ekspanderer

Lenke til kommentar
litt lite info på den linken, ikke det at et enkelt regnskap hadde vært basis nok heller, men på generelt grunnlag så trenger ikke en lav egenkapital prosent og et evt negativt årsresultat være negativt isolert sett mtp at selskapet driver å ekspanderer

Enig for så vidt, men jeg jeg reagerte over resultatene som kom opp når du trykker på mer data. Men jeg er spent på 2007 regnskapet, hva det sier.

Hovedsaklig reagerte jeg på at de hevder de alltid har profitt og ingen gjeld på intervjuet, men så vidt jeg kan se så har de det av resultatene presentert på proff.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om linken din inneholder revisors anmerkninger, men

* Kortsiktig gjeldsandel overstiger 90 %

* VI TAR FORBEHOLD HVA GJELDER VERDIEN AV FORDRINGER MOT TILKNYTTEDE SELSKAP OG AKSJER I DATTERSELSKAPER. VERDIEN ER AVHENGIG AV RESULTATFORBEDRINGER I DE TILKNYTTEDE SELSKAP.

* Selskapets aksjekapital er tapt i sin helhet (Kilde: Revisor)

* Egenkapitalen er tapt (Kilde: Styret)

her er de. Og de oser jo ikke akkurat av soliditet.

Fordingene på 39 mill fordeler seg som 6 mill i kundefordringer og 33 mill som "andre fordringer". Og når Revisor sier det han sier her må man kunne forvente at dette selskapet her har en tvilsom regnskapsmoral.

Jeg hadde valgt å være javlig skeptisk, men så er det meg det da.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

mulig jeg fremla det litt feil, altså enkelt sagt , du har 200`000 i fremførbart underskudd i 2005, i 2006 har du et overskudd på 100`000, disse kan du ta ut, men fremførbart underskudd er nå bare 100`000. Hvis det ikke er lov har vel jeg vært heldig med revisor

Lenke til kommentar

Nå er vi på et sidespor i tråden, men Christian får bare bære over med oss.

§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte

(1) Som utbytte kan bare deles ut årsresultat etter det godkjente resultatregnskapet for siste regnskapsår og annen egenkapital etter fradrag for

1. udekket underskudd;

2. balanseført forskning og utvikling, goodwill og netto utsatt skattefordel;

3. den samlede pålydende verdi av egne aksjer som selskapet har ervervet til eie eller pant i tidligere regnskapsår, og kreditt og sikkerhetsstillelse etter §§ 8-7 til 8-9 som etter disse bestemmelsene skal ligge innenfor rammen av fri egenkapital;

4. den del av årsoverskuddet som etter lov eller vedtekter skal avsettes til et bundet fond eller ikke kan utdeles som utbytte.

(2) Selskapet kan ikke utdele utbytte dersom egenkapitalen etter balansen er mindre enn ti prosent av balansesummen, uten å følge en fremgangsmåte som fastsatt i §§ 12-4 og 12-6 for nedsetting av aksjekapitalen.

(3) Egenkapital som kan utdeles som utbytte etter første og annet ledd uten å følge fremgangsmåten etter §§ 12-4 og 12-6, regnes som selskapets frie egenkapital.

(4) Det kan ikke i noe tilfelle besluttes utdelt mer enn forenlig med forsiktig og god forretningsskikk, under tilbørlig hensyn til tap som måtte være inntruffet etter balansedagen, eller som må forventes å ville inntreffe.

(5) Ved beregningen av fri egenkapital kommer kreditt til en aksjeeier ikke til fradrag etter første ledd nr 3 i den grad kreditten avvikles ved at det foretas en avregning i utbyttet.

Dette sier aksjeloven om utbytte, og da mener jeg at det du skisserer der kan være galt. Med forbehold om at jeg overhodet ikke har kjennskap til ditt aksjeselskap.

Lenke til kommentar

begynner å bli noen år siden, dette var året etter at det ble innført utbyttebeskatning og en måte å få ut pengene, involverte et oppkjøp av et annet firma med et fremførbart underskudd, hvorpå dette firmaet ble fusjonert med et annet. Ikke min sterke side, men derfor jeg betaler en revisor for å fortelle meg hvordan ting skal gjøres og en annen for å faktisk være revisor, jeg innser selvfølgelig at å kunne ta ut utbytte med en negative EK ville vært en fin fin måte å melke et firma og putte den i toern på kredittorene.. men på dette tidspunkt var egenkapitalen postiv og det fantes aktiva i firmaet, det var bare dette fremførbare underskuddet som gjorde det mulig å ta ut penger uten å skatte av det.

Men nå er vi vel ganske bra OT ..

back on track, Hørt noe mer fra de Christian, evt tar du jobben ?

Lenke til kommentar

Jeg gikk ikke videre, men det og diverse ting som dukket opp på yahoo og karrierestart tydet på at noe ikke var riktig.

Karrierestart antydet at de startet traineeprogrammet flere ganger i året, sist gang var visst i mars allerede, og nå hadde de det på nytt i juni.

Totalt rekruterte de 70 personer i Norge årlig, og det er utelukkende gjennom det programmet.

I tillegg profilerte de seg med at de alltid går i overskudd, cashflow positive på en hver ekspansjon utenlands. Jeg tror de talte ca 32 kontorer i utlandet, totalt 600 ansatte, og en charity school i Afrika, tatt i betraktning at selskapet er norskt, så var det forbausende lite om det på google. Søkte med selskapets navn.

Da selskapet møtte oss i Oslo, presenterte de seg med at de 8 var alle ved Oslo kontoret, og om jeg så legger godviljen til, så nekter jeg å tro at et selskap som har holdt på siden 2001 i følge dem, ansetter medio 30-40 personer i året, ettersom stillingsannonsen sier 5 stykker:

http://www.finn.no/finn/job/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

Om de hadde en i mars, så kan en anta de har en annenhver måned i beste fall, og de har den på hvert kontor i hele verden.

Jeg får det bare ikke til å gå opp.

Lenke til kommentar
Lukter det dritt, har det som regel noe med avføring å gjøre. Tror du har tatt en god avgjørelse der.

Utrolig mye dritt som har kommet til det norske arbeidsmarkedet de siste åra. Skulle tro det var fritt fram, og det er det kanskje... Norske politikere er vel bare administratorer for EU.

Lenke til kommentar

At revisor slakter regnskapet er en klar pekepinn på at dette lukter fishy.

Samtidig nevner revisor at konsernselskapene som skylder penger til dette selskapet går så grevla dårlig at de sannsynligvis ikkje noengang kommer til å få inn disse pengene..

allways profitable, no debt, og cashflow positive

Grunnen til at de ikke har gjeld er at med så negativ egenkapital ville de aldri få lån..

Og den jobbannonsen.. Masse fancy ord og flotte titler, men NADA om hva jobben faktisk går ut på!

Nei, dette virker til å være noe du bør holde deg langt unna!

Endret av bvlgari
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Negativ EK er ikke så vanskelig å oppnå, tusenvis av selskaper som driver med det.

En mulig grunn kan være at det er veldig lønnsomt å finansiere driften med lån? (ikke at det står noe langsiktig gjeld i balansen..)

Negativ arbeidskapital er kanskje ikke så bra å drive med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...