aksjetrading Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Vel, spørsmålet er selvsagt valg for å skape oppmerksomhet. Men ser det gang på gang, i alt fra fotball bilder, til bilder som linken under. Er avisene redde for å fjerne ting som overhode ikkje hører hjemme i bilde? Bilde som er linket til, er et godt eks på at alt går galt. Burde plassert paret mye mer ryddig, og fjernet eller komponert bilde slik at folk til venstre ikkje kom med. http://www.ba.no/nyheter/article3605204.ece og her er et sporsbilde av en jeg står ved siden av, støtt og stadig. Bilde er itilegg helt feil eksponert http://www.askoyv.no/sport/lurte-loddefjord/ Er det bare de som redigerer for nettbruk sin skyld at det blir så totalt hjelpeløst? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Dette handler vel hovedsaklig om at aviser - både på nett og i papirutgave - har faste formater å holde seg til når det gjelder bilder. Nettutgavene har ofte faste pixelstørrelser bildet skal passe inn på, og papirutgavene må croppe så det passer innenfor spaltebreddene i avisen. Man kan ikke bare croppe vilt slik man gjør når bildet skal være helt frittstående på nett eller som print/utskrift. Når det gjelder sportsbildet du viser til så antar jeg at overkroppen er i sollys og resten i skygge. Det er umulig å ha en eksponering som dekker begge delene tilfredsstillende. Hadde overkropp/bakgrunn vært korrekt eksponert hadde jo gress og forgrunn vært nærmest sort... Endret 13. juni 2008 av Nonsens Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Dette handler vel hovedsaklig om at aviser - både på nett og i papirutgave - har faste formater å holde seg til når det gjelder bilder. Nettutgavene har ofte faste pixelstørrelser bildet skal passe inn på, og papirutgavene må croppe så det passer innenfor spaltebreddene i avisen. Man kan ikke bare croppe vilt slik man gjør når bildet skal være helt frittstående på nett eller som print/utskrift. Om dette stemmer, så bør de iallefall være mye flinkere å komponere. Skal på 30 min kunne komme med 100 eks som dette, på slett håndtverk. Det er omtrent like dårlig som en elektriker som kobler en motorfeil på et bilverksted, og gassene går inn, og ikkje ut. og til slutt. Om det ikkje er mulig i 2008 å croppe skikkelig, og samtidig beholde pixelstørelsen og bredden, da er vi jaggu ikkje kommet langt. Jeg tror ikkje helt på dette, og tror det bygger på slurv, som så ofte før fra avisene Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Jeg tror ikkje helt på dette, og tror det bygger på slurv, som så ofte før fra avisene Dette er tydeligvis helt nytt for deg, men i den virkelige verden har man ikke tid til å finjustere og herje med et bilde (og til en viss grad tekst) til pressebruk - særlig ikke på nett når ting skal ut snarest mulig. Gangen på mange 'raske' nettnyheter er: 1) saken skrives og sendes til desk som finjusterer/sjekker at alt er nogenlunde ok 2) et bilde smøres på i full fart 3) saken pubilseres på nett 4) Man går i gang med en ny sak... Hva DU klarer å prestere etter å ha finjustert og plukket ut bilder i en halvtime etter å ha hatt den luksusen det er å ta bilder for moro skyld en hel kamp er helt irrelevant i forhold til hvordan ting funker i virkeligheten. Hvis du en gang får en avtale om å levere bilder fast til en avis kommer du til å bli dypt fortvilet og forbannet over hvordan bildene dine behandles - og ikke minst hvilke som velges ut Endret 13. juni 2008 av Nonsens Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Jeg tror ikkje helt på dette, og tror det bygger på slurv, som så ofte før fra avisene Dette er tydeligvis helt nytt for deg, men i den virkelige verden har man ikke tid til å finjustere og herje med et bilde (og til en viss grad tekst) til pressebruk - særlig ikke på nett når ting skal ut snarest mulig. Gangen på mange 'raske' nettnyheter er: 1) saken skrives og sendes til desk som finjusterer/sjekker at alt er nogenlunde ok 2) et bilde smøres på i full fart 3) saken pubilseres på nett 4) Man går i gang med en ny sak... Hva DU klarer å prestere etter å ha finjustert og plukket ut bilder i en halvtime etter å ha hatt den luksusen det er å ta bilder for moro skyld en hel kamp er helt irrelevant i forhold til hvordan ting funker i virkeligheten. ok. så i den virkelige verden leverer man dårlige ting?? Skjønner ikkje at det skal ta så lang tid på skikkelige rutiner å gjøre det skikkelig? tar det lengre tid? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Nonsens har et poeng der. Når det gjelder dagsaviser og særlig nettaviser er det som regel snakk om å spy ut mest mulig "nyheter" på kortest mulig tid. Leser man ukesmagasin og andre sjeldnere tidsskrifter med mer "tyngde" er bildebruken en helt annen. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 ok. så i den virkelige verden leverer man dårlige ting?? Skjønner ikkje at det skal ta så lang tid på skikkelige rutiner å gjøre det skikkelig? tar det lengre tid? Herregud, har du noen gang lest en nettavis? Sakene pøses jo ut i stort volum. Det sier seg selv at man ikke kan sitte og finpusse på ting bare for å tilfredsstille egoet til en fotograf som alikevel får betalt. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 En annen ting jeg kan flette inn i samme tråd. Aviser er livredd for å gjøre ting som gjør at bilde fremstår veldig anderledes enn det som ble tatt. For redd spør du meg, men lar det ligge. Men en enkel crop tar 10 sec, og så dårlig tid har ikkje lokalaviser, eller middels store tulleaviser som BA. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) En annen ting jeg kan flette inn i samme tråd. Aviser er livredd for å gjøre ting som gjør at bilde fremstår veldig anderledes enn det som ble tatt. Det er fordi det er fy-fy å foreta drastisk redigering på et nyhetsfoto. Man skal ikke klone/fikse/dramatisk justere et nyhetsfoto. Men du får begynne på nettdesken i en avis da vettu. Og se hvor mye tid/lyst du har til å bruke på å fikle med bilder når andre saker står i kø og må ut snarest... Nok en gang konstaterer jeg at du uttaler deg om ting du ikke har den fjerneste peiling på. Du lovte jo i en tidligere tråd å vise oss gode bilder (laaaangt bedre enn den gjennomsnittlige avisfotograf visstnok...) . Jeg har fremdeles ikke sett et eneste som har imponert meg. Endret 13. juni 2008 av Nonsens Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Hvorfor de som redigerer ikke cropper perfekt? Jo: Nr 1: De er ikke fotografer, kun nettpublisanter (Ikke godt norsk) Nr 2: Det er kun du, som jeg har møtt, som har brydd seg over croppingen/gyldne snitt på et avisbilde) Det handler så lite om teknsisk gode bilder, bilder med orginalitet og kunstnerisk verdi at det er nesten for ille å kalle seg fotograf når man tar slike bilder. Poenget er å ta et bilde, som viser en hendelse, that's it. Masse støy, en ubtrent skjorte og inngrodd bukse er det siste de bryr seg om. Endret 14. juni 2008 av Alastor Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Men en enkel crop tar 10 sec, og så dårlig tid har ikkje lokalaviser, eller middels store tulleaviser som BA. Det er i grunnen bare tøv. 1) Det tar lengre tid å starte photoshop enn 10 sec. 2) De fleste journalister har neppe noe som helst kunnskap om bildebehandling. 3) Svært mange av bildene kommer nok direkte fra feltet. Altså fotograf er aldri innom en PC i det hele tatt, men sender bildene direkte til publiseringsserver fra en mobil enhet. 4) Jeg tipper det fungerer noe slik: Fotograf dumper alt bildemateriell til publiseringsverktøyet. Journalist skriver artikkelen, klikker på bildet han synes er best, publiserer. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Btw, brudebildet viser at det faktisk var besøkende der. Ang sportsbildet så var det revva ja, men ingen som bryr seg. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Ut fra min egen erfaring, så vil jeg nok si at en gjennomsnitts forumbruker her bryr seg utrolig mye mer om bildekvalitet enn en gjennomsnitts journalist/redigerer i småaviser. Det har, som flere her har vært inne på, også mye med økonomi å gjøre, men at det også er veldig mye dårlige vaner også, er iallfall for meg rimelig klart. Dårlig kommunikasjon bidrar også mye - hvis du ikke kjenner saken, er du gjerne varsom med å beskjære et bilde dramatisk. Og den som leverer bildet vil ofte, på sin side, levere noe som kan brukes/plasseres/skjæres på flere måter. Skikkelig redigering krever MYE ressurser, særlig når bilderåmaterialet ikke er mye å skryte av. Jeg har også lurt endel på det med alle de elendige reportasjebildene, særlig fotballbilder. Men kommet til at kanskje funker de likevel, for leserne har ofte lokalkjennskap og identifiserer seg og "leser" bildene på en helt annen måte enn oss? Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Hvorfor de som redigerer ikke cropper perfekt? Jo:Nr 1: De er ikke fotografer, kun nettpublisanter (Ikke godt norsk) Nr 2: Det er kun du, som jeg har møtt, som har brydd seg over croppingen/gyldne snitt på et avisbilde) Det handler så lite om teknsisk gode bilder, bilder med orginalitet og kunstnerisk verdi at det er nesten for ille å kalle seg fotograf når man tar slike bilder. Poenget er å ta et bilde, som viser en hendelse, that's it. Masse støy, en ubtrent skjorte og inngrodd bukse er det siste de bryr seg om. Men at en oppegående ung mann som hr Olsen påstår at pressefotografer ikke bryr seg om kvaliteten på jobben de gjør, det synes jeg blir for dumt. Så godt som alle pressefotografer jeg kjenner har en brennende interesse for fotografi og fotografiet som medium. Denne interessen må de ha i bunnen for å klare jobben som pressefotograf, for det er faktisk et jævla stress. Ikke tjener de noe særlig godt heller. Et godt eksempel på en pressefotograf som tar jobben sin på alvor, er David Hobby, også kjent som Mr. Strobist. Journalister, på den andre siden, leverer ekstremt mye fotomessig søppel. Svært ofte er den en eksponering av typen "vis tingen din til kamera". Dette er dessverre den sørgelige effekten av den digitale revolusjonen, der "vi alle er fotografer". Endret 14. juni 2008 av Alastor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Aviser er livredd for å gjøre ting som gjør at bilde fremstår veldig anderledes enn det som ble tatt. For redd spør du meg, men lar det ligge. Det er vel her du faktisk tar helt feil. Avisene bruker bilder kun som illustrasjoner; ihvertfall i de tilfellene som du linker til (både i denne og andre tråder). Den tekniske og kunsteriske vinklingen er ikke-tema; fordi det har ingenting med saken å gjøre. Det er kun et bilde som følger artikkelen. Det eneste vurering som blir gjort, er om bildet passer saken; og hvis det gjør det, så blir bildet brukt. Og bildet blir da beskjært til å passe plassen i avisen/nettavisen. Du kan irritere deg over dette til kuene kommer hjem; men det er en tapt kamp. Bruk heller tiden til finne de gode artikler der bildene har en viktig rolle (som Dagbladet's magasinet har innimellom); for der er bildene av høy kvalitet, også kunsterisk. Eller gå over til å lese de rette fotobladene. Så slipper du magesår om 10 år Tom Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) For å sitere en Dagbladet-fotograf: "Å nei, har de kutta bildet mitt igjen?". De kutter, cropper og justerer stort sett som de vil. Har det inntrykket at du skal være ganske ekslusiv før de gidder å benytte deg om du stiller krav som "bildene skal ikke croppes eller redigeres". Generelt sett er desken ofte ganske egenrådig. Jeg ble enig med nyhetsredaktør om å bruke et sorthvitt bilde i ett portrettintervju. Vi skrev en notis fra oss begge i saken om at bildet skulle være B/W. Desken brukte fargebildet med argumentet "forsto ikke hvorfor vi skulle bruke B/W". Dessuten er deskarbeid noe som er stressende og de som gjør det har hele tiden lite tid. Så derfor spør de ikke om lov før de gjør noe, de gjør det som trengs for å få det til å passe. Mener VGs beste sportsfotograf (navnet husker jeg aldri) har evnen til å komponere bilder for layout. Men de færreste klarer det, og da må det croppes. Om ikke annet for å passe format o.l. Edit: Kan nevnes at jeg legger mye arbeid i de bildene jeg tar på jobb. Det hender jeg gir litt faen fordi det er et bilde fra et møte med tre mann i ei kantine, men er det verdt å ta et godt bilde, da prøver jeg i alle fall. Edit2: 2) De fleste journalister har neppe noe som helst kunnskap om bildebehandling. I en del brekkings- og kodingsprogram gjør det veldig enkelt å croppe. Journalistene kobler bildene og skriver bildetekst, så det hender de cropper også. Endret 13. juni 2008 av Simon Aldra Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 2) De fleste journalister har neppe noe som helst kunnskap om bildebehandling. I en del brekkings- og kodingsprogram gjør det veldig enkelt å croppe. Journalistene kobler bildene og skriver bildetekst, så det hender de cropper også. Det vet du helt sikkert bedre enn meg Bare for å klarifisere; jeg tenkte ikke bare på det tekniske men også det teoretiske. En journalist jobber i hovedsak med tekst (selv om jeg synes norske journalister er latterlig dårlige på språk), og det blir kanskje litt mye å kreve at en journalist også skal vite hva som er et bra bilde eller ikke? (Særlig med tanke på hvor mange det er her i Norge som ikke engang behersker hovedfeltet sitt - nemlig språk). Jeg skrev for en del år siden hovedoppgave (innen programmering) hos VG multimedia og hadde kontor like ved journalistenes åpne landskap og fikk et ganske greit innblikk i hvordan de jobbet. Det var ofte meget høyt press på å være først ute med nyheter. Stadig konkuranse med kontoret tvers over gata Da er det ikke rart at bildematerialet lider. En helt annen sak er at det nok sannynligvis er svært få mennesker (annet enn trådstarter) som bryr seg. Jeg mener, ærlig talt, hvem leser VG eller VG-nett for å titte på bildene? Ikke jeg i hvertfall. Lenke til kommentar
Andrs Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Når det gjelder tråden: Jeg har hørt at mange pressefotografer synes det er "feigt" å kroppe ett pressefoto og at de ikke bør croppes. De er likevel med på at bilder kan croppe i en retning for å passe formatet, men ikke i begge retningene. Endret 14. juni 2008 av Alastor Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Når det gjelder tråden: Jeg har hørt at mange pressefotografer synes det er "feigt" å kroppe ett pressefoto og at de ikke bør croppes. De er likevel med på at bilder kan croppe i en retning for å passe formatet, men ikke i begge retningene. Det siste du skrev var intressant, og jeg har også hørt det samme, men da må man jo kunne komponere et skikkelig bilde, og tar det så mye lengre tid enn å ikkje gjøre det? 10 sec max hadde vært nok på disse bildene. Endret 14. juni 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Kjapp rydding er gjennomført. Det er TO regler som gjelder. TO!! - LIKER MAN IKKE EN TRÅD, SÅ LA VÆRE Å POSTE I DEN! - BRYTER EN TRÅD MED RETNINGSLINJENE, SÅ IKKE POST I DEN! RAPPORTER! (Dette innlegget skal ikke kommenteres, men send meg gjerne en pm dersom du har synspunkter) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå