Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Prøvde flashing av bios, finner ikke igjen den ene Raid0 disken.

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå har jeg gjort det store her tror jeg..

Jeg kjører WinXp x64 på den stasjonære maskina mi, og har kun brukt 2 stk 1 gig ram brikker.

Så jeg kjøpte 2 like ram brikker til her om dagen og putta dem i maskina, men da fikk jeg en blue screen rett før maskina var ferdig med å laste Windows.

Jeg starta på nytt og blei bare sendt i en loop med restarter på samme tidspunkt i oppstarten.

Jeg plukka ut brikkene jeg hadde kjøpt igjen, og maskina starta som før uten problemer.

Så tenkte jeg at det kunne være på grunn av gammel bios, og jeg har en gammel bios.

Jeg har et Gigabyte GA-965P-DQ6 hovedkort og bios versjonen som lå inne på denne var F3, mens nyeste versjon var F12 beta.

I mangel av noe så gammeldags som disketter, så lasta jeg ned @bios, som er Gigabytes bios flasher via Windows, og ja det stod at den støtta WinXp x64..

Jeg lasta ned riktig bios og "flasha".

Så kom feil meldingene: "Alloc Kernel Memory failiure" "Translate Memory Failiure"

Her var det ikke annet å gjøre enn å trykke "ok" og håpe på det beste..

Her ante jeg ugler i mosen, men så stod det at flash var komplett og at jeg måtte restarte maskina før endringene kunne tre i kraft.

Som sagt så gjort.. Jeg starta på nytt og gjorde som det stod i beskrivelsen av fremgangsmåten.

Jeg gikk inn i bios og trykkte på "Load fail-Safe settings" for det var anbefalt å gjøre etter en flash.

Så måtte jeg aktivere raid kontroller'n under bios igjen.

Det som er, er at bios versjonen min er fortsatt den gamle F3.

Når jeg skal starte opp Windows, så kan ikke maskina finne OS.

Så får jeg beskjed om å trykke Ctrl+I for å komme inn i setup for raid.

Her står Raid volumet som:

ID:0,Name: Mitra,Level: Raid0(Stripe),Strip 128KB,Size 745,2GB,Status: FAILED,Bootable: NO

Diskene mine står sånn:

Port: Size: Type/status

0 372,6GB Non-Raid Disk

1 372,6GB Member Disk(0)

Jeg har 3 valg i setup her:

1: Create Raid volume

2: Delete Raid volume

3: Reset disk to non raid volume

Jeg forestiller meg at alle disse alternativene vil slette alt jeg har av data..

Er det noe jeg kan gjøre her for å få maskina til å gjennkjenne den disken som member?

Har mye bilder og musikk jeg helst vil slippe å miste..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter mye googling så fant jeg noe, men henger ikke helt med i svingene på hva som skal gjøres..

Hey just letting you know that I have had similar problems with my RAID arrays on my P35-DS3P. I dont know what causes it but a couple of times I had my drive status change to "offline member" and a couple of times it said the array was "failed". I think its caused by the array metadata at the start of the drive becoming corrupted or something.

I have managed to repair numerous arrays by doing the following:

1. Reset the disks to non-RAID in the RAID BIOS

2. Recreate the arrays with the exact same parameters as they had to start off with

3. Boot from a Windows PE x86 CD (can be made using the Vista AIK)

4. Run Active@ Partition Recovery from a network share or from a USB drive etc - http://www.partition-recovery.com/ (need windows version)

5. Do a Tools...Fix MBR (then no)

6. Run a super-scan or whatever its called, not the quick scan

7. Choose to scan the first 100000 or so sectors of your RAID volume

8. It should find the partition with the correct size and show you you're files

9. Right click the discovered partition and choose restore, tick the bootable checkbox if it is your boot drive

10. Partitions should be readable now but Windows Vista comes up with an error upon booting from the recovered RAID volume, boot from your Vista DVD and choose "Repair Install" and then the OS is bootable again

Punkt 1 og 2 er greie, men punkt 3...

Hva er Windows PE og Vista AIK???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...