Gå til innhold

Noe galt med mitt ASUS P5N32-E SLi?

RamGuy

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig aldri fått til å overklokke noe som helst med mitt ASUS P5N32-E SLi.

For en stund tilbake så forsøkte jeg med min gamle E6600 og mine 533MHz Kingston brikker å få den til å kjøre på 3.2GHz noe som gikk, maskinen startet osv.. Men den klarte seg aldri igjennom verken memtest86+ eller Prime95.

Og etterhvert som jeg fikk alle slags merkelig problemer, spesielt når jeg gikk over til Vista så skaffet jeg meg noen nye minnebrikker 2x av Crucial PC-8500 settet, samt en Noctua NH-U12F og tre aggressive Papast 120mm vifter.

Men det gikk egentlig ikke noe bedre nå heller, prosessor temperaturen var jo selvsagt ikke lengre noe problem men det måtte virkelig mye knoting til for at Server 2008 sin Memory Diagnostic Tool ikke skulle si at den hardware feil var oppdaget, til tross for at memtest86+ ikke fant noen feil. Det var ikke før jeg aktiverte "SLi" på minne at Memory Diagnostic Tool ble fornøyd.

Men jeg får fremdeles tilfeldige bluescreens, noe jeg mistenker har med hovedkortet å gjøre.

For saken er at nå har jeg endelig "fått orden på minne", jeg har fått en Q6600 (G0) prosessor, så alt som egentlig er likt idag sammenlignet med tidligere er nemlig hovedkortet.

Jeg forsøker å overklokke Q6600 til 3.0GHz, det blir ingen feil i memory diagnostic tool eller memtest86+ av det, men Prime95 kommer med feil.

Jeg kan leve med det faktum at jeg ikke får overklokket, men når jeg faktisk kjører alle innstillinger på "standard" så får jeg fremdeles feil i Prime95?

Det kan da ikke være normalt?

Først kjører jeg en "Small FFTs" Torture Test, denne sto på i 1time uten noen feil, men derimot "In-Place Large FFTs" og "Blend" feiler på første test, får bare meldingen "Hardware failure" detected, akkurat slik som jeg opplevde da jeg hadde mine gamle Kingston minnebrikker og E6600.

Det skal da ikke feile på standard innstillinger?

Jeg kan som sagt overleve uten å overklokke, selv om jeg vet om flere som klarer å klokke sine Q6600 med samme hovedkort, med standard kjøling til 3.0GHz stabilt. 3.0GHz burde være en relativt lett overklokk, men greit nok jeg "må" ikke overklokke.

Men når jeg attpåtil får feil på standard innstillinger, da må det vell være noe rart?

Har forsøkt med siste BIOS 1404 og den anbefale BIOSen 1203, samme med begge.

Hva kan være galt? Er det noe å bry seg om?

Kan det være kilden til alle bluescreens jeg opplever?

Stusset veldig over hvordan kompisen min sin PC (jeg satt han sin opp) som mer eller mindre identisk med min, bort sett fra at han har et ASUS Rampage Formula hovedkort ikke får noen bluescreens i det hele tatt.

Vi satt her begge i 2-3dager med helt fresh, kliss like (uten om driverne selvsagt) Server 2008 installasjoner og spilte Age of Conan, jeg fikk opptil flere bluescreens, han fikk ikke en eneste en.

Han fikk til og med overklokket sin Q6600 til 3.0GHz uten at det skapet et eneste problem, mens når jeg forsøkte så var det bluescreen før jeg hadde spilt Age of Conan i 1time.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og akkurat i det jeg postet det fikk jeg faktisk en bluescreen og maskinen ville ikke boote, jeg måtte ta ut strømmen, la den stå litt, plugge strøm inn igjen så bootet den.

Har blitt plaget med endel "BIOS Checksum" errors etter jeg la inn BIOS 1404 også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...