Heineoen Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Hei! En kompis av meg ble nettop fratatt lappen pga burning.. Så er spørsmålet.. Hvor lenge mista han da lappen? Og har de egentlig lov til å ta lappen når den som tok den var: 1. Sivilt kledd, Sivil bil 2. Alene i bilen 3. Legimerte seg ikke Takk!.. Lenke til kommentar
Kverkulf Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Nei kompisen din har alt på det tørre. Her er det sivilen som skal i fengsel. Legg sammen 2 & 2 a Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Jeg bare spør hvordan reglene er siden jeg trodde dette ikke var tungt nok grunnlag..? Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) 3 måneder minimum. Burning er trungt nok grunnlag for å miste førerretten ja. Det står spesifikt i Forskrift om tap av førererrett. Det du nevner om politimannen spiller ingen rolle. Blir man tatt, så har man bare seg selv å skylde på. Endret 13. juni 2008 av spøkelse Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Du kan sef. nekte blankt og gå gjennom en rettsak... Alle har rett til det.. Men tror nok du bør belage deg på ett tap der ja... At politimannen er sivilkledd har ingenting å si. At han ikke legitimerte seg sa du? Ga du bort lappen din til en du tvilte på var en politimann? Hadde du spurt hadde han sikkert legitimert seg. Tror nok du har en veeldig dårlig case der ja Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Haha , Priceless Dyr underholdning og burne , samtidlig bli tatt for det Lenke til kommentar
Skumtroll Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Får håpe han var en ekte politimann da Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Som andre sier her, er det så og si ingenting han kompisen din kan gjøre i dette tilfellet annet enn å akseptere straffen sin. Tenker seg bedre om hvor han driver å tøffer seg neste gang kanskje. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 3. Legimerte seg ikke Viste ikke politimannen fram noe bevis på at han faktisk var politimann? Det var da rart. Da kunne det jo teoretisk vært hvem som helst som kom bort og krevde førerkortet. Men uansett om du er alene og det er en sivilpoliti du ikke visste var politi, så bryter du loven, og må møte konsekvensene av det. Loven gjelder ikke bare når politiet ser deg Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Tier på at det var en irritert nabo! Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Tier på at det var en irritert nabo! Haha det ville ha vært årets. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Hei! En kompis av meg ble nettop fratatt lappen pga burning.. Så er spørsmålet.. Hvor lenge mista han da lappen? Og har de egentlig lov til å ta lappen når den som tok den var: 1. Sivilt kledd, Sivil bil 2. Alene i bilen 3. Legimerte seg ikke Takk!.. Det er vanlig å miste lappen i tre mnd for burning/skrensing/tilsvarende.. At politimannen er alene og sivilt kledd i en sivil bil er heeeeeeeelt normalt. Iht Politiloven § 20, punkt 5, fjerde setning har han ikke plikt til å legitimere seg med mindre den tjenestehandlingen angår, i dette tilfellet kameraten din, forlanger det. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) 3 måneder minimum. Burning er trungt nok grunnlag for å miste førerretten ja. Det står spesifikt i Forskrift om tap av førererrett. Det står ikke at burnout i seg selv er nok til å automatisk miste førrerretten men "hvor kjøringen har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått". Slik jeg leser denne forskriften så må politiet her bevise utover rimelig tvil at kameraten din ikke hadde kontroll over kjøretøyet da han gjorde en slik burn out. Hvis kameraten din stod fysisk stille og hadde god avstand til fotgjengere og andre bygg/biler da han burnet så er det etter min mening ikke nok til å miste førrerretten. Endret 14. juni 2008 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 3 måneder minimum. Burning er trungt nok grunnlag for å miste førerretten ja. Det står spesifikt i Forskrift om tap av førererrett. Det står ikke at burnout i seg selv er nok til å automatisk miste førrerretten men "hvor kjøringen har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått". Slik jeg leser denne forskriften så må politiet her bevise utover rimelig tvil at kameraten din ikke hadde kontroll over kjøretøyet da han gjorde en slik burn out. Hvis kameraten din stod fysisk stille og hadde god avstand til fotgjengere og andre bygg/biler da han burnet så er det etter min mening ikke nok til å miste førrerretten. Jeg er i utgangspunktet enig i din vurdering (bortsett fra at det er påtalemyndigheten, ikke politiet, som må bevise saker og ting), men din og min mening teller ikke så veldig mye her, og rettspraksis viser at domstolene har svært lav toleransegrense i slike saker. Lenke til kommentar
Espein Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Sikkert maks 3 mnd. For spinninga fikk han 3 mnd Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Hvis politimannen ikke oppgav tjenestenummeret sitt så kan du kanskje, med en god advokat, vri deg løs. Vanskelig å si, det er helt avhengig av situasjonen. Tid på døgnet, og stedet. Lukket området? Det er ikke det, ser nok av dette tullet her i Bergen. Bergen gatebilklubb, gjeng med umodne 30-åringer som fremdeles bor hjemme hos mamma fordi alle pengene er lagt i bilen. Har vært ute for et par nesten kollisjoner med biler som har klistremerket for den klubben på bilen sin, vurderer snart å kjøpe meg et videokamera å ha i bilen. Film = Miste lappen. Hadde vært så fantastisk. Muahahah. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Det er bare på amerikansk film at de er pliktet til å lese opp "Miranda rights", altså den klassiske "you have the right to remain silent blablabla" leksa. Hovedpoenget er at han ble tatt, det er jo fakta. Å drive å slåss for å bevise sin "uskyld" når han faktisk har blitt tatt på fersken i ulovlig burning er litt tåpelig. Da får han kanskje enda værre medfart av en dommer i rettssak. Da viser han jo at han er lei seg for at han ble tatt, ikke lei seg fordi han brøt loven. Og det er verken sympatisk eller særlig smart. Endret 14. juni 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Han kunne vel ha nektet siden det bare var en politimann? Jeg slapp hvertfall bot når jeg ble stoppet i 70 i 50 sonen av en sivilbil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Sikkert maks 3 mnd. For spinninga fikk han 3 mnd erre mulig å være så dum? i en sving...... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå