Gå til innhold

Cøliaki - oppskrifter, erfaringer og tips

Anbefalte innlegg

Cøliaki

Cøliaki er en sykdom i tynntarmen. Normalt har slimhinnen i tynntarmen utallige små fingerlignende utløpere. Disse kalles tarmtotter.

frisktarm.jpg

De som har cøliaki (cøliakere), og ennå ikke har fått behandling, har ødelagte tarmtotter, og slimhinnen kan se ut som på bildet nedenfor.

tarmsyk.jpg

Normale tarmtotter er dekket av tallrike høyt spesialiserte epitelceller, som bidrar til at næringsstoffene i maten brytes ned og deretter suges opp i kroppen. Ved cøliaki skades disse cellene ved inntak av gluten.

VANLIGE SYMPTOMER OG TEGN PÅ CØLIAKI

Cøliaki kan arte seg på mange måter. Vedvarende eller periodevis diaré er et symptom som man har vært oppmerksom på i lengre tid. Voksne har ofte plager i mange år før diagnosen stilles. Diaré kan utløses av andre lidelser, som for eksempel akutte infeksjoner, særlig mage- og tarminfeksjoner, eller skyldes betennelsestilstander i tykktarmen. Det er imidlertid mange cøliakere som har fått stillet diagnosen cøliaki uten noen gang å ha hatt diaréplager eller andre plager fra tarmene. Mange av disse er blitt fortalt at de ikke kan ha cøliaki fordi de ikke har hatt diaré. I dag tror vi at bare halvparten av uoppdagede cøliakere har diaréplager. Kronisk jern- og vitaminmangel er vanlig. Tilskudd med jern vil oftest ha liten virkning, inntil man har fått stillet korrekt diagnose og startet med glutenfri kost. Påfallende tretthet, benskjørhet og utforklarte magesmerter er alle tegn som kan skyldes cøliaki. Vantrivsel og manglende vektøkning, og endog vekttap, er vanlig hos spedbarn og småbarn. Dårlig høydetilvekst er vanlig hos større barn.

RÅD VED GLUTENFRITT KOSTHOLD

Kostveiledning og andre råd er nødvendig i den første tiden. Alle som starter med slik kost bør få veiledning ved kvalifisert dietetisk rådgiver - så sant dette er mulig. Med glutenfri kost menes kost som ikke inneholder hvete, rug, bygg og vanlig havre. Noen tror at en hvetevariant som heter spelt (urhvete) kan spises, men det er ikke tilfelle. De aller fleste med cøliaki tåler spesialbehandlet havre. Vår anbefaling nå er at både barn og voksne cøliakere kan, hvis de ønsker, spise havre fra spesielle leverandører som passer på at produktene deres ikke er forurenset med andre kornslag. Alle andre sorter mel, korn, gryn og frø kan brukes; - likeledes rene, ublandede produkter fra alle andre matvaregrupper. Varedeklarasjonen vil gi opplysning om industriproduserte matvarer inneholder glutenholdig korn eller mel. Sammensatte matvarer som ikke har varedeklarasjon må brukes med forsiktighet. Det finnes i dag et stort utvalg av glutenfrie produkter i så godt som alle dagligvareforretninger. Mange spisesteder tilbyr glutenfri mat. Alle med cøliaki og/eller dh har rett på grunnstønad til fordyret kosthold og bør henvende seg til Trygdekontoret.

Kilde: Norsk Cøliakiforening

Jeg har en søster som akkurat har fått diagnosen. Cøliaki har gått i familien, så det er ikke utenkelig at både jeg og min far har det. Tanta mi har hatt det lenge, så hun har gitt oss noen tips. Hun mener at de tipsa man får fra NCF ang. oppskrifter er ganske dårlige (hvertfall de hun fikk). Hun har mikset og trikset litt og funnet frem til en del oppskrifter på f.eks brød. Jeg lurte på om dere hadde noen fler tips eller gode oppskrifter på glutenfri mat. Jeg kan bare si at Toros glutenfrie vafller (pulver) er gode, og litt sprøere enn vanlig. Jeg syns nesten de var bedre enn de vanlige.

Det er mange varer jeg aldri har tenkt på at inneholder gluten. Nå har vi begynt å se på alle varedeklarasjoner og sånn. Hvis man går og ser på en tilfeldig vare er det gankse sansynlig at den inneholder en eller anna form for gluten.

Så hvis andre vil dele erfaringer, oppskrifter eller tips angående cøliaki er det bare å spytte ut. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svigerbror har dette. Utrolig kjedelig å se han spise alt det tørre greine og ikke kan spise alt det gode!

Men det har kommet mye produkter som er glutenfritt, og flere matkjeder som f.eks mc donalds og peppes kan tilby glutenfri mat ferdig servert.

Lenke til kommentar

Jepp. En ting som er litt dumt med f.eks Peppes er at de leverer glutenfri pizza i bare medium størrelse. Dette er for mye for min søster og for lite for min søster og hennes forlovede sammen. Skjønner ikke hvorfor glutenfrie bunner bare kommer i medium. Tror det gjelder Peppes, og gjelder hvertfall Egon (var der igår og da sjekket jeg). Noen utesteder er veldig flinke på det, da. De lager glutenri saus som smaker så og si som vanlig og sånn. Mens andre er ikke fullt så flinke. F.eks tar Egon 30 kroner ekstra for glutenfri bunn.

Glutenfrie varer er veldig ofte ganske dyre. Et brød kan fort koste 50-60 kroner, derfor MÅ man bake selv i lengden. Vet at man før en stønad, men det er dyrt å kjøpe brød. Tanta mi har funnet ut at det funker supert å bake glutenfritt brød i brødbakemaskin. Det er for klissete å bake ut selv.

Lenke til kommentar

Min yngre bror (han er 13) har cøliaki.

Vi bakte brød før i tiden, men det ble altfor tidskrevende. Nå kjøper vi fra Helgøs og noen COOP butikker som faktisk har et ganske godt brød (synes jeg).

For de i Stavanger/Sandnes kan jeg anbefale Gjesdalveien Konditori som har veldig godt utvalg innen glutenfrie matvarer (spesielt gode kaker bl.a.).

Toro har også en del glutenfrie ting, som f.eks. langpannekake (meget god!). Toro har også noen bra brosjyrer som viser hvilke matvarer de har som er glutenfrie.

Videre er denne listen kanske nyttig hvis du er i tvil om ingrediensen er glutenfri:

FØLGENDE INGREDIENSER INNEHOLDER GLUTEN

Bygg, cous-cous, dinkelhvete, durumhvete, fullkornsmel, grynmel, grahamsmel, (vanlig) havre, havrekli, havrekorn, havremel, hvete, hvetekim, hveteprotein, hvetesirup, hvetestivelse (kan inneholde inntil 200 ppm gluten og tåles av de aller fleste cøliakere), hydroliserte vegetabilske proteiner (kan inneholde gluten, sjekk med produsenten), kamut (egyptisk hvete), kavring, kim, kli, korn, kruskablanding, malt, maltekstrakt, maltsirup, nudler, puffet havre, puffet hvete, rug, rugmel, rugmalt, semulegryn, spelthvete, strøkavring, strømel, tritikale og ølgjær.

FØLGENDE INGREDIENSER ER GLUTENFRIE

Amarant, animalsk fett, arrowrot, bakepulver, bokhvetemel, bønner, carob, E-nr. (alle er glutenfrie - se link nedenfor til alfabetisk liste over e-stoffer), emulgeringsmel, enzymer, farin, fruktkjernemel, fortykningsmiddel, glukose, glukosesirup av hvete, glutamat, glutaminsyre, glutinous (ris) glykose, glykosesirup (alle typer) glyserol, guarnkjernemel, guargum, havre (spesialprodusert glutenfri havre), hirse, humle, hvetedekstrin, hvetefiber, hvetestivelse (inneholder inntil 200 ppm gluten og kan brukes av de aller fleste cøliakere ifølge cøliakispesialistene), hvetegress, husk (psylliumfrøskall), hydrolysert gluten, johannesbrødkjernemel, kakao, kakaomasse/smør, kastanjemel, klumpforebyggende middel, kostfiber (produsenten opplyser dersom kostfiber er fra glutenholdige ingredienser), krydder, lakrispulver, lakrisrot, lakrisrotekstrakt, linfrø, linser, lønnesirup, mais, maltodextrin (fra hvete), maltarom, maltose, maltsukker, modifisert stivelse (dekstrin fra hvete), MSG-smaksforsterkere E621 og E637, polentagryn, potetfiber, potetmel, prekokt rismel, puffet ris (se nedenfor), quinoamel, ris/villris, risbakemel, rismel, soyagryn, soyamel, sorghummel, sesamfrø, solsikkefrø, sukker, tapioka, tarakjernemel, teff, valmuefrø, vaniljesukker og vegetabilsk fett (alle typer).

Husk at du alltid kan kontakte produsenten/importøren dersom du ønsker informasjon om et produkt. Her er linker til noen av bedriftene, du finner også tlf.nr. på pakningene.

Spor av :

Vår erfaring er at produkter merket med spor av hvete eller andre glutenholdige ingredienser kan brukes av de aller fleste med cøliaki fordi spormengdene er svært små og langt under grenseverdiene som gjelder. Vi har også erfart at bedrifter som merker produkter med "spor av" er svært "pirkete" og har god kontroll over sin produksjon.

Alkohol:

All vin er glutenfri. Dette gjelder også sherry og portvin og vermut. Brandy, cognac og armagnac og whiskey er glutenfritt. Cøliaki-Nytt har hatt flere artikler om dette emnet, se utgave 2-2002, 2-2004 og 4-2006, titler og bestillingsopplysninger finner du her.

Cornflakes:

Mange cornflakes inneholder gluten, men det finnes også spesialproduserte glutenfrie varianter som bl.a. kan kjøpes i helsekostforretninger. Kellogg's har tidligere hatt flere produkter som inneholdt så lite glutenrester at de kunne brukes av cøliakere. I november 2005 fikk vi beskjed om at flere av disse produktene var testet og viste seg å inneholde for mye gluten til at de kunne brukes i et glutenfritt kosthold.

E-stoffer:

Mattilsynet (tidligere Statens Næringsmiddeltilsyn) har liste med oversikt over e-stoffer, se her. Oversikt over e-stoffer i alfabetisk rekkefølge finner du her.

Glukosesirup av hvete:

Er glutenfritt - kan også brukes av de som ikke tåler hvetestivelse.

Krydder/krydderblandinger:

Alt krydder er glutenfritt. Det skal oppgis i varedeklarasjonen hvilket krydder som er brukt i produktet.

Lakrisprodukter:

Mange lakrisprodukter er glutenfrie, men enkelte inneholder hvetemel. Sjekk varedeklarasjonen.

Puffet ris:

Puffet ris lages som regel i samme maskineri som puffet hvete. Dermed kan produksjonen bli forurenset, men vår erfaring er at eventuelle glutenrester blir så små at puffet ris kan brukes i et glutenfritt kosthold. Fra produsenten Vestkorn AS har NCF fått bekreftet (pr februar 2008) at de har rutiner for å sikre at den puffede risen som produseres hos dem ligger under den europeiske grenseverdien på max 20 ppm gluten.

Soyasaus:

De fleste soyasauser er deklarert med at de inneholder hvetemel og er derfor ikke glutenfrie. Det finnes også glutenfrie varianter, blant annet fra Go-Tan, Sanchi og Soy-King som fås kjøpt i større daglivareforretninger, helsekostforretninger eller i nettbutikker som har glutenfritt utvalg. I noen av de glutenfrie variantene blir hvete brukt i produksjonen, men glutenet blir brutt ned i produksjonsprosessen og varen kan derfor merkes med "gluten free".

KILDE: http://www.ncf.no/?dokId=59

Anbefaler forumet til NCF til å finne oppskrifter o.l.

Endret av heanwi
Lenke til kommentar

Tanta mi har cøliaki. Besøkte ho idag, og ho hadde en god oppskrift på brød.

6 dl lunka/varmt vann

11 dl Semper mel (fint eller grovt etter ønske)

1 pakke tørrgjær

En klype salt

Noen "plopper" olje

+ frø eller nøtter om ønskelig.

Blandes med håndmikser eller for hånd (med hansker). Det tørre først.

Dette blir en tykk røre, men det er meninga. Du har den i en 2-liters brødform og steker på 220 grader i ca 33 minutter.

Lenke til kommentar

Jeg har Gluten og Melkeprotein intoleranse. Reagerer ved selv det minste inntak av disse 2. Selv gluten stivelse som gjemmer seg bak vanlig glukose og glykose med flere kan utløse en sterk reaksjon. Synet blir dårligere, jeg begynner å klø, luft veiene blir tettere, får angst, blir sløv etc.

Har det vanskelig med å finne mat jeg kan spise. Klarer ikke spise riskaker og grønnsaker i lengden. Grønnsakene må iallefall tilberedes godt. Fiber er også en ting jeg må finne en måte å få i.

Lenke til kommentar
Høres kjipt ut. Kan du ikke ha noe som "Inneholder spor av hvetemel/gluten" eller noe med hvetestivelse? Hva kan du egentlig ha?

Det er risky å bruke noe som har spor av hvetemel/gluten, men jeg har av og til gitt blaffen. Noen produkter er ok, mens andre er ikke. Jeg reagerer på hvetestivelse ja, til og med på brød naturlig fri for gluten (uten hvetestivelse) som selges på Rema 1000 (Garbo Sun/Sport).

Eneste gode med bakevarer, er at de metter så godt. Jeg klarer ikke tenke på å leve på grønnsaker og reint kjøtt resten av livet. :p

Lenke til kommentar
Skjønner jeg godt. Tanta mi sier ho bare må skeie ut en gang i blant med en Japp. :p

Ja, det gjelder å finne en middelvei som man selv er komfortabel med. Om man er for streng, da synker jo livskvaliteten uansett om kroppen har det greit. Frihet til å ta et bevisst valg med andre ord. Hver litt snill, gi deg litt spillerom til å feile/skeie ut. Livet er helt topp, når man ikke skyller på seg selv eller andre. Dog er det ikke alltid jeg er bevisst på dette livs perspektivet. ;)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at man blir fristet til å skeie ut når man går på en streng diett over lang tid. Det er bare så synd at tanta mi bruker 2 uker på å komme seg igjen etter èn Japp.

Søstra mi har nettopp fått det, tanta mi har det, farfar hadde det (tror man) og 2 av søstrene til farfar hadde det (tror man), så på mandag skal jeg ta blodprøve. Har aldri hatt noe vondt i magen etter å ha spist brød/kake/melting, men det er jo greit å være sikker når det går i familien. Pappa testa seg og hadde det ikke, selv om han kan ha vondt i magen en del.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har funnet ut at alle cøliakere bør flytte til Halden. Nærme Sverige, der de har satt ned prisene på glutenfritt istedenfor å gi en støtte (som i Norge). Så, hvis man bor i Norge (og får støtte) og handler i Sverige, får man dobbel støtte, egentlig. Smart.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg tror ikke jeg har cøliaki, siden jeg fint kan spise brød med speltmel og lignende. Men loff og annen bakst med store mengder vanlig hvetemel går dårlig. Jeg spiser ofte grovt brød med litt hvetemel, men det er ikke optimalt. Blir ikke dårlig av så små mengder, men blir litt... "oppblåst", som de sier i reklamen :p

Så min konklusjon er at jeg rett og slett har hvetemelintoleranse. Hvordan får jeg påvist det? Og kan jeg få stønad? Er et slit å finne ferdige bakevarer helt uten mel. Har også laktoseintolerans og er allergisk mot løk, så da er jo alternativene betraktelig innskrenket. Kinamat (uten løk) har vært redningen (sjelden mel og melk i kinamat).

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg er en vegetarianer og kan ikke spise gluten. Jeg vet at det høres vanskelig ut. Men jeg har mange oppskrifter og spiser masse forskjellige retter. Hvis noen har noe spørsmål om retter og oppskrifter, bare spør meg! Også sjekk ut www.glutenfriematvarer.com for glutenfrie produkter. Mange av produktene er også økologiske.

Lenke til kommentar
Cøliaki

Cøliaki er en sykdom i tynntarmen. Normalt har slimhinnen i tynntarmen utallige små fingerlignende utløpere. Disse kalles tarmtotter.

frisktarm.jpg

De som har cøliaki (cøliakere), og ennå ikke har fått behandling, har ødelagte tarmtotter, og slimhinnen kan se ut som på bildet nedenfor.

tarmsyk.jpg

Normale tarmtotter er dekket av tallrike høyt spesialiserte epitelceller, som bidrar til at næringsstoffene i maten brytes ned og deretter suges opp i kroppen. Ved cøliaki skades disse cellene ved inntak av gluten.

VANLIGE SYMPTOMER OG TEGN PÅ CØLIAKI

Cøliaki kan arte seg på mange måter. Vedvarende eller periodevis diaré er et symptom som man har vært oppmerksom på i lengre tid. Voksne har ofte plager i mange år før diagnosen stilles. Diaré kan utløses av andre lidelser, som for eksempel akutte infeksjoner, særlig mage- og tarminfeksjoner, eller skyldes betennelsestilstander i tykktarmen. Det er imidlertid mange cøliakere som har fått stillet diagnosen cøliaki uten noen gang å ha hatt diaréplager eller andre plager fra tarmene. Mange av disse er blitt fortalt at de ikke kan ha cøliaki fordi de ikke har hatt diaré. I dag tror vi at bare halvparten av uoppdagede cøliakere har diaréplager. Kronisk jern- og vitaminmangel er vanlig. Tilskudd med jern vil oftest ha liten virkning, inntil man har fått stillet korrekt diagnose og startet med glutenfri kost. Påfallende tretthet, benskjørhet og utforklarte magesmerter er alle tegn som kan skyldes cøliaki. Vantrivsel og manglende vektøkning, og endog vekttap, er vanlig hos spedbarn og småbarn. Dårlig høydetilvekst er vanlig hos større barn.

RÅD VED GLUTENFRITT KOSTHOLD

Kostveiledning og andre råd er nødvendig i den første tiden. Alle som starter med slik kost bør få veiledning ved kvalifisert dietetisk rådgiver - så sant dette er mulig. Med glutenfri kost menes kost som ikke inneholder hvete, rug, bygg og vanlig havre. Noen tror at en hvetevariant som heter spelt (urhvete) kan spises, men det er ikke tilfelle. De aller fleste med cøliaki tåler spesialbehandlet havre. Vår anbefaling nå er at både barn og voksne cøliakere kan, hvis de ønsker, spise havre fra spesielle leverandører som passer på at produktene deres ikke er forurenset med andre kornslag. Alle andre sorter mel, korn, gryn og frø kan brukes; - likeledes rene, ublandede produkter fra alle andre matvaregrupper. Varedeklarasjonen vil gi opplysning om industriproduserte matvarer inneholder glutenholdig korn eller mel. Sammensatte matvarer som ikke har varedeklarasjon må brukes med forsiktighet. Det finnes i dag et stort utvalg av glutenfrie produkter i så godt som alle dagligvareforretninger. Mange spisesteder tilbyr glutenfri mat. Alle med cøliaki og/eller dh har rett på grunnstønad til fordyret kosthold og bør henvende seg til Trygdekontoret.

Kilde: Norsk Cøliakiforening

Jeg har en søster som akkurat har fått diagnosen. Cøliaki har gått i familien, så det er ikke utenkelig at både jeg og min far har det. Tanta mi har hatt det lenge, så hun har gitt oss noen tips. Hun mener at de tipsa man får fra NCF ang. oppskrifter er ganske dårlige (hvertfall de hun fikk). Hun har mikset og trikset litt og funnet frem til en del oppskrifter på f.eks brød. Jeg lurte på om dere hadde noen fler tips eller gode oppskrifter på glutenfri mat. Jeg kan bare si at Toros glutenfrie vafller (pulver) er gode, og litt sprøere enn vanlig. Jeg syns nesten de var bedre enn de vanlige.

Det er mange varer jeg aldri har tenkt på at inneholder gluten. Nå har vi begynt å se på alle varedeklarasjoner og sånn. Hvis man går og ser på en tilfeldig vare er det gankse sansynlig at den inneholder en eller anna form for gluten.

Så hvis andre vil dele erfaringer, oppskrifter eller tips angående cøliaki er det bare å spytte ut. :)

Så bra at du skrev dette! Jeg fikk påvist cøliaki for første gang i mai i år, og har hatt magesår som følge av dette ikke gøy :( men har alltid visst at jeg ikke klarte enkelte brødtyper fordi det føltes som om halsen min snørte seg sammen og jeg ble kvalm (konstant kvalm eller dårlig) jeg er i tillegg laktose intolerant hehehe. Har funnet at ICA har en egen linje med glutenfrie varer, så der er det bare å spørre. Og så fant jeg ut at wasa har fått inn glutenfrie og laktose frie knekkebrød :D

(nå vet jeg ikke om du har fått vite dette fra før av, hoppet bare rett inn her jeg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...