Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Muntlig - Nynorskens historie VKII, trenger hjelp fort!

Anbefalte innlegg

Heisann. Kom opp i norsk muntlig i dag. Fikk nynorskens historie som tema/oppgave.

Utifra den, skal jeg lage en problemstilling. Har mange som jeg vurderer og tenker over, men føler at jeg må finne en som både er bra, omfattende og enkel å finne stoff om.

Noen som kunne vært så snill og kommet med forslag?

På forhånd takk!:)

Endret av alexicum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funnet noe enda?

Hva med :

"hva gikk galt? et språk laget til folket ,a av folket har i dag bare X brukere hvorfor vant en fornorskingsvariant?

klønete formulert:P

Hva var de viktigste punktene for Ivar aasen da han laget nynorsk(ta utgangspunkt i aasen normalen) og hvordan er disse ivarettatt i dag?

Lenke til kommentar
Takker og bukker for svar! Alle idèer hjelper på :p

Har litt lyst å ha om språkstriden/språkdebatten, men sliter en del med å finne skikkelig problemtilling ;s

Kom gjerne med flere innspill!:D

Korleis har språkstrida som starta på 1830 tallet påverka samfunnet fram til i dag?

Lenke til kommentar
Det er jo en ganske bra problemstilling. Kan se for meg at jeg får problemer med å finne konkret stoff om hvordan det har påvirket ;s

Hmm.

du akn snakke om språkdebatten i dag, nynorskhatet i Oslo, bygd vs by perspektivet, dialekt bruk,

Lenke til kommentar

Ser at det er litt forseint i forhold til tidsfristen du satt men, men det første som slo meg når jeg leste det var at du kan fortelle om hvordan nynorsken har utviklet seg fra AAsens tid samtidig som du kan drøfte hvorvidt nynorsken vil overleve i framtida. Da kan du også trekke inn teorier om hvorfor ungdom i dag har så sterk motstand mot nynorsk.

Lenke til kommentar

Det virker som en bra plan!:)

Joda, tidsfristen som stod over er så og si riktig, og jeg har nok kommet fram til en problemstilling nå.

Kan fortsatt trenge hjelp fra dere andre.

Hva tror dere om denne?

Prøve å gjøre rede for språkdebatten på universitetet i 1830, forklare hvorfor man ønsket et (eller to) norsk(e) skriftspråk. Drøfte hvordan Ivar Aasen bygde videre på denne debatten.

Anyone?

Hvis dere kommer opp med noe jeg kunne hatt på et foredrag, hadde det vært flott!:)

Regner med det er en del av dere som kan noe om nynorskens historie, om jeg skal gå ut i fra noe av det jeg har lest i andre poster og innlegg her inne!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...