tomsi42 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Kan anbefale canon ef-s 60mm macro. Sylskarp og perfekt til macro av bloster. Link til test http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx Jeg støtter dette forslaget. I og med at du skal ta bilder av blomster; så kan du gå veldig nærme uten å skremme vekk motivet. Det er fire andre objektiver som også er veldig gode, og som kan anbefales. Sigma 70mm f/2.8 Macro. Tamron 90mm f/2.8 Macro. Canon 100mm f/2.8 Macro. Sigma 105mm f/2.8 Macro. Lengre brennvidde gjør bl.a. at du kan holde deg litt lengre unna motivet. Tom Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 For et utrolig dårlig råd du kommer med. Kjøp heller close up filtre du, så får du svært gode resulater til en rimelig penge, men du bør nok ha et greit nok objektiv å sette dem på.Rådet er ikke dårlig det, det fungerer helt utmerket. Det er selvsagt bedre med konverter fra gjengefatning til objektivfatningen, men fungerer faktisk håndholdt også... hallo!!! er ikkje rådet dårlig??? Kordan i alle dager skal du gjøre dette godt i praksis? Makrofoto krever svært nøyaktighet, skal du lime objektivet fast, eller bruke teip? Eller kanskje holde på ene hånden, og fokusere og holde stødig med andre? Uansett ser jeg ikkje dette som noen god mulighet, og derfor et elendig tips. Det kan fullt gjøres for de med IQ over 50, hvor du er bestemmes ut ifra om du klarer det eller ikke. Holder man den er det vanskelig, kjøper man overgang (Kun vært borti objektiv til objektiv) så vil det være smal sak. Med en Nikon 50mm f/1.8 Blir det nesten 1:1, har ikke noe tall, men tipper 1:1.4-1:1.2 Konkrete tips er Canon 100mm f/2.8, Sigma 150mm f/2.8 (Brukt), Sigma 105mm f/2.8 og Tamron 90mm f/2.8 IQ over 50? Gi deg. Over til saken, selv om enkelte kun er opptatt av personangrep her. Jeg har selv kjøpt close up ringer, og testet disse mot sigma 105mm makro. Resultatene ble så og si gjevngod med makro objektivet, og fordelen er at dette tar så mye plass, at man alltid har makro muligheter i bagen, uten å måtte drasse med for mye rundt. Og når dukker makro mulighetene? For meg dukker de opp når jeg ikkje har utstyret med meg, og det slipper jeg no Lenke til kommentar
fototim Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Veldig kort om det å vende obejktivet. Det er klart at det er enklere å gjøre det med en vendering. Men det er og klart at eksperimentene som er beskravet her, de er svært krevende. Mest pga av at en 25mm gir ekstremt kort arbeidsavstand. Så jeg vil fortsatt hevde at det er et alternativ, sånn i starten. Samtidig så er det klart at et skikkelig dedikert makrobjektiv, eventuelt et close uo filter, eller en vendering, er atskillig lettere å jobbe med. Så noe som kanskje har litt større relevans for trådstarter. Til all round bruk vil nok ca 100mm være mest hensiktsmessig. Det gir forholdsvis lang arbeidsavstand, samtidig som DOF ikke blir ekstremt tynn. Samtidig vil lengre brennvidder ofte oppleves som vinglete, for en som er ny i makroverdene. Kortere brennvidder vil i en del situasjoner kreve blits, rett og slett fordi du skygger for motivet. For en vant til makro med kompzktkamere er det viktig å ha klart for seg at DOF er mye kortere på DSRL. Det stiller bla store krav til lyset, siden du ofte vil ha behov for å blende ned for å oppnå tilstrekkelig DOF. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Jeg har selv kjøpt close up ringer, og testet disse mot sigma 105mm makro. Resultatene ble så og si gjevngod med makro objektivet, En test jeg kunne tenkt meg å sett... Forøvrig : Hovedsaklig til blomster så vil f.eks en Sigma 70mm f/2.8 være passe - da det betyr lite med litt kortere arbeidsavstand og frontelement som kommer ut ved fokusering. Skal du derimot også bruke det en del til insekter så vil jeg anbefale ett objektiv med lenger brennvidde og ikke minst ett intern fokusering. Da er alternativene i din prisklasse Canon 100mm f/2.8 og Sigma 150mm f/2.8 - av disse 2 er Sigmaen absolutt å anbefale ! Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Sa jeg at han skulle droppe å kjøpe macrolinse, og heller snu den gamle linsa? Jeg sa at han kunne leke seg litt med det før han finner ut hvilken linse han vil kjøpe... ^_^ og med å snu sitt gamle objektiv så finner han automatisk ut ka makroobjektiv han skal ha? PS. det heter objektiv, og ikkje linse! Lenke til kommentar
fototim Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 og med å snu sitt gamle objektiv så finner han automatisk ut ka makroobjektiv han skal ha?Akkurat. Der, tok du poenget Ved å eksperimentere litt med det han allerede har for hånda, så kan han få en føling med hvilke arbeidsavstander, og dermed også inndirekte hvilke brennvidder, han er mest komfortabel med å jobbe med. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 For et utrolig dårlig råd du kommer med. Kjøp heller close up filtre du, så får du svært gode resulater til en rimelig penge, men du bør nok ha et greit nok objektiv å sette dem på.Rådet er ikke dårlig det, det fungerer helt utmerket. Det er selvsagt bedre med konverter fra gjengefatning til objektivfatningen, men fungerer faktisk håndholdt også... hallo!!! er ikkje rådet dårlig??? Kordan i alle dager skal du gjøre dette godt i praksis? Makrofoto krever svært nøyaktighet, skal du lime objektivet fast, eller bruke teip? Eller kanskje holde på ene hånden, og fokusere og holde stødig med andre? Uansett ser jeg ikkje dette som noen god mulighet, og derfor et elendig tips. Det går fint faktisk. Her er min 70-300mm sigma med canon 50mm 1.8 teipet på enden. Forferdelig bilde, men det var gøy å komme så nærme. http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cgi?id=328581 Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Sa jeg at han skulle droppe å kjøpe macrolinse, og heller snu den gamle linsa? Jeg sa at han kunne leke seg litt med det før han finner ut hvilken linse han vil kjøpe... ^_^ og med å snu sitt gamle objektiv så finner han automatisk ut ka makroobjektiv han skal ha? PS. det heter objektiv, og ikkje linse! Vet ikke helt hva du prøver på her dessverre.... La oss si at han bruker 1 uke på å finne et objektiv, så bestiller han objektivet, og posten bruker 2-5 dager, og han klør dessverre etter å ta et macrobilde... Da kan han, mens han venter, bruke tipset mitt. Terminado. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Det går fint faktisk. Her er min 70-300mm sigma med canon 50mm 1.8 teipet på enden. Forferdelig bilde, men det var gøy å komme så nærme.http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cgi?id=328581 Du verden , går det an å få til noe slikt da... RandiA Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Det går fint faktisk. Her er min 70-300mm sigma med canon 50mm 1.8 teipet på enden. Forferdelig bilde, men det var gøy å komme så nærme.http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cgi?id=328581 Du verden , går det an å få til noe slikt da... RandiA herregud de jævlene er stygge!! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Nettopp derfor jeg synes dere makrofotografer er mindre normale enn meg Endret 15. juni 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Nettopp derfor jeg synes dere makrofotografer er mindre normale enn meg :!: :!: PMnormal, vel...ikke særlig verre det der enn blikkplater og rust og skrap og sånn :!: ...normaliteten er relativ RandiA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå