MrSummit Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Hei, Har aldri brukt speilrefleks til macrofotografering, og trenger derfor litt hjelp. Mitt "gamle" Olympus 5060 kompaktdigital hadde nærgrense ekstreme på 3-4 cm, slik at det var "lett" å ta ganske ekstreme macrobilder - feks av støvbærerene i en blomst, en mygg eller bare et enkelt bær. Hva slags objektiv trenger jeg for å kunne ta tilsvarende close-ups med en dslr (har canon 40d)? Vet dette er et nybegynnerspørsmål, men... Har brukt slr siden åttitallet, men aldri med macro - ble veldig facinert av mulighete med kompaktkameraet og har nå fått lyst til å forsøke det samme ettersom jeg har kjøpt meg digital slr. edit: Mitt bruksområde: 1. Objektivet skal brukes til macrofoto og intet annet 2. Ønsker å kunne ta bilder av blomster og gjerne blomsterinteriør. Det betyr at jeg må kunne forstørre det jeg tar bilde av ved hjelp av objektivet. *) se nedenfor for mer forklaring 3. Skal nok bruke det mye håndholdt i felten, men også med stativ når det er påkrevet. 4. Lyset er nok som oftest naturlig, da jeg stort sett tar bilder i forbindelse med skogs/fjellturer 5. Pris under 5000 Endret 13. juni 2008 av MrSummit Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Før du kjøper deg et macro objektiv kan du jo prøve å snu linsa som er på kameraet. Det er ikke en optimal løsning, men du kan få mange kule bilder mens du venter på en macrolinse. Men husk at du må holde linsa, fordi den kan ikke festes på motsatt vei ^_^ Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 For en macrolinse må du nok regne med en pris fra ca 3500 og oppover. F.eks Canon 60mm f2.8 makro eller så har Tokina, Tamron, Sigma og Canon også makro objektiver rundt 90-105mm som gir deg en litt lenger arbeidsavstand, men de koster rundt 4000-5500. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Før du kjøper deg et macro objektiv kan du jo prøve å snu linsa som er på kameraet. Det er ikke en optimal løsning, men du kan få mange kule bilder mens du venter på en macrolinse. Men husk at du må holde linsa, fordi den kan ikke festes på motsatt vei ^_^ Kjøp heller close up filtre du, så får du svært gode resulater til en rimelig penge, men du bør nok ha et greit nok objektiv å sette dem på. Koster ca 400-500 Endret 14. juni 2008 av fredrik Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 For et utrolig dårlig råd du kommer med. Kjøp heller close up filtre du, så får du svært gode resulater til en rimelig penge, men du bør nok ha et greit nok objektiv å sette dem på.Rådet er ikke dårlig det, det fungerer helt utmerket. Det er selvsagt bedre med konverter fra gjengefatning til objektivfatningen, men fungerer faktisk håndholdt også... Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 For et utrolig dårlig råd du kommer med. Kjøp heller close up filtre du, så får du svært gode resulater til en rimelig penge, men du bør nok ha et greit nok objektiv å sette dem på.Rådet er ikke dårlig det, det fungerer helt utmerket. Det er selvsagt bedre med konverter fra gjengefatning til objektivfatningen, men fungerer faktisk håndholdt også... hallo!!! er ikkje rådet dårlig??? Kordan i alle dager skal du gjøre dette godt i praksis? Makrofoto krever svært nøyaktighet, skal du lime objektivet fast, eller bruke teip? Eller kanskje holde på ene hånden, og fokusere og holde stødig med andre? Uansett ser jeg ikkje dette som noen god mulighet, og derfor et elendig tips. Lenke til kommentar
MrSummit Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Takk for mange svar! Har noen der ute noen konkrete forslag / erfaring til et ganske bra macroobjektiv? Skal bruke det først og fremst til blomsterfotografering. Noen som har spesielt dårlig erfaring med konkrete objektiver? Makspris 5000 kr, men gjerne rimeligere! :-) Lenke til kommentar
fototim Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 For et utrolig dårlig råd du kommer med. Kjøp heller close up filtre du, så får du svært gode resulater til en rimelig penge, men du bør nok ha et greit nok objektiv å sette dem på. Koster ca 400-500 Folk har snudd objektivet siden speilrefleksens barndom. Skjønner ikke helt hvorfor det skal være et dårlig råd. Optisk gir det som regel bedre resultater enn close up filter. Fungerer helt utmerket hvis man er i stand til å gå og tygge tyggegummi samtidig. dessverre så kan det være en begrensing at blenderringen er fjerna på mange moderne objektiver. Men det finnes heldigvis en del objektiver som har blenderringen inntakt. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) For et utrolig dårlig råd du kommer med. Kjøp heller close up filtre du, så får du svært gode resulater til en rimelig penge, men du bør nok ha et greit nok objektiv å sette dem på.Rådet er ikke dårlig det, det fungerer helt utmerket. Det er selvsagt bedre med konverter fra gjengefatning til objektivfatningen, men fungerer faktisk håndholdt også... hallo!!! er ikkje rådet dårlig??? Kordan i alle dager skal du gjøre dette godt i praksis? Makrofoto krever svært nøyaktighet, skal du lime objektivet fast, eller bruke teip? Eller kanskje holde på ene hånden, og fokusere og holde stødig med andre? Uansett ser jeg ikkje dette som noen god mulighet, og derfor et elendig tips. Det kan fullt gjøres for de med IQ over 50, hvor du er bestemmes ut ifra om du klarer det eller ikke. Holder man den er det vanskelig, kjøper man overgang (Kun vært borti objektiv til objektiv) så vil det være smal sak. Med en Nikon 50mm f/1.8 Blir det nesten 1:1, har ikke noe tall, men tipper 1:1.4-1:1.2 Konkrete tips er Canon 100mm f/2.8, Sigma 150mm f/2.8 (Brukt), Sigma 105mm f/2.8 og Tamron 90mm f/2.8 Endret 13. juni 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
fototim Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Noen som har spesielt dårlig erfaring med konkrete objektiver? Makspris 5000 kr, men gjerne rimeligere! :-) Sikkert lurt av deg å si litt om hva du skal bruke det til. Svaret avhenger mye av det. Skal du jakte på skye insekter er det greit med lenger brennvidde enn om du skal fotografere f.eks blomster. Lenke til kommentar
MrSummit Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 :-)Sikkert lurt av deg å si litt om hva du skal bruke det til. Skal bruke det primært til fotografering av blomster. Lenke til kommentar
avo Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 For et utrolig dårlig råd du kommer med. Kjøp heller close up filtre du, så får du svært gode resulater til en rimelig penge, men du bør nok ha et greit nok objektiv å sette dem på.Rådet er ikke dårlig det, det fungerer helt utmerket. Det er selvsagt bedre med konverter fra gjengefatning til objektivfatningen, men fungerer faktisk håndholdt også... hallo!!! er ikkje rådet dårlig??? Kordan i alle dager skal du gjøre dette godt i praksis? Makrofoto krever svært nøyaktighet, skal du lime objektivet fast, eller bruke teip? Eller kanskje holde på ene hånden, og fokusere og holde stødig med andre? Uansett ser jeg ikkje dette som noen god mulighet, og derfor et elendig tips. Det kan fullt gjøres for de med IQ over 50, hvor du er bestemmes ut ifra om du klarer det eller ikke. Holder man den er det vanskelig, kjøper man overgang (Kun vært borti objektiv til objektiv) så vil det være smal sak. Med en Nikon 50mm f/1.8 Blir det nesten 1:1, har ikke noe tall, men tipper 1:1.4-1:1.2 Konkrete tips er Canon 100mm f/2.8, Sigma 150mm f/2.8 (Brukt), Sigma 105mm f/2.8 og Tamron 90mm f/2.8 Nikon sine gamle mellomringer kunne mann skru fra hverandre på midten, og bruke dem til å montere linser med 52mm gjenger bak frem. Det fungerer aldeles utmerket, og jeg vil tro at det gjør det den dag i dag på Nikonkameraer som takler helmanuell optikk. Selv brukte jeg ofte en noenogførti mm fra Pentax, snudd, og festet med en halv mellomring på min gode gamle F3T. Husker at jeg lånte meg en 55(?) makro en gang, men synes min vrengte Pentax ga bedre resultat, så ja, det lar seg absolutt gjøre, og det fungerer bra. ... men for å ta den negative siden - på DSLR blir det fort litt støv etc bak på objektivet, og om du snur det tilbake vil dette havne feil steder... Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Noen som har spesielt dårlig erfaring med konkrete objektiver? Makspris 5000 kr, men gjerne rimeligere! :-) Sikkert lurt av deg å si litt om hva du skal bruke det til. Svaret avhenger mye av det. Skal du jakte på skye insekter er det greit med lenger brennvidde enn om du skal fotografere f.eks blomster. Følger opp Fototims betimelige påpekning: 1. Skal du bruke det hovedsaklig til macro, eller vil du ha med best mulig allround-funksjonalitet også? Er f.eks portretter eller sport aktuelle bruksområder? 2. Skal du hovedsaklig jobbe med blomster eller insekter, eller helt andre ting, og ca i hvilken skala? 3. Er du veldig gira på å jobbe håndholdt, eller kan du tenke deg monopod eller stativ? 4. Hva slags lys vil du jobbe med? Mest tilgjengelig, eller medbrakt? Reverseringsadapter kan være en kjekk sak uansett, da slipper en å håndholde det snudde objektivet. Prøv f.eks med en reversert 24mm, det kan være ganske gøyalt. Edit: Til blomster er det meste egna, har Sigma 105 som oppfører seg glimrende, men i dag hadde jeg valgt Tamron 90/2.8 pga mer allsidig bruksområde og bittelitt bedre dybdeskarphet. Endret 13. juni 2008 av capricorny Lenke til kommentar
MrSummit Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Hei igjen og takk for enda flere svar. litt mer presisering: 1. Objektivet skal brukes til macrofoto og intet annet 2. Ønsker å kunne ta bilder av blomster og gjerne blomsterinteriør. Det betyr at jeg må kunne forstørre det jeg tar bilde av ved hjelp av objektivet. *) se nedenfor for mer forklaring 3. Skal nok bruke det mye håndholdt i felten, men også med stativ når det er påkrevet. 4. Lyset er nok som oftest naturlig, da jeg stort sett tar bilder i forbindelse med skogs/fjellturer 5. Pris under 5000 *) Litt vanskelig for å forklare dette skikkelig, men hm... tenk at noe så stort som en humle skal dekke storparten av bildefeltet. Endret 13. juni 2008 av MrSummit Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Folk har snudd objektivet siden speilrefleksens barndom. Skjønner ikke helt hvorfor det skal være et dårlig råd. Optisk gir det som regel bedre resultater enn close up filter. Fungerer helt utmerket hvis man er i stand til å gå og tygge tyggegummi samtidig. dessverre så kan det være en begrensing at blenderringen er fjerna på mange moderne objektiver. Men det finnes heldigvis en del objektiver som har blenderringen inntakt. Har testet dette masse i det siste... Fant min gamle vendering, som jeg bruker med mellomringer. Problemet er at med mellomringer er at man fort får kortere avtand mellom motiv og frontlinse, enn baklinse og film/sensor. Det er motsatt av hva objektivet er konstruert for, derfor er det fordel å snu det. Men dybdeskarpheten blir ekstremt liten, brøkdels millimeter med vidvinkel, og det er utrolig tungvindt! Må blende opp for å stille inn (lommelykt er kjekt som hjelpelys), og blende ned igjen manuellt for å knipse. Blitz er must!! Nikon D70s med mellomringer, Zeiss 24mm reversert på ca f16 Tror jeg ville satset på en Sigma Macro, f.eks en 70mm som er den nyeste og skal være bra. Ellers er Canons 100mm ofte anbefalt her. Mellomringer er billig og gir bra forstørrelse til detaljer, evt en nærlinse i tillegg. Endret 13. juni 2008 av kjelldell Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Hei, valg av makroobjektiv er ikke helt enkelt. Siden du har erfaring med makro fra kompaktkameraer går jeg ut fra at du har et forhold til arbeidsavstand, og her ligger noe av problemet. For de fleste makroobjektiv har jo faste brennvidder (selv om Sigma kaller alle sine zoomer (vel nesten alle) for makro). Og går du for et makroobjektiv med fast brennvidde så er jo valg av brennvidde avgjørende for arbeidsavstanden for all tid fremover. Canon har tre makroobjektiver under 5000. For å starte med det rimeligste så er det 50mm f2.5. Det går ikke helt til 1:1 uten mellomring, men med 1.6 crop faktor får du rimelig bra effekt likevel. Jeg har dette objektivet selv, kjøpt mens jeg brukte film som et kombinert normalobjektiv + makro. Det er ikke USM, så fokuseringen bråker litt og med 50mm blir arbeidsavstanden kort, men det er ikke nødvendigvis noe stort problem for blomster (før de blir veldig små). Neste er 60mm f2.8 som er et nyere objektiv. Det er et EF-s objektiv som passer til ditt 40D, men som ikke vil passe hvis du skulle oppgrader til fullformat noen gang. I dag ville jeg kjøpt 60mm fremfor 50 siden avstand til motivet er litt større, og det er USM-fokusering som er veldig behagelig. 60mm gir også en bra portrettlinse, men f2.8 gjør jo at det er vanskelig å få bakgrunnen veldig uskarp. Canons 100mm makro får du også under 5000. Og var makro det viktigste ville nok den vært førstevalget på grunn av arbeidsavstand. Den får vel ikke ekstremt bra kritikker, men det regnes likevel som et bra objektiv. Ellers finnes det mange makroobjektiv som får bra kritikk. Fotografi, eller svenske FOTO hadde en oversikt for en stund siden, kanksje du kan finne det på et bibliotek. Så noen nevnte forsatslinser og det er også et alternativ. De med 2 linser skal visstnok gi rimelig bra bildekvalitet. Søk på nettet etter for eksempel Canon 500D, finnes mange artikler. Hjalp dette? Edit: Enig med Kjelldell at reversering er en utrolig kronglete måte å få makrobilderpå. Styr unna! Edit 2: "tre objektiver under 3000" skulle selvfølgelig være "under 5000" Edit 3: Bladet jeg nevnte var svenske FOTO nr 7-8 2007. De tester 19 makroer, inklusiv 5 Sigmaer. Sigma 50 f2.8, 70 f2.8, 105 f2.8, 150 f2.8 og 180 f3.5 får alle "Mye for pengene", mens 70, 150 og 180 også får "Topp objektiv" utmerkelse. Endret 13. juni 2008 av se# Lenke til kommentar
MrSummit Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Ah! Det var meget bra! Takk for et kjempegodt svar - nå skal jeg først gå til anskaffelse av det nummeret av svensk FOTO du nevner - så skal jeg gå igang med å handle. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Lite utdrag av testen: https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=234372 Men mange flere med i testen, du kan kjøpe dem på www.tidningenfoto.se hvis du ikke har mulighet til å kjøpe selve bladet. Tror det er 15,- de tar for en test. Endret 13. juni 2008 av jvc1986 Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Sa jeg at han skulle droppe å kjøpe macrolinse, og heller snu den gamle linsa? Jeg sa at han kunne leke seg litt med det før han finner ut hvilken linse han vil kjøpe... ^_^ Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Kan anbefale canon ef-s 60mm macro. Sylskarp og perfekt til macro av bloster. Link til test http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå