Philo Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Kom i dag opp i en situasjon hvor en person hadde kollapset på åpen gate, folk stod og utøvde førstehjelp, og etterhvert ambulanse ankom stedet. Stod hele tiden med kameraet rundt halse etter å ha tatt bilder noen minutter før lenger nede i gata, og klarte liksom ikke helt å bestemme meg for etikken i det å fotografere situasjonen med tanke på å eventuelt tilby lokale aviser bildene. Hva ville DU gjort i en slik situasjon, og ville det vært umoralsk/uetisk å sette seg på huk å knipse i vei? Endret 13. juni 2008 av Philo Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Så lenge det er absolutt ingenting du kan gjøre for å hjelpe, så ser jeg ikke noe galt i å dokumentere hendelsen. Lenke til kommentar
Philo Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Vel med tanke på at Ambulansepersonell var på stedet vil jeg jo regne med de bør få jobbe i fred og ikke ha masse folk som velmenende skal hjelpe til men egentlig bare er i veien Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Regler ang. gatefotografi ble tatt opp for en stund siden, og da ble denne linken postet: http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml#stret Om man skal tolke dette videre, ville jeg ikke sett noe galt i det dersom det ikke er noe du kan gjøre for å hjelpe de involverte, ikke står i veien, og også dokumenterer hendelsen på en slik måte at man skåner de involverte ovenfor identifikasjon via bildet, er den etiske delen av meg noenlunde fornøyd. Lenke til kommentar
Philo Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Var til dels min konklusjon og, så jeg tok noen bilder, men følte det allikevel såpass ukomfortabelt at det bare ble tre stykker, og jeg ikke brukte nok tid på fokusering osv, så de ble ubrukelige mer eller mindre. Det kan vel mye mulig ha sammenheng med at det var en situasjon jeg aldri har vært i før med kamera. Uansett, måten jeg valgte å ta bildene på er som på dette. Et forsøk på å fange situasjonen, ikke personen. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Ganske stilig bildet. Jeg ville også tatt bilder, lite du kan gjøre uansett, og blir bare i veien. Du hjelpere mere om du tar slike bilder enn det de som står i rundt og gjør ingenting gjør =) Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Ubehag når man tar bilder er noe jeg har kjent på mange ganger. Sist når jeg drev med gatefoto, og kom i snakk med noen som var tydelig var alkholikere, og hadde store problemmer. Jeg sa hva jeg drev med, og spurte fint om å få ta bilde. Alt var ok sa de, og når jeg startet, gikk det lynraskt får de gikk til angrep, og det var ikkje spessielt morro. Redd vet eg ikkje om jeg var, men en ekkel følese var det. Men legg alt dette til side. Bilder er for viktig til at man skal tenke på dette. Dette sagt, ville jeg hatt enorme problemmer med å ta bilder med 50 stykker rundt, og en som lå nede med store blødninger, osv. Mulig jeg må jobbe med å bli kvitt denne spereren, men tror den er menneskelig. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Kan jo minne om hva som ble årets pressebilde i 2007... http://www.fotografi.no/wip4/frilanser_tok...d.epl?id=154312 Endret 14. juni 2008 av ragamuffin Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Kan jo minne om hva som ble årets pressebilde i 2007... http://www.fotografi.no/wip4/frilanser_tok...d.epl?id=154312 jeg skjønner linken, men hadde jeg vært der ville jeg hatt 0,0% problem med å ta disse bildene. Situasjonen var jo så spessiell, når folk som skal hjelpe kjører sin vei, så det blir ikkje helt reelt. Lenke til kommentar
TheMoonMan Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Kan jo minne om hva som ble årets pressebilde i 2007... http://www.fotografi.no/wip4/frilanser_tok...d.epl?id=154312 Forresten rimelig mye bra bilder på den linken! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå