Gå til innhold

Likestrøm til vekselspenning til likestrøm

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å ta med jobben på sjøen denne sommeren, men har litt spørsmål i forbindelse med strøm (kjekt å ha i kombinasjon med internett..).

Hovedgreia er at jeg må få regnet ut kapasitet (gjerne teoretisk og sannsynlig praktisk kapasitet9.

Utstyr er som følger:

Bilbatteri, 12v 60AH

Konvertering -> 230v

Konvertering (via vanlig laptoplader)-> 19V 4.74A max (kommer originalt med 65w lader - behøver i så måte ikke regne ut fra 19x4.74=90w, men 19v 3.4a max)

Hvor lang tid vil bilbatteriet vare ved maks forbruk? Hadde vært kjekt å se regnestykket bit for bit også, for en liten refresher av elektrokunnskapene. :-)

mvh,

Lars Kristian Lien

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. 12*60AH = 720watt time. 720wh : 65w (maks forbruk) = ~11 timer.

Vil ikke det være nesten på vei? Hvor mye tap må jeg forvente i invertering og konvertering?

GRR! Skulle brukt kunnskapene når jeg hadde dem. :-)

Lenke til kommentar

Rent teoretisk er det riktig, men husk at du ikke bør lade blyakumulatorer helt ut. Ikke sikker på hvor langt ned det er anbefalt, men sikkert noen andre her som vet.

Hvor mye tap man kan forvente i en vekselvender og i en ladder er jeg ikke sikker på, men ser iallefall for meg at laddere ikke er så veldig effektive. Min bruker iallefall å bli meget varm når jeg har kjørt batteriet godt ned.

Lenke til kommentar

Det finnes mange 12V->230V-konvertere, men den første jeg fant (150W) hadde en oppgitt virkningsgrad på 90%.

På laptopadapteren må du se på hvor mye den trekker fra strømnettet, ikke på hvor mye den leverer. Da slipper du nemlig å regne på virkningsgrad i den.

Ellers er regnestykket ditt en ganske god pekepinn. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...