Gå til innhold

Dette med IP og proxy

Anbefalte innlegg

Jeg vet at du via proxy kan besøke sider som er sperret, feks Facebook osv på skoler og jobb. Men det jeg lurer på er hva den gjør med ip-adressen?

Si at jeg besøker en nettside, og legger igjen en kommentar. Eieren av siden kan se IP-adressen min, og vet dermed hvem jeg er hvis jeg legger igjen navn og besøker siden senere. Hvis jeg besøker siden via feks hidemyass.com, vil MIN ip-adresse forandres, eller utgi seg for å være en annen? Eller vil eieren se at det er meg uansett hva jeg skriver? :p

Litt dårlig forklart, bare spør hvis dere ikke skjønner hva jeg mener. : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele idéen med en proxyserver som feks hidemyass er at de leverer IP adressen til siden du besøker og skjuler din virkelige IP adresse.

Allikevel vil jeg si at jeg har sett nettverksnerder i konsernet vårt utføre mirakler i forbindelse med sporing, så helt 100% sikker ville jeg ikke ha følt meg ;)

Lenke til kommentar

Men greit, det jeg egentlig lurer på:

Jeg skriver en kommentar på en persons blogg. Der signerer jeg med navn, så personen kan se både hvem jeg er og hvor jeg bor.

Hvis jeg da besøke siden med proxy (feks hidemyass), og skriver en kommentar som anonym.. Ser eieren da en annen IP-adresse, og ser et annet bosted? (Har et program som gjør at h*n ser hvor leserne kommer fra)

Lenke til kommentar
Hehe, skal ikke bruke det til noe sånt. Bare eksempelet jeg kommer med, vil en kommentar som er skrevet via proxy vise en annen IP-adresse?

Datamaskinen din har en ip-adresse, som oftest en lokal ip-adresse. Datamaskinen din er koblet til en ruter(boksa som er koblet til telefonuttaket). På internet så vises ip-adressen til ruteren din. En Proxy er noe lignende. Det er en server som fungerer som mellomledd mellom deg og det du vil se på internett. Så om du går inn på diskusjon.no med en proxy så er du koblet til slik:

din PC->ruter->proxy->diskusjon.no

Diskusjon.no ser bare ip-adressen til proxyserveren, proxyserveren ser "bare" ip-adressen til ruteren din. Om du er fryktelig paranoid så kan du bruke Tor, som ruter trafikken din via en rekke tilfeldige noder. Da er du i praksis usporlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...