Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

fått kyssesyken, kan jeg..?

Gjest ersom

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Navn_*

Har fått kyssesyken, dama har hatt det. Er det da noe skadelig for henne om vi kysser? :love: Hun Kan jo ikke få det en gang til, men tenke mer om det kunne skade noe elns..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, da syns jeg virkelig at dagens "fastleger" burde bli mer kompetente. Min bror fikk beskjed om det.

Det er veldig dumt.

Fordi det finnes ingen "sikkert" langtids immunreaksjon mot kyssesyken, og reinfeksjon har blitt påvist mangen ganger. (For de som har hatt allerede kyssesyken engang).

La meg utdyppe det jeg skrev:

Kroppen produsere immunoglobulin mot EBV etter den første infeksjonen, men det i seg selv, vil ikke være sikker på at vedkommende ikke blir smittet igjen.

Vi vet ennå ikke omfanget, men, det er rådet å holde seg unna alle med kyssesyken/mononucleosis. Uansett om man er usmittet eller vært smittet.

Vaio ;)

edit: nørsk

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Ok. Litt OT, men gjelder det samme med vannkopper? Jeg kjenner en som har hatt vannkopper 2 ganger, men fastlegen benekter dette.

Akkurat.

Det er fult mulig å får utbruddet for andre gang. Spesielt for de som har problemer med immunsystemet.

Derfor er det også rådet, for alle å være forsiktig, uansett om man har hatt vannkopper eller ei.

Vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
man blir alltid immun mot enhver sykdom - som ikke går på celler/immunforsvar direkte.

men man er bare immun i en periode. ta forkjølelse. du er immun mot forkjølelse om du har hatt det. det er derfor du blir frisk;)

Skarpengland, 15

Det du skriver er ikke rett.

Lenke til kommentar

I diskusjonar som dette må dykk passe på å ikkje kome med bastande uttalelser om dykk ikkje er 100%.

Det er snakk om liv og helse her, då skal ein trå litt varsamt og aller helst få i gang ein diskusjon der dykk kan bli enige.

Lenke til kommentar

Man blir immunmot sykdommer man har hatt... Det som skjer er at Immunforsvarets "huskceller" kjenner igjen antigenet på smittestoffet og setter i gang produksjon av antistoff. Antigen er som en strekkode utenpå smittestoffet, er dette kjent vet kroppen hvordan den skal bryte det ned... og har mestsannsynlig tilgjengelig ferdig antistoff i tillegg til at den begynner å produsere mer...

Likevel skal du oppføre deg som om du ikke blir immun mot alle sykdommer du har hatt fordi smittestoffet kan forandre seg eller det kan være andre smittestoff som ender opp med samme diagnose...

Med andre ord kan det være skadelig for henne at om dere har mye fysisk kontakt...

Lenke til kommentar

Sykdommer man har antigener mot kan og blusse opp igjen/komme igjen i perioder der man har nedsatt immunforsvar.

Et eksempel er som tidligere nevnt i tråden at vannkopper kan blusse opp igjen hos enkelte ved nedsatt immunforsvar, da kalt "helvetesild".

Lenke til kommentar
Sykdommer man har antigener mot kan og blusse opp igjen/komme igjen i perioder der man har nedsatt immunforsvar.

Et eksempel er som tidligere nevnt i tråden at vannkopper kan blusse opp igjen hos enkelte ved nedsatt immunforsvar, da kalt "helvetesild".

Man har ikke antigener mot noen sykdommer... smittestoffene har antogener, og disse kjenner immunforsvaret igjen... vi har altså antistoffer og mulighet til å kjenne igjen antigener...

Om vannkopper og hvetesild kommer venkopper av viruser herpes - zoster virus og hvetesild kommer av varicella - zoster virus. Ettersom vannkopper heter varicella og hvetesild heter herpes zoster forstår jeg det slik at da viruset går i dvale forandres noe av det... ettesom at det har ett annet navn...

Lenke til kommentar

Man har ikke antigener mot noen sykdommer... smittestoffene har antogener, og disse kjenner immunforsvaret igjen... vi har altså antistoffer og mulighet til å kjenne igjen antigener...

Om vannkopper og hvetesild kommer venkopper av viruser herpes - zoster virus og hvetesild kommer av varicella - zoster virus. Ettersom vannkopper heter varicella og hvetesild heter herpes zoster forstår jeg det slik at da viruset går i dvale forandres noe av det... ettesom at det har ett annet navn...

Liten glipp der med antigener. Jeg blander antigener/antistoffer litt i språket, men vet godt forskjellen.

Ang. viruset tar du feil. Det er fortsatt varicella zoster virus (VZV) som fører til oppblusningen av sykdommen, men den nye sykdommen (altså samme virus, men ny sykdom) kalles herpes zoster. Viruset ligger latent i soma i nerveceller, og fortsetter å gi genekspresjon for sine virusproteiner, men så lenge man har et godt fungerende immunsystem vil en videre utvikling nedkjempes. Når derimot immunsystemet blir kompromisert som en følge av psykisk og fysisk stress eller annen sykdom vil viruset få friere utfoldelse for sin replikasjon. Virusinfeksjonen vil da reise nedover aksonet og gi utslag i tilhørende dermatoma.

Edit:

Forresten, Birthe, jeg antar du er medisinstudent. Hvor studerer du?

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar
Hei.

Det finnes ingen langvarig immunitet mot kyssesyken.

Kilder?

Det er kjent at EBV er assosiert med Burkitt Lymphoma. En type lymfekreft.

Studiene har vist seg at personer med burkitt, er kronisk syk/bærer av EBV.

At allmennleger kommer med idiotiske påstander at man ikke kan "smitte" andre som allerede har hatt EBV er dessverre ikke sant.

De har bare mindre sjangse, men, de kan blir smittet igjen

Vil du har kysset en med tuberkulose, selv om du er "immun" mot den?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...