Gå til innhold

Den magiske boblen

Anbefalte innlegg

Dette er egentlig ikke den typen bilder jeg liker å legge ut. Men vil gjerne ha kommentarer på etterbehandling, som ikke er min sterke side. Har croppet bildet, justert fargene i raw-konverteringen og lagt på en blur for å dempe bakgrunnen, men ikke noe mer.

post-1140-1213364034_thumb.jpg

Er det for mye? Er det annet jeg kan gjøre for å fremme magien uten at det blir for mye?

Endret av andersj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det for mye? Er det annet jeg kan gjøre for å fremme magien uten at det blir for mye?

Synes du virkelig har greid å fange et magisk øyeblikk her ja.....et praktfullt barne/situasjonsbilde. Cropping og komposisjon er også vellykket i mine øyne. Bildet blir nok et flott minne

RandiA

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om du kunne croppa enda litt tettere, for å gjøre det hele enda litt mer intimt. Lite grann mer i venstre billedkant, og tilsvarende oppe.

Da ville du og skape e bedre balanse mellom øynene og senter på selve bobla.

Bare en strøtanke. Altså, noe jeg ville ha prøvd.

Kanskje og litt lek med Curves, i et forsøk på å skape litt mer kontrast i mellomtonene.

EDIT: Bra bilde forresten. Det glemte jeg å si i min iver etter å svare på spørsmålet ditt :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt med såpebobler for tiden, da. Greit nok, såpebobler er jo gøy. Dere får heller forsøke å finne flere motiver etterhvert.

Bildet er et hyggelig minne, og det kommer sikkert til å få en sentral plass i familiealbumet. Jeg er dog enig med Tim i at du kan forsøke å lokke frem til mer kontraster i mellomtonene. Det blir en smule pregløst i fargene, og da kan litt mer kontraster gjøre seg. Men, et fint bilde er det.

Lenke til kommentar

RandiA: Takk for kommentar og skryt :-)

Fototim og PMNormal: Skal prøve meg litt i curves og se om det er mer å hente, skal også jobbe litt til med croppingen. Siden ingen av dere har kommentert bakgrunnen som er lagt på, regner jeg med at jeg har truffet rimelig godt. Takk for kommentarer.

Lenke til kommentar
Ok, dumt spørsmål. Men kan noen fortelle meg hvordan jeg lokker frem mer kontrast i mellomtonen i curves. Har lett og trykket, dratt i kurver og trukket i gardiner. Det blir bare glorete og tull.
Spørsmålet er slett ikke dumt :)

Det at du bare synes resultatet blir glorete er et godt tegn, det viser at du har smak.

Trikset er som regel å ikke dra for mye. Den skrå linja, forsøk å gjøre den om til en slak S-kurve. Marker et punkt på midten, da lager du et slags anker. Så flytter du høyre halvdel av skråstreken en anelse opp, og den venstre en anelse ned. Kanskje midten ikke er det rette punktet å angripe. Da tar du tak i "ankeret" og flytter det f.eks litt mot høyre, eller eventuelt venstre. Jeg tipper høyre passer best for dette bildet.

Prøv deg fram. Med forsiktige justeringer. Der du gjør skråstreken brattere, øker du kontrasten, og der du gjør den slakere minker du den. Det er prisippet.

Drar du ankerene i hjørnene mot midten øker du kontrasen i hele bildet. Hold et lite øye med histogrammet mens du eksperimenterer. Begynner det å klatre opp langs venstre eller høyre vegg, da mister du informasjon. Blir histogrammet veldig taggete, da er du i ferd med å skape posterering. Mye tagger er ofte fy, hvis du ønsker et naturlig resultat.

Håper dette hjelper deg. Kanskje noen har mer å bidra med enn meg.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Der kan man se. Ja, det hjalp. Og ankeret skulle være akkurat der du sa. Litt opp til høyre. I tillegg har jeg dratt litt ned på det røde. Barnet trer bedre frem nå, synes jeg og er mer naturlig, og dermed bil boblen enda mer magisk.

Er det bedre? Andre ting?

post-1140-1213483150_thumb.jpg

Tenk, når er jeg blandt dem som kan justere kontrasten i mellomtonen. Takk for det.

Lenke til kommentar
Takk for det.
Raskt ekspedert. En ren fornøyelse å se at du fikk noe ut av det :)

Hvis du så ønsker å tone det mørke i bakgrunnen noe ned igjen så det blir mindre dominerende. Da kan du plassere et nytt anker nede i venstre hjørne, og løfter litt der.

Da vil resten av kurva slå litt krøll på seg, og det vil du neppe. Defor plasserer du først flere anker nærmere midten for å unngå låse den delen av kurva du liker.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...