Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig Eksamen i Religion. Tema: Menneskesyn

Anbefalte innlegg

Ble trekt opp i religion i dag.

Problemstilling: sammenligne 2 religioner og livssynshumanisme. ( jødedommen og islam)

Lurte på om noen kunne hjelpe meg med noen ideer, eller eventuelt komme med et bedre forslag til problemstilling.

Endret av gor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at hvis jeg hadde gitt den problemstillingen til faglærer, så ville nok vedkommende sagt at det ikke er en problemstilling, siden det ikke er et problem du vil ha svar på.

Her ville jeg personlig fokusert på etikk, og kanskje også tradisjoner, og hvordan de påvirker hvordan vi lever.

Lenke til kommentar

Sånn den står ligner den mer på en oppgave enn problemstilling. En problemstilling kan eksempelvis være på denne formen Hva skiller menneskesynet i jødedommen og islam fra livsynshumanismens syn? da er det noe helt klart du vil ha svar på. Du bør imidlertid ha problemstilling som gir deg godt med rom for å gjøre deg opp din egen mening i relevante temaer. Da sensor sannsynligvis vil legge vekt på hvor godt du kun drøfte temaet. Det kan også være lurt å fokusere på flere problemer. Disse må imidlertid ha noe med hverandre å gjøre ellers vil det ikke lønne seg (i følge min lærer)

Selv har jeg skrevet opp en hovedproblemstillinger og flere underproblemstillinger.

Lenke til kommentar

Hvis jeg tar ( Hva skiller menneskesynet i kristendommen og islam fra hverandre og hvordan er de forskjellig fra livssynshumanismens syn?)

Har aldri hatt en muntlig eksamen før. så det er litt vanskelig å vite helt hva man skal egentlig si der.

Hvis jeg gjør det sånn her :

-Først så sier jeg om menneskesynet i de forskjellige religioner

- Sammenligner jeg Islam og Kristendommen. Finner likheter og forskjeller.

- Etter det sammenligner jeg det med livssynshumanisme

Er det bra nokk?

Endret av gor
Lenke til kommentar

Er nok redd for at du tar med for mye da. Personlig ville jeg valgt å tolke "menneskesyn" som moralsyn, det hadde jeg personlig hadde vært enklere.

- Moralsyn i Kristendommen

- Moralsyn i Islam

- Moralsyn i Profan humanisme

- Hva er de viktigeste skillene?

Ved skille mellom de to religionenen, og profan humanisme, vil det være naturlig å diskutere om moral er noe som er medfødt, eller meneskeskapt. Regner med detter er for VGS.

Lenke til kommentar

ja det er for tredje året på vgs . Jeg er egntlig fornøyd hvis jeg får en 3'er eller 4'er.

Er egentlig ikke så flink i religion , skulle heller ønske at jeg kom opp i historie, men religion er ihvertfall bedre enn tysk.

Har allerede begynt å skrive om menneskesyn i de 3 religioner - det skal være en fremføring på ca 15min.

Har skrevet kladd til menneskesynet i de forskjellige religionene

Menneskesyn i Islam

Lever i følge Koranen som gir regler for hvordan muslimene bør leve og regulerer både religion og verdslige forhold. Ordet muslim betyr en som lever sitt liv i henhold til Allahs vilje. Islam betyr underkastelse under Gud. Formulering ” skapt i Guds bildet” forekommer ikke i Islam fordi Gud er opphøyd og mennesket kan ikke være skapt i hans bildet.

Det er bildeforbud i Islam fordi det er knyttet til at gud er hevet over alt og utenfor menneskets fatteevne. Det er ikke tillat å avbilde Gud for da kan Gud reduseres til noe som kan forstås av mennesker.

Muslimer er takknemmelig til Gud for livet siden mennesker ble skapt kun for å tilbe Allah.

Koranen, sura Al-Thariyat vers 56: "Jeg har skapt djinner og mennesker kun for at de skal tilbe Meg. "Derfor er det viktig for dem at alle skal bekrefte til Gud at han er deres eneste herre. Derfor mener muslimene at alle mennesker er muslimer eller har en naturlig evne til å bli det. Derfor blir Islam kalt menneskes naturlig religion. Mennesket er fullkomment, men kan ikke likestilles med Gud. Gud er herren og mennesket er slaven. Alle sinnsfriske, voksne mennesker er ansvarlig for sin tro og sine handlinger, De har fri vilje til å tro eller ikke tro, og til å gjøre rett og galt. Gud bestemmer alt, og fra første stund har han allerede bestemt alt som skal skje. Muslimer er født uten arvesynd og har derfor ingen synd å sone, men mennesket er svakt og derfor trenger veiledning fra love.

Islam har også, i likhet med kristendommen en lære som skiller mellom sjel og kropp. Når dommedagen kommer vil alle levende vesener dø og jorda ødelegges. Deretter gjenoppstår alle kropper og forenes med sjelene og alle samles foran Gud(Allah) for å høre dommen.

I muslimsk lære er dommen et sentralt ledd. Menneskets oppgave på jorda er å være lydig ovenfor Allah. Englene kommer med bok for hver person som dømmes til helvete eller paradis.

Menneskesyn i Livssynshumanisme

Setter mennesket i sentrum. Vektlegger verdier som menneskeverd, frihet og selvstendighet. Framhever mennesket som åndsvesen med egenskaper som tenkeevne, innlevelsesevne og skaperevne.

Det er viktig å ta med at humanismens menneskesyn kommer fra FNs menneskerettighetserklæring: "Alle mennesker er født frie og like i verdighet og rettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd." (www.human.no)

Humanismen er et livssyn som baserer sin virkelighetsforståelse og etikk på menneskelig fornuft og erfaring, rasjonell og kritisk tenkning, følelser og medmenneskelighet.

De ønsker å leve uten guds tro, de avviser forestillingen om overnaturlige makter som har påvirket historie og menneskers liv. De tar avstand fra totalitære ideologier og religiøs fundamentalisme derfor lever de uten religiøse forestillinger.

De tar i utgangspunktet mennesket selv, mennesket har ansvar for sitt eget liv.

Mennesker er på jorden her og nå og det er det som er sikkert derfor er mennesker pliktig til å ta vare på livet ved hjelp av sin fornuft og vilje.

De mener at livet gir ingen mening og derfor må de selv finne mål for livet. Samarbeid med andre for det felles beste.

De tenker ikke på alder, de mener at alle menneskene skal behandles med omtanke og respekt.

Barna blir behandlet med respekt og de mener at barn ikke skal føle seg tvunget til å tro at en spesiell religion er bedre enn de andre.

Human-Etisk forbund er også opptatt av at det offentlige må legge til rette for at de ulike religioner og livssyn pga likeverd. Det er sikkert en av de grunnene om hvorfor de mener at statskirke ikke passer inn i et fri religions og livssynsmessig samfunn. Derfor er det en sentraloppgave å oppheve statskirkeordningen.

VIKTIG PRINSIPP: Du skal gjøre mot andre det du ønsker andre skal gjøre mot deg ( Den Gylne Regel)

Kristendommen mener at mennesket er skapt i Guds bilde. Mennesket er Guds fremste skapning, derfor er mennesket ikke bare et levende vesen som andre skapninger, mennesket er en person og et individ som har samspill mellom fysiske, psykiske og åndelige faktorer. Siden alle mennesker er skapt av Gud er alle like mye verd. ”Menneskene har en felles fra i Gud. Og fordi hver og en av oss er skapt av ham, er vi alle like verdifulle (Hellern, Notaker og Gaarder 1991:137).”

I tillegg til at mennesket er skapt til å leve i fellesskap med Gud, er det også skapt til å leve i samfunn med andre mennesker. I Bibelen legges det vekt på at menneskene skal elske hverandre slik som Gud har elsket dem. Siden Gud har skapt menneskene til mann og kvinne, kan man si at familien og ekteskapet er en del av skapelsen. Mange kirkesamfunn ser derfor på ekteskapet som en hellig institusjon

I kristendommen har menneskene fri vilje fordi Gud ønsket at mennesker av fri vilje skulle elske og tjene han , fordi uten frihet kan man ikke tale om kjærlighet. Men mennesket var ulydig mot Guds ord, og det var da synden kom i verden.

Synd er en av de viktigste tingene i Kristendommen og etter at Eva spiste eple fra kunnskapens tre. Mennesker innrømmer ikke sin skyld, men skylder den på andre og det var sånn arvesynd ble til. Augustin utformet arvesyndlæren ”synden var en del av mennesket fra fødselen”, derfor er barnedåpen viktig.

I følge Kristendommen fører synden til kjærlighetsløshet, urettferdighet, osv. Det fratar mennesket muligheten til et evig liv med Gud. Derfor må mennesket frelses. Frelsen innholder 2 elementer. Den første er tilgivelsen og den andre er frelsen til et nytt liv.

De som tror på Kristus får et evig liv og de som ikke tror kommer til helvete.

«Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem. For dette er loven og profetene i en sum.» Matt 7:12 er den gylne regel som har spilt en sentral rolle i kristen opplæring i tro og etikk.

Noen som kan si om jeg har tatt alt det viktigste med.

Endret av gor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...