Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål angående Porter/Avstanden til ISP

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har litt problemer med å forstå hvordan nettverk fungerer, og henvender meg hit.

1.

La oss ta for oss port: 80 (Web)

Jeg kan surfe takket å være port:80, men når jeg tar "Open Port check" på port:80 så forteller den meg at det er sperret.

Hvordan er det mulig? Altså jeg er forvirret.

Regner med at det finnes en naturlig forklaring på dette. Anyone?

2.

ISP blokker da en hev med porter, er det mulig for meg å vite hvilke porter de sperrer?

3.

Hvordan kan jeg vite avstanden til min ISP?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

Jeg har litt problemer med å forstå hvordan nettverk fungerer, og henvender meg hit.

1.

Jeg kan surfe takket å være port:80, men når jeg tar "Open Port check" på port:80 så forteller den meg at det er sperret.

2.

ISP blokker da en hev med porter, er det mulig for meg å vite hvilke porter de sperrer?

3.

Takk på forhånd.

1.

Du trenger ikke din port 80 åpen for å surfe på sider hostet av andre, men om du selv hadde hostet en side måtte du åpnet port 80 for at folk skal nå den.

2.

Spør din ISP

3.

Spør din ISP

Lenke til kommentar

SPM. #1

Først av alt, så er ikke portene dine "lukket" eller "sperret" (ved midnre du har en aktiv brannmur, hviket er lite brukt blandt norske ISPers rutere). De er dog ikke forwardet, og det er en stor forskjell mellom de to.

Du har en ekstern IP mot nettet, eksempelvis 80.202.146.233, men sidne du har en ruter og ikke bare et rent modem så må maskinene dine ip innsiden av nettverket også ha sine egne adresser (eksempelvis 10.0.0.2 eller 192.168.1.1). hvis du hadde et rent modem så hadde din eksterne IP vært IPen direkte ppå maskinen også og alle portene hadde pr. definisjon vært forwardet til denne maskinen, men problemet med det er at da kan du bare ha på èn maskin om gangen, så derfor brukes det nesten alltid modemrutere nå i stedet for bare rene modem.

Dermed oppstår det et problem i ruteren. Si at det skal gå noe trafikk på port 80: Jeg skal forklare under:

Du skal hente en www side fra nettet fra din PC#1. PCen sender forespørsel til ruteren og signalet går til websiden. Ruteren logger at det var PC#1 som sendte forespørselen. Wesiden sender signalet tilbake til din eksterne IP (ruteren). Når ruteren mottar signlaet så kan det ser at sidne det var PC#1 som sendte forespørselen så skal signalet sendes inn til PC#1 og ikke PC#2.

Problemet oppstår da når en maskin på nettet prøver å kontakte en av dine maskiner utne at du har spurt om det på forhånd. Da kommer signalet inn til din eksterne IP (ruteren), og ruteren sier "hvordan i alle dager skal jeg liksom vite hvilken maskin som skal ha dette signalet da??" Siden den ikke vet så sendes det ingen steder, hvilket fører at programmer som bruker denne typen inngående uannonsert trafikk ikke fungerer eller fungerer dårlig.

Løsningen er enkel: Du setter noen enkle regler for hvilke porter som skal gå hvor. Eksempelvis om du skal ha en webserver på din PC#2, så skriver du i ruteren at "all trafikk som kommer utenifra som ikke du allerede vet hvor du skal sende skal sendes til PC#2". Nå kan folk bruke webleseren sin på din IP-adresse og deres forespørsler ender korrekt opp til din PC#2 der webserveren ligger.

Så... kort sagt, du må ligge inn en regel i ruteren for alle typer servere og lignende programmer der andre folk skal kontakte deg og ikke vice versa. Dette er ikke din ISP sin feil fordi de har "sperret" noe eller noe sånt. Det er et rent logisk problem som må løses med å gi ruterne litt hjelp i form av slike regler.

EDIT: Det er verdt å merke seg at om du har mer enn èn ruter (eksempelvis den du fikk fra din ISP + en egen trådløs ruter som du har kjøpt selv), så må regler ligges inn i begge ruterene, for hvis du bare gir reglene din den ène ruteren så stopper de likevel opp i den andre ruteren. Kort sagt er det litt mer komplisert når det er snakk om mer enn èn ruter. Ikke vanskelig for de som kan slike ting, men for en vanlig person er det lett å miste oversikten over hva som skal hvor, og mange setter derfor feile regler i ruterene i slike situasjoner.

SPM.#2

Sansynligvis er ingen av portene dine "sperret" hvis du har en typisk bredbåndsforbindelse, men ingen av portene vil heller være forwardet, så dette må du selv ordne.

SPM.#3

Om du snakkerom fysisk avstand så må du ha tilgang til kapaks databasen som telenor driver og lagrer all informasjonen om linjeføringene i. ISPen din kan slå opp for deg, eller jeg samt mange andre her på forumet kan finne det ut for deg om du gir oss ditt hjemme tlf. nummer eller adresse + kommune.

EDIT: jeg ser la7dfa.com over har et godt alternativ. Den vil gi deg kort-versjonen av det samme som står i kapaks.

Hvis noe var uklart så bare spør :) Det kan være litt vanskelig å vri hjernen rundt svaret på spørsmål #1 for noen.

-Stigma

Heisann.

1.

2.

3.

Takk på forhånd.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...