Gå til innhold

Noen som har tatt noen "lapper" i USA? Er dette billig/lovlig?


aDirdal

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal ett år på utveksling til Minnesota, USA, og vurderer muligheten for å spare noen (store) lapper på å ta diverse førerkort der borte.

 

Etter å ha hørt med en del folk samt sjekka en del på nettet, har jeg funnet ut at man kan få tung motorsykkel-lapp for en slikk og ingenting. Alt man trenger er en teoretisk avkryssnigstest (e.l) samt en skills-test (oppkjøring) for å få gyldig førerkort i USA, og deretter må man booke oppkjøring når man returnerer til gode gamle Norge. Dette forutsetter at man har gyldig norsk klasse B kort. Når oppkjøring her hjemme er fullført, er man good to go ut på de norske landeveier.

 

Er det noen som har tatt tyngre lapper enn denne, og vet hvor mye disse koster og lovligheten av dem her til lands?

 

Er lei av å lese gjennom lover og regler på amerikanske sider og sjekke dette mot norsk lov, så det hadde vært greit om noen med erfaring kunne bekreftet eller avkreftet dette. Går utifra at det er flere som har god nytte av slik info. Dersom det eksisterer nettsider som tar opp dette temaet, setter jeg pris på en link :)

 

FYI så er jeg 23 år når jeg er der borte, og har klasse B lapp, dersom det har noe å si.

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Skal ett år på utveksling til Minnesota, USA, og vurderer muligheten for å spare noen (store) lapper på å ta diverse førerkort der borte.

 

Etter å ha hørt med en del folk samt sjekka en del på nettet, har jeg funnet ut at man kan få tung motorsykkel-lapp for en slikk og ingenting. Alt man trenger er en teoretisk avkryssnigstest (e.l) samt en skills-test (oppkjøring) for å få gyldig førerkort i USA, og deretter må man booke oppkjøring når man returnerer til gode gamle Norge. Dette forutsetter at man har gyldig norsk klasse B kort. Når oppkjøring her hjemme er fullført, er man good to go ut på de norske landeveier.

 

Er det noen som har tatt tyngre lapper enn denne, og vet hvor mye disse koster og lovligheten av dem her til lands?

 

Er lei av å lese gjennom lover og regler på amerikanske sider og sjekke dette mot norsk lov, så det hadde vært greit om noen med erfaring kunne bekreftet eller avkreftet dette. Går utifra at det er flere som har god nytte av slik info. Dersom det eksisterer nettsider som tar opp dette temaet, setter jeg pris på en link :)

 

FYI så er jeg 23 år når jeg er der borte, og har klasse B lapp, dersom det har noe å si.

 

Takk for hjelp!

 

Jeg har ikke satt meg inn i dette, men såvidt meg bekjent er det ofte andre krav til førerkort i Norge enn i USA. Det kan eksempelvis være slik at du må ta enkelte sikkerhetskurs/kjøretimer samt oppkjøring på nytt i Norge for at du skal få godkjent førerett i Norge. Men du kan jo likevel spare massevis av penger på kjøretimer osv ved å ta det i USA, så det er bare å kline til, såvidt jeg ser det...

 

Jeg foreslår at du ringer Statens vegvesen, de kan sannsynligvis gi deg et fornuftig svar.

Lenke til kommentar

Problemet med Statens vegvesen er at de ofte ikke kan reglene rundt dette, ihvertfall ikke lokalt. En kamerat av meg hadde store problemer med å få konvertert sitt amerikanske førerkort til et norskt versjon.

 

Han måtte klage osv. før han fikk det. Når han hentet det fikk han en spydig kommentar ala. " dette hadde du ikke fortjent" osv.

 

Men ja, du kan ta lappen i USA og få det konvertert til et som gjelder i Norge. er du under 18 år, får du det konvertert fra 18års dagen din.

 

Her er et annet eksempel: http://pub.tv2.no/nettavisen/hjelperdeg/article600445.ece

 

Det eneste du trenger er kun praktisk oppkjøring i Norge, og du sparer deg for mange kostnader. Så mitt råd er absolutt at du burde ta førerkortet i USA (kostet ca. 200 dollar i Minnesota i 2000).

Lenke til kommentar

Det jeg fikk beskjed var at dette ikke gikk. Kun EØS land.

 

Dessuten så rekker du ikke det i løpet av ett år.

Du får Learner's Permit, øvelseskjøring, og etter et halvt år med dette kan du kjøre opp.

Skal det bli godkjent så må man ha hatt det i i alle fall ett år.

Lenke til kommentar

Ok ok.. er vel litt forskjellige regler fra stat til stat, men jeg tenker å ta MC-lappen først og fremst, og jeg forstod det som at det var fort gjort.

 

La oss anta at jeg klarer å få meg helt USA-gyldig lapp på, la oss si buss, samme dag som jeg ankommer statene. Kan jeg få den gyldig her til lands, og hva vil det så koste?

 

 

Alle formaliteter der borte kan jeg ta med en kjøreskole når jeg ankommer til studiestedet.

Lenke til kommentar

Trukke buss blir noe billigere av den grunn. Norge har en læreplan til føreropplæringen for at folk skal få en best mulig og sikkrest mulig opplæring, å etter 2 eksamener bevise at dem behersker kjøretøyet å er skikket til å kjøre på egenhånd. I amerika spør man noen om å få lappen, så gir dem deg lappen, også gir du dem noen dollar for brydderiet med at du spurte, å dermed har du lappen. Et slikt sertfikat er ikke gyldig i norge, å du vil heller ikke få bytta det inn i et norsk førerkort så lenge du ikke har gjennomgått en opplæring tilsvarende den norske. Men statens vegvesen skal ha ei liste over hva som skal gjøres for å bytte inn førerkort fra de forskjellige landa i norsk førerkort. Men USA er absolutt ikke noe lett "land" å bytte i fra. I USA er det en menneskerett å kunne kjøre, å det er det absolutt ikke i norge

Lenke til kommentar

Jeg er ute etter mest mulig fakta her, så jeg setter pris på om dere kan vise til konkrete eksempler eller sider fra vegvesenet.

 

Selv fant jeg denne generelle bestemmelsen fra vegvesen.no, og dette motsier det jo det du sier, BECMST, når du sier at man må ha opplæringa i tillegg:

 

Har du flyttet til Norge og har førerkort utstedt utenfor EØS-området i et av følgende land: Albania, Algerie, Argentina, Australia, Bosnia-Hercegovina, Brasil, Canada, Chile, Egypt, Filippinene, Hong Kong, Hviterussland, Indonesia, Israel, ­Japan, tidligere Jugoslavia, Kina, Kroatia, Makedonia, Malaysia, Mexico, Moldova, Monaco, Montenegro, New Zealand, Peru, Russland, San Marino, Singapore, Serbia (tidligere Serbia-Montenegro), tidligere Sovjet, Sør-Afrika, Sør-Korea, Taiwan, ­Thailand, Tunisia, Ukraina, USA, Venezuela, kan få byttet til norsk ­førerkort etter å ha bestått en praktisk førerprøve i den mest ­omfattende klassen. Innbytte må skje innen ett år etter at du tok fast bopel eller flyttet tilbake til Norge.

 

Juridisk sett burde det være her jeg havner, men hva er definisjonen på "mest omfattende klassen"?

 

Edit: Dette var også skrevet under overnevnte bestemmelse:

Har du klasse A1(lett motorsykkel) eller klasse A(motorsykkel), og ønsker fortsatt førerrett i denne klassen, må du i tillegg bestå en praktisk førerprøve i denne klassen, før norsk førerkort blir utstedt.

 

Dersom jeg altså tar praktisk førerprøve for motorsykkel og vogntog (eller det som måtte være mest omfattende), så er alle lapper jeg tar i USA gyldige etterpå? Hurra i såfall, men jeg nekter å tro det kan være så lett. Det stod dog ingen om eller men i bestemelsen..

Endret av aDirdal
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei, titta ikke på datoen, så unnskyld om tråden er 5år gammel!

 

Skal brått til USA 1år for å jobbe, å da tenkte jeg å ta tunglappen i samme slengen!

18år.

 

Hvis du skal ta lappen på bil, så er det bare å ta praksis i Norge, mener jeg.

 

Noen som har en antydning på pris i USA på tung?

 

"If under 21 years old, show proof of completion of a motorcycle safety course to a driver license office or tax collector office that issues driver licenses."

 

Så, jeg kan ta "safety course" i norge, eller i usa? Dette var rart. Jeg får ta meg en tur på vegvesenet i morgen!

 

til deg, trådstarter.

 

http://www.dinside.no/371249/dette-er-regl...249&=katnav

 

"Har du derimot studert i Australia eller USA blir det litt annerledes.

 

- Har man oppholdt seg utenfor EU og tatt førerkort i disse landene, må man kunne dokumentere at man har vært bosatt i landet i over seks måneder. Ettersom dette ofte gjelder studenter, trenger man ikke ha vært fast bosatt der, men rett og slett bare dokumentere at man har vært bosatt i landet i lang nok tid, forteller Kleven."

Endret av DrCoxyCox
Lenke til kommentar
Problemet med Statens vegvesen er at de ofte ikke kan reglene rundt dette, ihvertfall ikke lokalt. En kamerat av meg hadde store problemer med å få konvertert sitt amerikanske førerkort til et norskt versjon.

 

Han måtte klage osv. før han fikk det. Når han hentet det fikk han en spydig kommentar ala. " dette hadde du ikke fortjent" osv.

 

Opplevd akkurat det samme, da jeg personlig tok lappen i USA, og fikk byttet den til et norsk førerkort når jeg kom tilbake. Pga feil informasjon fra Vegvesenet (var vel lokalt det også), ble det slik at jeg kom til Norge ca 20 timer for tidlig i forhold til å kunne bytte mitt amerikanske førerkort til et norsk (man måtte ha amerikansk førerkort i 6 mnd). Dette fikk jeg ikke beskjed om, enda jeg spurte det og masse andre spørsmål.

 

Etter et par måneder, frem og tilbake, masse brev, fikk jeg til slutt en godkjennelse på at jeg fikk byttet førerkortet mitt.

Det eneste jeg måtte ta var glattkjøring, så fikk jeg kortet. (Tipper det har forandret seg nå).

 

Det går ganske fort å ta førerkort i USA, jeg tok teoriprøven og kjørte opp i 20 min. Det er mye mer jobb om du tar lappen før du er 18.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...